Alkylat-bensin

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Två-taktare som båtmotorer, snöslungor, motorsågar med flera går utmärkt att köra på miljöbensin. det gör jag och är helnöjd. Alkylat-bensin, mer känd som Aspen, går nu att köpa på pump på många mackar för några ören mer än vanlig soppa. Man slipper då mycket av den förhatliga avgaslukten och motorn blir mindre sotig.

Går det att köra skotern på sånt? Någon som vet/hört något eller till och med provat? Om det funkar (som jag tror) blir ju både förare och natur gladare! Vore kul att läsa både fakta, och era gissningar och åsikter.

Freddizh

Medlem
31 okt 2005
14
0
1
Umeå
hmm,har för mig att farsan slängde i nån liter när skotern hade stannat efter leden och den gick på den om jag minns rätt

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
vette89 skrev:
Två-taktare som båtmotorer, snöslungor, motorsågar med flera går utmärkt att köra på miljöbensin.
Det gör jag och är helnöjd.
Alkylat-bensin, mer känd som Aspen, går nu att köpa på pump på många mackar för några ören mer än vanlig soppa.
Man slipper då mycket av den förhatliga avgaslukten och motorn blir mindre sotig.

Går det att köra skotern på sånt ?
Någon som vet/hört något eller till och med provat ?
Om det funkar (som jag tror) blir ju både förare och natur gladare !
Vore kul att läsa både fakta, och era gissningar och åsikter.

Det finns idag flera märken av sk. Miljö bensin , ( Aspen är ett av dessa märken ).

Det funkar alldeles förträffligt att köra sin skoter på dessa bränslen.
Dock bör man komma ihåg att det finns två sorters bensin att välja på....

Ex vis Aspen har tex dels den sk. 2-takts bensinen som redan innehåller 2% olja !
och dels den sk. 4-takts bensinen utan olja !!

För 99% av skoter parken så innebär detta att man skall tanka den sk. 4-takts varianten då dessa 99% har Oil injection ( separat smörjning. ).

Något att tänka på !

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Sökte lite på nätet och hittade en del fakta. Bästa jag hittade var denna: http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/a-light/Svensk_Aspen_Light.pdf

Där finns en hel del svar på frågor som jag läst i andra trådar här på forumet. T.ex. det här med två olika oktantal trots att vi vanliga dödliga bara pratar om det som macken anger. Vad jag förstår så är det enbart fördelar (jaja, nästan i alla fall)

Jag skulle vilja ha mer input från er som kör/kört på miljösoppa. Tänker köra min maskin på det efter 160 mil med 95 oktan men känner mig lite feg i ärlighetens namn.

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
Går utmärkt

i åkersjön finns bara aspen soppa att köpa på macken alla kör på det där
jag har kört ca 130 mil på den soppan i min polaris 600xc -04 och det är inga problem

Robert

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Det låter lovande. Vilka fördelar/nackdelar har du märkt? Vilken olja använder du? Och åkersjön är ju "skoterns mecca" i Jämtland. Det måste med andra ord vara massor med skotrar som går på miljöbränsle där. Är det OK/Q8 alkylatbensin på pump? Eller Aspen på pump (har inte hört talas om Aspen på annat än dunk)? Men Aspen och OK's alkylatbensin kanske är samma sak?

Det jag främst är ute efter är att slippa den värsta lukten (en 4-taktare blir för dyrt) och att ha en ren och hyfsat sotfri motor.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Quethec skrev:
Varför vill man ha bort lukten? utan lukten är de inte skoter längre!
Du kommer säkert att bli äldre du med ;)

Många gånger orkar man inte med lukten faktiskt. Min skoter måste vara den värsta miljöbov som finns, det räcker att man startar den i några sekunder så är kläderna färdiga för tvättmaskinen och mitt huvud känns som det rullat i tvättmaskinen redan.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Ja, precis. Och det värsta är inte när man är ute och åker. Största problemet är kläderna när man kommer hem. Skoterkläderna tål inte så bra att tvättas och skulle inte hinna torka mellan turerna.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Oktan

Jag har aldrig provat akrylat soppa i skotern vad är det för oktantal på slasket jag måste nämligen ha minst 98 i min annars spikar den som faan (högt komp hehe)

//Henke

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Det finns två olika oktantal. Mackarna anger RON och det är då 95 oktan i Aspen precis som i vanlig soppa. Men sen är det kanske mer intressant med MON i ditt fall. Vanlig 95 oktanig bensin har MON 85. Aspen har MON 92.

Det betyder att alkylatbensin (t.ex. Aspen) ger ett bättre skydd mot svåra knackskador än vanlig bensin, speciellt vid höga varvtal och hårt belastade motorer. Men läs själv på http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/a-light/Svensk_Aspen_Light.pdf särskilt på sidan 3 i kapitel 2 där jag hämtat detta.

Många som kör racing/cross etc. kör på detta. Det finns även Aspen Racing. Min feghet att köra på alkylat beror på osäkerhet om de gjort något extra med sina motorer. Men allt vad jag fått fram hittills pekar på det ska vara ok att köra standardmakiner på detta.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ron 98 Mon ?

vette89 skrev:
Det finns två olika oktantal. Mackarna anger RON och det är då 95 oktan i Aspen precis som i vanlig soppa. Men sen är det kanske mer intressant med MON i ditt fall. Vanlig 95 oktanig bensin har MON 85. Aspen har MON 92.

Det betyder att alkylatbensin (t.ex. Aspen) ger ett bättre skydd mot svåra knackskador än vanlig bensin, speciellt vid höga varvtal och hårt belastade motorer. Men läs själv på http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/a-light/Svensk_Aspen_Light.pdf särskilt på sidan 3 i kapitel 2 där jag hämtat detta.
Jag har läst det där och det verkar ju bra men i mitt fall är ju det intressanta vad RON 98 har för MON tal jämfört med Alkylat soppan efter som jag måste köra på 98. Nån som vet?

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
MrGreen skrev:
Jag har läst det där och det verkar ju bra men i mitt fall är ju det intressanta vad RON 98 har för MON tal jämfört med Alkylat soppan efter som jag måste köra på 98. Nån som vet?
MON 91, har jag för mig.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
:)
Jag har idag varit i kontakt med svenska generalagenten för Ski-doo, BRP i Umeå. De säger att det går alldeles utmärkt att köra min Ski-doo Grand Touring 800 SE -02 på Alkylatbensin.

Nån som kan rekomendera en bra olja som också är hyfsat luktfri? Tänkte att då behöver man inte gräma sig så mycket över att man inte köpt en 4-taktare.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Aspen

vette89 skrev:
Nån som kan rekomendera en bra olja som också är hyfsat luktfri? Tänkte att då behöver man inte gräma sig så mycket över att man inte köpt en 4-taktare.
Aspen 2T helsyntet är den bästa jag testat vad gäller både lukt och möjlighet att dra runt motorn vid sträng kyla (mycket viktigt när man ska försöka dra runt en TC-1000 vid -25°) kostar ~340kr för 4 liter och säljs av bla Husqvarna återförsäljare.

//Henke

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Nu har jag tankat alkylatbensin från OK och varit ute kört. Maskinen går hur bra som helst, märks ingen skillnad. Men lukten blev det skillnad på! Luktar nästan inget alls :D . Jag kunde ta in kläderna efter en tur på en dryg mil. Ändå har jag samma olja som förut.

Förresten, jag har nyss köpt skotern och oljetanken var då nyfylld, men jag vet inte med vilken sort. Går det bra att blanda oljetyperna? Jag tänkte köra med någon helsyntet. Tar tacksamt emot alla slags tips. Hörde att "spectra" eller "spektrum" (eller nåt liknande namn) skulle vara bra. Nån som vet vad det är för olja, sort och fabrikat?

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
i mina yngre dar så "tjuvade" jag ganska ofta Aspens tvåtakts miljö bensin som farsan körde sina motorsågar på till min moped, fs1 med 60cc 16mm och allspeed pipa.

Den gick betydligt bättre på aspen soppan än på vanlig soppa!

iof 10 år sen så dagens miljö soppa kanske är sämre än då...

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Walle_W skrev:
i mina yngre dar så "tjuvade" jag ganska ofta Aspens tvåtakts miljö bensin som farsan körde sina motorsågar på till min moped, fs1 med 60cc 16mm och allspeed pipa.

Den gick betydligt bättre på aspen soppan än på vanlig soppa!

iof 10 år sen så dagens miljö soppa kanske är sämre än då...
Nej. den är inte sämre nu. Körde 6 mil idag. Går kanon och luktar ingenting! :) Har kläderna inne nu och slipper alltså byta om i garaget.