A Pro-Ride Story, och en Ski-Doo

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nu är den typ klar!
Dock verkar tempsensorn vara paj, får väldigt höga ohmvärden på den och motorlampan lyser.
Så råkar du ha en liggande så köper jag den.









560kr var från USA, ingen ide att kolla priset på hemmaplan längre tyvärr.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
tog och provkörde en vända i nysnön men det är nog helt klart något fel, vägra varva över 6000varv och det gjorde den innan också. Så något är fel är det eftersom den verkar gå i failsafe mode.
Ska ta och mäta lite sensorer imorgon och se vad som är fel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
tog och provkörde en vända i nysnön men det är nog helt klart något fel, vägra varva över 6000varv och det gjorde den innan också. Så något är fel är det eftersom den verkar gå i failsafe mode.
Ska ta och mäta lite sensorer imorgon och se vad som är fel.

Vanligt fel som kan vara helt sjuka!

Det du nämde om temgivaren. Dom måste funka klockrent annars kan dom gå just som din!

En kompisars iq 600/800 ombygge vart exakt sådär när den startades upp.
Den varvade bara typ 6000v o gick endast bra på tomg. Den gav väl ca 50hk :madgrin:

Problemet var ombygget och stress från 600 till 800cc ,,det var så enkelt som en glömd kontakt som slulle ihop typ nödstopp/dess eller vad det nu var.

Vi bytte ut nästan allt på motorn innan denna dumma sak uppdagades så gå igenom alla kontaker NOGA
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
snö och snö... det var väll kanske mer en kall vind men det duger för mig nu! :)

skulle haft tag servicemanual till 440in men jag har bra servicemanualen för 380-550-600-800 rev 06
På 6-800 får man ju ut pipkoder när det är fel men jag har inga sånna någon som vet som det ska finnas pipkoder på 440in också?
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
finns ingenting sånt på 440in vad jag vet, du har bara lamporna där. prövat koppla ut tempgivaren ?
kör du med org kylarna ?
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Råder dig att köra utan termostat och byta expansions behållaren så du kan ha en vanlig grov slang mellan behållare och topp.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Tyvärr verkar både VTS (vattentempsensor) och ATS (airtempsensor) visa korrekta värden.
Så man får väll börja mäta kablar och kontakter nu då...
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det är väll nån jäkla jordning nånstans som ställer till de. Kan bli lustiga symtom av elfel.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Ser jag fel eller har du glömt att montera knacksensorn på toppen? om den nu ska sitta där på denna motor. tycker det kändes konstigt att den skulle reagera över det men är väll värt att kolla.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.003
113
Stora Blåsjön
Nä någon knacksensor ska det inte sitta på denna motor. Är bara stommen till toppen som kommer från en 800 p-tek, därav plats för knacksensorn.
 
R

RevMan

Säkerligen inte detta som är problemet men hur hög resistans har du i tändkablarna, ser ut som att det sitter NGK tändhattar och inte orginal.

Orginal tror jag ligger runt 2,8Kohm genom kabeln och hatten.

Iaf SDI kan vara sjukligt besvärliga om man har slitna eller fel tändhattar det är därför jag tar upp det.