A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har idag och igår gjort klart resten av vattenburken.

Locket klart.

Delar innan svets.

Klart:

Där ska den sitta :)

Bara 28 saker kvar att göra...

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
otroligt fint asker.. har du nåt filmklipp på maskinen från tidigare version? så man får höra smattret=)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Synd bara ljudet blir helt fel när det filmas med en vanlig väldigt enkel digitalstillbildskamera. Det låter som den är instängd i en plåtburk :)
Men somsagt jag har lite mer material som faktisk är filmad med en lite bättre kamera än ovan så den fångar ljudet lite bättre iallafall. Ska försöka få hem det till datormaskinen hemma så kanske jag eller bamse kan editera ihop något.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har gjort en mycket viktigt detalj och det är röret för startsnöret. Så den inte ligger emot den varma delen på turbon.

Sen har jag gjort ett hål till i huven.

Den "tillfälliga" lambda mätaren monterad. (Den lär nog sitta där länge...)

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
ser ju bra ut det där varför 2 tryckmätare? mottryck? kanske står nånstans i tråden jag missat?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Är det ett gammalt oljesticksrör?:)
Nej det är det inte, helt egengjord. Men det ser ut som ett sådan när du nämnde det...

Har inga intressanta bilder från helgen då jag bara hållit på med småsaker som inte direkt syns. Men variatorn blev färdigslipad igår så nu passar vikterna. Ska bara iväg på balansering så är den helt klar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Fixade variatorn igår, slipade ur så de nya vikterna passar och rengjort allt.

passar nu :)

Fick shimsa bort rätt mycket då dessa nya vikter har lite tjockare "mage" så de hamnar skivorna får lång ifrån remmen.
De tunna är det som fick ersätta den tjocka brickan som satt där original.

Idag har jag fixat anslutningarna på tanken med retur mm.
Och fixat en låda till styrdonet till oljepumpen. Funkar epoxi för att gjuta in den så den tål vibrationer? Sitter en potentiometer på kortet men tänkte ställa in den på rätt värde och mäta vad den ger då och löda dit ett fast motstånd istället.

Ca 10 saker kvar att göra nu :) dock inte fått något lager till veven än så motorn går inte att skruva ihop än :(