Hej alla.
Tänkte på det här med Aktiv's Karibo, har varit en ivrig förespråkare för denna eminenta maskin i alla tider, ända sen jag köpte min första. mer eller mindre en slump, då jag skulle sälja en annan maskin å killen ville byta in en Karibo.
Detta blev min första kontakt med, vad jag anser vara, världens första mountain(lite)maskin
Har nu sen köpet -88 kört nästan 4000 mil!! med den.
Kan säga att det gått åt 3 motorer, 3 boggies, 3 mattor under tiden
Just nu är den utrustad med RMK boggie, Switchback matta 144" och en Rotax 503'a
Sant är att man "förstör" karibons ursprungstanke litegrann, men vad göra när man inte hittar reservdelar längre, samtidigt som det finns andra delar som ligger i ladan.
Om man granskar hur en Karibo är uppbyggd så kan man inte annat än imponeras, en helt suverän grundkonstruktion, något helt annat än dåtida maskiner, t.ex. ingen "buk" som plogar i snön, flack attackvinkel, 6-kuggars drivhjul som tillåter låg montering utan att "ta i" under om man kör på en sten eller nåt, toe-in-out justeringen på utsidan av styrstaget vittnar åxå hur genomtänkt maskin det handlar om
Nåja, nu undrar ni kanske om gubben är riktigt klok som bygger om en karibo på detta vis...då skall ni veta att det troligen kommer bli värr....kommer antagligen att bli ett karibo chassie med en 600 SDI + Summit 154" boggie plus 57mm matta
,detta med (den breddade) 80cm "ski stancen" kommer att REGERA i skogen
Redan nu funkar den underbart, trots 50HK och 144" med 32mm kammar...lite mountain-lite stuk på den..så där lagom
Om intresset finns kan jag lägga ut lite bilden på den.
edit: Glömde nämna att min äldsta son, nu 20 år, finns på film när han som 10-åring skjutsade lillebror 5-år på karibon som då var helt original, filmen, som finns på youtube
http://www.youtube.com/watch?v=TmPjh1QFBos , visar hur fruktansvärt lätthanterlig och lättmanövrerad karibon är, även för en 10-åring
Självfallet skedde körningen på därför avsedd och avspärrad plats :heh:
Ha de, alla karibo-fans