Alkylatbensin på pump - i Vindeln!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hej!
Jag fick nyss veta att OKQ8 i Vindeln säljer alkylat-bensin på pump. Pris idag (8/2-08) är 13,67 kr/liter. Dvs ingen större skillnad jfrt med 98 oktan.

Så där kommer jag att tanka skotern i fortsättningen!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Hej!
Jag fick nyss veta att OKQ8 i Vindeln säljer alkylat-bensin på pump. Pris idag (8/2-08) är 13,67 kr/liter. Dvs ingen större skillnad jfrt med 98 oktan.

Så där kommer jag att tanka skotern i fortsättningen!
Är det 2 eller 4tckts bränsle

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Förklara mera.
I princip luktfri miljöbensin som är något dyrare än vanlig soppa.
Sotar mindre än vanlig soppa då den förbränns bättre.
Vidare blir den inte dålig över sommarförvaringen vilket vanlig soppa blir.

Sägs dock torka ut packningar/slangar/oringar etc men hur det är med den saken törs jag inte svara på.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.273
81
48
Övik
En krona mer än 98, lite till om man kör 95, vilket jag alltid kör. Den är väl inte ens oljeblandad, utan bara nåt miljöskit?

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
2-taktssoppan är ju oljeblandad.
4-taktssoppan är oblandad.

Bara 'miljöskit' skulle jag väl inte kalla det. Det finns många fördelar, renare förbränning=mer effekt & längre livslängd på motor, renare förbrännigsrum & stift, renare avgaser med mindre cancerframkallande & andra hälsofarliga grejer

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
Alkylatbensinen iaf Aspens alkylatbensin är inte att rekomendera om man inte bestyckar upp eftersom den går mkt snålare med Aspen jämfört med "Vanlig" bensin. men helt klart en fördel med tanke på mindre rök och sot

Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
2-taktssoppan är ju oljeblandad.
4-taktssoppan är oblandad.

Bara 'miljöskit' skulle jag väl inte kalla det. Det finns många fördelar, renare förbränning=mer effekt & längre livslängd på motor, renare förbrännigsrum & stift, renare avgaser med mindre cancerframkallande & andra hälsofarliga grejer

Har prövat miljörbränslet och tycker att motorn blev piggare.
Du skriver renare förbränning= mer effekt & längre livslängd på motorn.
Alltid när effekten ökas så slits motorn mer.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Njae, ifall soppan i sig inte orsakar lika mycket avlagringar i spisen så borde det väl kanske ta ut effektökningen?

Åtminstone enligt aspen själva:

Aspen 4t håller ventiler och kolvar renare, vilket ger motorn ökad livslängd och driftsäkerhet

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Alkylatbensin tar bort argumentet att en tvåtaktare luktar värre än en 4t.

Det kan i sig vara värt något, förutom att motorn inte sotar = alltid rena avgasventiler = effekten opåverkad av sotavlagringar som annars bildas.
Det känns bra att alltid köra med sotfri motor.

//

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Alkylatbensinen iaf Aspens alkylatbensin är inte att rekomendera om man inte bestyckar upp eftersom den går mkt snålare med Aspen jämfört med "Vanlig" bensin. men helt klart en fördel med tanke på mindre rök och sot
Å en klok kommentar. Min 550 fläktrotax bestyckades upp på servicen. Första gången någonsin jag vart med om det. Kan det vara soppan ?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag fick tipset här på forumet, så jag ringde macken för att höra. Soppan är inte blandad med olja.

Jag har kört med alkylatbensin i gräsklipparen (4-t) och trimmern (2-t) i flera år. Det är STOOR skillnad i lukt, typ ingen lukt alls med alkylatsoppan. :)

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Någon som kan kasta lite ljus över det här med den påstådda uttorkningen av packningar, gummin och o-ringar vad gäller användandet av alkylatsoppa?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Någon som kan kasta lite ljus över det här med den påstådda uttorkningen av packningar, gummin och o-ringar vad gäller användandet av alkylatsoppa?
Jag har personligen inte kört med alkylatsoppan i snöskotern, men jag använder det till motorsågen, gräsklipparen, motorisborren.
Vad jag har upptäckt, är att när man tar fram grejorna mer än ett halvår efter sista användningen, så är grejorna betydligt mer lättstartade med gammal alkylat i tanken, jämfört med gammal vanlig handelsbensin i tanken.

Prova att stoppa ner lite cellplast i en liten flaska med alkylat, och i en flaska med vanlig bensin.
Tar inte länge innan cellplasten är upplöst av den vanliga bensinen, men cellplasten i alkylaten ser inte ut att vara påverkad ett dugg.
Visserligen är det ju inte cellplast i förgasarpackningarna, men jag misstänker att alkylaten definitivt inte är är agresivare mot gummip-ningarna, jämfört med vanlig bensin.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Tror dom säljer det på pump i Stugun också.
Dock så avrådde tydligen Yamaha från att köra på alkylatbensin på sina 4taktare, varför vet ja inte men enligt polarn som jobbar där ja köpte skotern samt han som äger firman sa detta. Om de stämmer kan ja inte säga, inte heller varför men detta var vad Yamaha hade sagt då dom hade ringt å frågat. Men om detta stämmer så är de ju lite synd, ett steg i fel riktning på annars en fin motor