Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om alkylatbensin i snöskotrar?
Ja har kört på alkylatbensin i två år med en yamaha ex440 -78.
Den släpper ut betydligt mindre avgaser (luktar inte ens skoter!)
Nu har det hänt att ett shims på vevstaken skurit och orsakat haveri. Den högra kolven som klarat sig från splitter ser helt ok ut, vilket kanske tyder på att haveriet inte orsakats av alkylatbensinen utan snarare av dålig smörjning, överhettning eller helt enkelt ålderdom.
Jag har nu inskaffat en Ski-Doo MXZ -97 som jag också kör på alkylatbensin.
Den stora frågan är nu hur pass bra alkylatbensin igentligen är för snöskotrar???
Jag har hört en del säga att den inte passar till så pass hårt pressade motorer, men det verkar inte vara många som har kunskap inom ämnet eftersom alkylatbensin i snöskotrar är ovanligt.
I en del skidbackar använder man tydligen den i snöskotrarna har jag set.
Bra eller dåligt?
Ja har kört på alkylatbensin i två år med en yamaha ex440 -78.
Den släpper ut betydligt mindre avgaser (luktar inte ens skoter!)
Nu har det hänt att ett shims på vevstaken skurit och orsakat haveri. Den högra kolven som klarat sig från splitter ser helt ok ut, vilket kanske tyder på att haveriet inte orsakats av alkylatbensinen utan snarare av dålig smörjning, överhettning eller helt enkelt ålderdom.
Jag har nu inskaffat en Ski-Doo MXZ -97 som jag också kör på alkylatbensin.
Den stora frågan är nu hur pass bra alkylatbensin igentligen är för snöskotrar???
Jag har hört en del säga att den inte passar till så pass hårt pressade motorer, men det verkar inte vara många som har kunskap inom ämnet eftersom alkylatbensin i snöskotrar är ovanligt.
I en del skidbackar använder man tydligen den i snöskotrarna har jag set.
Bra eller dåligt?