AKUT! Vilken hjälmkamera ska man köpa?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej vill du dokumentera hela dagen så räcker inte någon kamera!

Jag slår på den före jag börjar klättra. Har den av på led och andra tråkiga ställen.

Den fungerar för mig.. Gopro är bättre på allt utom pris, användarvänlighet och enkelhet.

Jag värdesätter dom 3 sakerna väldigt mkt.

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
en sak som är bra med garmin är att den har ett rejält reglage på sidan så man slipper fippla med att först ta av sig handskarna och slå på kameran och sen trycka igång inspelningen. att ha tex gopro i standby äter batteri. sen kommer man i otakt på en gopro ibland för att man inte tryck ner knappen riktigt, man filmar skit och sen stänger av den när man kommer till nån rolig körning. sen att slippa femtioelva frågor om gopron blinkar rött är rätt skönt att slippa.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag förstår inte denna hype över gopron, den har sämst batteritid och ljudet går inte använda alls(ifall man inte kör extern mic) bilden är ok men inte lika bra som sonys och reglagen är svåra och man vet inte säkert om man filmar eller ej

Sonyn briljerar med bilden både vid sol och då det är dunkelt ute, ljudet är bra dock är reglagen inte lika bra som counturen

Countoren är överlägsen på att faktiskt få med klippet pga enkla reglage, ljudet blir hyffsat om man skyddar micen med en liten bit maskeringstejp, bilden bra men når inte riktigt upp till sonys

Detta är vad vårt gäng konstaterat i stugorna på kvällen iaf så detta är en absolut amatörmässig synpukt

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag förstår inte denna hype över gopron, den har sämst batteritid och ljudet går inte använda alls(ifall man inte kör extern mic) bilden är ok men inte lika bra som sonys och reglagen är svåra och man vet inte säkert om man filmar eller ej

Sonyn briljerar med bilden både vid sol och då det är dunkelt ute, ljudet är bra dock är reglagen inte lika bra som counturen

Countoren är överlägsen på att faktiskt få med klippet pga enkla reglage, ljudet blir hyffsat om man skyddar micen med en liten bit maskeringstejp, bilden bra men når inte riktigt upp till sonys

Detta är vad vårt gäng konstaterat i stugorna på kvällen iaf så detta är en absolut amatörmässig synpukt
Betalar man nog många "riktiga stjärnor" att hashtagga och nämna varumärket hela jävla tiden så skapar man en produkt folk vill ha, kameror, energidrycker osv osv... Sen spelar det ingen roll om det är den bästa produkten, folk flest vill kunna identifiera sig med sånt som "idolerna" har.
Man kan likna människor flest vid en fårskock. :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
en sak som är bra med garmin är att den har ett rejält reglage på sidan så man slipper fippla med att först ta av sig handskarna och slå på kameran och sen trycka igång inspelningen. att ha tex gopro i standby äter batteri. sen kommer man i otakt på en gopro ibland för att man inte tryck ner knappen riktigt, man filmar skit och sen stänger av den när man kommer till nån rolig körning. sen att slippa femtioelva frågor om gopron blinkar rött är rätt skönt att slippa.
Man kan också koppla Garmins kamera till ex. Montanan och via GPSen slå på/av filming eller ta foton.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Man kan också koppla Garmins kamera till ex. Montanan och via GPSen slå på/av filming eller ta foton.
Såg det nu+ att den nya virbe XE är kompetent.
Rent funktionsmässigt verkar de vara bättre än gopro, bildmässigt...vem vet?

[video=youtube;QbtXys_oBS8]http://www.youtube.com/watch?v=QbtXys_oBS8[/video]

JonteiÖvik

Aktiv medlem
16 feb 2013
90
0
6
Ö-vik/Jokkmokk
Gopro är utan tvekan den bästa actionkameran på marknaden i mitt tycke, iaf om man ser till videokvaliten.
perfekt vidvinkel vilket gör att bilden inte blir skakig,men ser ändå inte "förvrängd" ut
Den enda kameran som faktiskt har en chans emot gopron är sonys,visste inte ens om den men den ser faktiskt riktigt bra ut!

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Är det någon som vet ifall det är lika bra batteritid på Contour 3 som Contour 2 hade?

Verkar inte som Contour 2 går få tag på längre men Contour 3 säljs på elgiganten för 1499 kr.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är väl vad jag förstår samma kamera med ett annat namn. Optiken kan ha förbättrats för jag upplever att nyare contour filmar bättre än min gamla men jag tror att den är ganska jäkla lik 2:an och då även lika bra batteritid.

Men som jag sagt tidigare i tråden, bildkvaliten duger men är inte i närheten av gopro.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Gå på contour + modellerna, och ta med extra batterier.

Jag föredrar contour framför gopro pga storleken. Filmar inte lika hög upplösning, men fullgott för en glad amatör.

Har slagit bort en contour bland träden, och det är anledningen att jag inte använder gopro, då de blir mer som ett renhorn och ännu lättare att slå bort från hjälmen då det blir snårigt (provat det med)

Kör med 2st contour +2or. Contour ROAM går bort just pga de har fast batteri.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Blev att beställa en contour igår :nuts: Men vilket fäste ska man ha då? Gärna ett bra fäste för hjälmen?
Har sett på bild vissa monterar sin contour på Googles bandet? Vilket fäste används då? Blir det inte skakigt när man kör skoter? Kanske är mer för de som åker snowboard & skidor å filmar?

Gärna länkar till de fästen ni använder k-len & vidgren.

Vad jag läst mig till så följer de inte med något vettigt fäste för skoterkörning med contour kamera förpackningen

Och använda gopro ffäste på en contour är väl helt omöjligt?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
gopro fäste funkar inte.

Vad som följer med beror på vad du köpte för kamera.

Med contour +2 följer det med ett hjälmfäste som är riktigt bra (går vrida upp/ner) och har nödlina.

vad som följer med ROAMen vet jag inte riktigt tyvär.

Den till höger har jag på hjälmen och den till vänster på tunneln bakåt.

Använder undervattenshuset med specialfäste på kofångaren för "selfiefilmer"

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Japp medans jag kollade efter bilder, drack kaffe å annat hade du hunnit lägga upp bilden.
Tror det vridbara är bäst för hjälmmontering då kameran har en chans att lossna om man hakar i en gren t.ex. Den andra som k-len har på tunneln sitter lite väl stabilt kan ja tänka.