AC xc 600 2009 som går på 1 cylinder till och från

AlexCarlsson

Medlem
10 dec 2021
13
0
1
22
Falun
Som titeln lyder så har jag en AC xc 600 2009 som går på 1 cylinder till och från men det är men det händer inte när den är kall. Jag körde med den och efter ett tag när det var värme i skotern så dog den på ena cylindern och pressade man den lite så gick den igång på 2 st sen när jag skulle stanna hemma och stänga av så gick den inte ner i varv riktigt utan den låg på ca 3600 varv och sen döda jag den. Jag kolla stiften och det ena var brunt och det andra var ljus brunt lite åt det vita hållet. Vad kan va felet? Insugsgummi? skit i förgasarna? eller dålig soppa pump?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Att den rusar på tomg tyder på luftläkage. Sök runt insugsgummi i första hand. Om den reagerar om du sprutar startgas eller annan spray runt insuget har du felet där. Men de kan även va en packbox på vevaxeln som läcker in luft troligast bakom variatorn iså fall för då kan de bete sig som du beskriver. Spruta startgas även där med motor på tomg. Om den rusar så brukar den gå ner i varv om man sprutar dit oljespray dedorant diesel ja vad som funkar. Om du inte hittar felet där så försök spraya in bakom svänghjulet för vevaxeltätningen även där kan läcka om än ovanligt. De brukar finnas någ litet hål man kan blåsa in genom. Jag har tom borrat litet hål genom svänghjulskåpor för att få in spray.
Är de bra komp i bägge cylindrarna?
Är förgasarna nyligen rengjorda och rätt injusterade?
 

AlexCarlsson

Medlem
10 dec 2021
13
0
1
22
Falun
Att den rusar på tomg tyder på luftläkage. Sök runt insugsgummi i första hand. Om den reagerar om du sprutar startgas eller annan spray runt insuget har du felet där. Men de kan även va en packbox på vevaxeln som läcker in luft troligast bakom variatorn iså fall för då kan de bete sig som du beskriver. Spruta startgas även där med motor på tomg. Om den rusar så brukar den gå ner i varv om man sprutar dit oljespray dedorant diesel ja vad som funkar. Om du inte hittar felet där så försök spraya in bakom svänghjulet för vevaxeltätningen även där kan läcka om än ovanligt. De brukar finnas någ litet hål man kan blåsa in genom. Jag har tom borrat litet hål genom svänghjulskåpor för att få in spray.
Är de bra komp i bägge cylindrarna?
Är förgasarna nyligen rengjorda och rätt injusterade?
Jag har kollat allt och skruvade av fögasarna och kollade igenom dom och rengjorde dom. När jag tog loss fögasarna så hittade jag nån liten plast grej i fögasarna på insugssidan som låg fastklämd mellan throtteln och höll den konstant lite öppen. Tror det som var felet men kan det vara det som gjorde att den släckte stift? Att den lilla plast grejen kan ha åkt in i reeden och strulat till något om det är möjligt.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag har kollat allt och skruvade av fögasarna och kollade igenom dom och rengjorde dom. När jag tog loss fögasarna så hittade jag nån liten plast grej i fögasarna på insugssidan som låg fastklämd mellan throtteln och höll den konstant lite öppen. Tror det som var felet men kan det vara det som gjorde att den släckte stift? Att den lilla plast grejen kan ha åkt in i reeden och strulat till något om det är möjligt.
Om plastbiten suttit fast i reedventiler så de är öppna hela tiden kan de släcka stift och ge sur gång speciellt på tomg. Om den höll trotteln lite öppen ska inte ge andra problem än hög tomg typ rusande gång.
 

AlexCarlsson

Medlem
10 dec 2021
13
0
1
22
Falun
Om plastbiten suttit fast i reedventiler så de är öppna hela tiden kan de släcka stift och ge sur gång speciellt på tomg. Om den höll trotteln lite öppen ska inte ge andra problem än hög tomg typ rusande gång.
den blev inte sur på tomgången men den rusade upp i varv när jag stannade och skulle stänga av den så gick den upp i varv till typ 3600 varv och det måste ha blivit av att plast höll throtteln lite öppen, känns rätt logiskt