A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
aha, jag hadde missat att det satt powerjets.. vad är rätt antal häst då? 300 ska väll inte vara nå problem...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
hur tror du kedjehus mm pallar ? är ju lite skillnad mot för 440motorn som har över 100 sträcket mot 300 fullblodiga hästar :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
hur tror du kedjehus mm pallar ? är ju lite skillnad mot för 440motorn som har över 100 sträcket mot 300 fullblodiga hästar :)
kedjehus och kedja är inga problem på dessa maskiner, jag har kört 2 vintrar med den kedja som sitter i nu och den var inte ny när jag satte i den heller... och då är det inte den extra grova 440 kedjan utan den vanliga från rr:en. Men jag ska nog åka på en ny 440 kedja, drev och hus i år...
Det enda som gick sönder i transmissionen i år var att drivaxeln gick av men den var från en crosskörd 440...

300hk tycker jag känns "rätt", kanske lite till också... :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tänkte ta och beställa lite mer kolvar och tändstift från staterna nu. Men frågan är vad man ska åka på för tändstift och värmetal. Har kört på NGK BPR9ES på maskinen och det har väll funkat bra, men frågan är om man ska göra något då man börjar med turbon.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Fan 300hp är inte dåligt de. Se till att göra en bra svets så du inte skruvar upp den nå mer så de rasar bara.
Det här kommer bli skir grymt om du får det att funka, vilket du nog fixar ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hmm, ta mottryck från pipan till bränsletrycksregulatorn tyckte jag lät skumt. Man vill ju ha bränsletrycket linjärt mot laddtrycket, och laddtryck och mottryck är sällan lika. Men det kanske blir annorlunda med förgasare jämfört mot en insprutad motor, man behöver väl bara säkerställa att bränsletrycket klarar att fylla flottörhuset. Sen tryckutjämnar du flottörhuset med laddtryck så att venturit i halsen fungerar som vanligt?

Var det en kullagrad snurra du använde?
Har för mig att du skrivit det tidigare, tänkte för garretts aggregat brukar heta R efter siffrorna när det är kullagrat.
(du kanske bara glömt att skriva den sketna bokstaven)

Ska bli riktigt intressant att se var detta slutar!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sätt i 10 stift direkt! Borsch har väldigt bra stift som finns även på 9,5 10,5 hårdhet. Dom kostar ca 65kr st och är stenbra mot surhetssläckning och ger bra effekt overall.

När du väl bestyckat in allt och bestämt sluttryck så kan du förmodligen backa ner till 9 stift, bara hålla ett vakande öga på elektrådsmältning lite då o då!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Sätt i 10 stift direkt! Borsch har väldigt bra stift som finns även på 9,5 10,5 hårdhet. Dom kostar ca 65kr st och är stenbra mot surhetssläckning och ger bra effekt overall.

När du väl bestyckat in allt och bestämt sluttryck så kan du förmodligen backa ner till 9 stift, bara hålla ett vakande öga på elektrådsmältning lite då o då!!
Ok, tackar har du något nummer på dom stiften?

Ja turbon är givetvis kullagrad :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har börjat med topparna nu, har återvunnit de gamla topparna jag hade och svarvat ur mer. Så de hamnar på ett ratio på ca 10,2-1.
Fick bli vanliga hemitoppar då flatdesignien såg riktigt mupp ut när det blir så låg komp.

Toppen i mitten är till turbon. Vänstra 12,5-1 som jag använde på vescylindrarna och den högra är de första topparna jag använde i år.


Alla 3 topparna klara:
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Har nu börjat klura lite mer på pipan och allmänt hur singelpipor fungerar.
Har hitta några "konstanter" som kan hjälpa en hel del, vid uträkning av en singelpipa.
Det jag jämfört är twinpipes och tvåcylindriga singelpipor.
Volymen: 50% större hos en singelpipa mot en twinpipe.
Avgasporten slår man bara ihop arean på x 0,7 till 0,8 = grenrörtet utblås.
Cylindervolymen slår man också ihop tex 397cc+397cc=794cc man räknar alltså som om motorn vore encylindrig.
Stingern basaras på avgasportarnas area.
Längden är exakt lika för samma varv, kom dock ihåg att räkna med grenröret!

Frågan som kvarstår är om volymen till en trippel ska vara 75% eller 100% större än en twinpipe rör?
 
Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
det lär ju inte vara nå problem för asker när han är rätt så duktig på det :D
Även om man e duktig på de så är de inte bara så bara. Vil minnas att han hade lite problem med att få till dom gamla piporna.. Fast har han gjort de en gång så lär de ju gå lättare nu men är ju ändå inte så lätt som de ser ut och verkar, är mkt mer jobb än vad man får intrycket av att det är.
 

sexid

Välkänd medlem
19 jul 2010
232
0
16
övik
Även om man e duktig på de så är de inte bara så bara. Vil minnas att han hade lite problem med att få till dom gamla piporna.. Fast har han gjort de en gång så lär de ju gå lättare nu men är ju ändå inte så lätt som de ser ut och verkar, är mkt mer jobb än vad man får intrycket av att det är.


jag har byggt egna rör så vet att det är jobbigt men om han bygger 2 rör ist för 3 som han gjort förut så ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Kommer bara bygga ett rör, funkar inte detta så får det bli ett till.... är otroligt mycket jobb men att bygga pipor så det är inget man gör i onödan :)