Allroundskoter max 30k

Josefson

Prospect sledder
25 dec 2017
4
0
1
Karlstad
Hejsan!
Tänkte kolla om ni har nångra tips på en skoter, vi äger ingen skoter idag och varesig sambon eller jag har kört så mkt innan mer än när vi tog skoterkort förra året.

*Åka två komfortabelt (Dubbeldyna)
*Bra komfort för leder (Helst bätter än svärfars
Polaris 550 edge Touring):)
*Smidiga att köra
*Gärna E-tec eller iaf bränslesnål (Har kollat mkt på Lynx modeller)
*Skall kunna koppla pÅ en åkvagn för lilleman i framtiden

Kom gärna med förslag.. Kommer användas frnäst för leder och i området runt Fjätervålen, Idre, Lofsdalen..

Hestra

Välkänd medlem
14 apr 2017
157
27
28
Enda E-tecen du får för 30k är en som gått jorden runt.

Satsa på en Lynx x-trim 600SDI-08. Eller en Renegade 600 SDI-05 och nyare.
Fast hade jag vart ni hade jag köpt en fräsch Lynx ST600 från 04 och nyare (med böjda trailing armar) eller en Yeti 600SDI.
Eller en Venture 700 eller viking..

Köp absolut inte en Polaris/Arctic-cat för den pengen....

Josefson

Prospect sledder
25 dec 2017
4
0
1
Karlstad
Tack för tipsen! En Lynx x-trim 600SDI 2006-2008 har jag kollat en hel del på samt även Renegade men fastnar ofta tillbaka på X-trim med tanke på pris och ser lite modern ut.

Någon som vet hur det är med servicekostnader? Eller är de bättre att lägga ytterligare pengar för en E-tec..

Vad är nackdelen med Polaris modeller i den prisklassen?

Enda E-tecen du får för 30k är en som gått jorden runt.

Satsa på en -08. Eller en RLynx x-trim 600SDIenegade 600 SDI-05 och nyare.
Fast hade jag vart ni hade jag köpt en fräsch Lynx ST600 från 04 och nyare (med böjda trailing armar) eller en Yeti 600SDI.
Eller en Venture 700 eller viking..

Köp absolut inte en Polaris/Arctic-cat för den pengen....

Kuba

Välkänd medlem
4 dec 2016
101
1
18
Gävle
Är inge fel på Arctic's och Polaris motorer från de årsklasserna (600cc). BRP hade mer utvecklade motorer då, vilket gav bättre bränsleförbrukning.

Polaris 800 kring den årsklassen är väl dock något man ska se upp för.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
BRP 800cc motorer var knappast överlägsna Polaris 800 dito någonstans vid samma tidpunkt dvs serie 3 motorer. Exempel 2010-2011 Polaris 600 CFI shift 136" mm känns mer modern än REV baserade chassin. Körställningen är bättre och bränsleförbrukningen är nog ganska likvärdig, en shift 136" 2011 kan du få för ca 30k dock måste man nog hitta en dubbeldyna separat för någon tusing. A-C har jag mindre erfarenhet men mycket pekar på att utvecklingen av A-C halkar efter dom andra fram till 2012. Det är förmodligen inga dåliga maskiner för det men känns mer omoderna.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du vill ha något som fungerar och du slipper mecka med. Undvik därför alla skotrar som någon under 30 har haft innan... dvs leta efter gubbskotrar.

Du får givetvis en gubbskoter men den kommer att funka och du kommer att ha glädje av den. Bra deal.

3=6

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Gör det riktigt enkelt och köp en 4 smälla grymt bränsle snåla och kanon att dra släde mm med! Ni kommer inte att ångra er

Reactions: Olden

Josefson

Prospect sledder
25 dec 2017
4
0
1
Karlstad
Långsam som jag är så har jag inte slagit till och nu verkar de inte vara ett jätteutbud på skotrar på Blocket =)

Har sett att att det är en del Lynx Rave X-trim 550 från 2006-2009 för mellan 25000-45000:-

Hur är dessa motorer är ju rätt stor skillnad mellan X-trim 550 och 600 i motorstyrka och inte så stor summa emellan.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Köp en yamaha fyrtaktare om du kan ta att den är lite tyngre för då håller motorn i all evighet (flera tusen mil). Du kan hitta en Nyttro under 30 papp och även rx1 eller warrior. De drar lika lite soppa som en e-tec 600 och den enda service som behövs är oljebyte samt smörja bogginipplar. De är ingen fara köpa en som gått 1000 mil + men den kan vara lite slut i fjädringen såklart.
Även yamaha tvåtaktarna håller bra och drar lite bränsle kolla in viper 700 för då får du även ett skönt ljud på kuppen. Men deras 2 taktare är inte odödliga som alla andra 2taktare de som kan ta kål på dem är om de blir skit i en förgasare så den cylindern skär eller att man missar fylla på tvåtaktsolja. En yamaha trippel 700 motor som viper har håller 1000 mil utan kolvbyte eller andra hårdvaruproblem med motor men man bör byta kolvar vid 1000 mil. Även deras Venture tvåtaktare håller bra för att vara en tvåtaktare så de är ett bra köp också.
Glömde nämna att Yamahas variatorer håller bäst av alla märken de är inga problem med dem upp till 1000 mil men de går 2000 mil utan att de växlar allt för dåligt.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Att byta oljefilter på Yamahas 4-taktare är inte alls roligt (tycker jag) Men för övrigt är det som Boost säger, i stort sett evighetsmotorer.
Och glapp i styrningen får man med på köpet.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Apex MTX var en och annan ute förra säsongen för under 30tusen. Lite lång och klumpig kanske iofs.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Med all respekt för tips och så men den är säkert en jättebra maskin.. men smidig?? :)
Jo det var det jag insåg och rättade mig själv gällande mtx:en, även om jag nu skrev vid tipset att den är lång och lite klumpig :)
Men venturen bör väl vara om inte smidig men iaf som de flesta touring på leden?

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Är väl en 15tusen till om du ska upp 5-8år, eller är jag helt fel ute nu?
Och då har du passerat 30k med rätt god marginal, är du villig att göra det finnss det ju rätt många ytterligare alternativ.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Jag skulle nog akta mig för 550-maskinerna. Törstiga, trubbiga och i Rotaxfallet i alla fall, inte märkvärdigt driftsäkra heller.

Kostar en skoter 35k på butik kan du nog räkna med att kunna hitta en för 25k privat om du letar lite. 10k är väl ungefär minimum vad en handlare måste ha på varje affär då han måste stå med garantier osv.

En polare köpte i fjol vintras en tidig RX1, förlängd, i väldigt fint skick för om jag inte missminner mig 25-28k, (privat), även om det är en bastant klump så är det en väldigt fin ledskoter.
Problemet med att köpa maskin av mera "lekskotertyp" i den prisklassen är att fyra snorungar med mer pengar och vanvett än vanligt vett hunnit ha den och antingen skruvat sönder den eller kört sönder den.