apv wires justering

Pata11

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Borlänge
Hej jag hittade en guide hur man justerar apv wirerna , så jag kollade ju mina och jag hade bara 15mm wire först och efter justering så har jag ca 25mm wire och det ska ju vara 34-36 mm ska jag kapa wirehöljet eller gör jag bort mig?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du gör bort dig , nånting måste ju vara fel , fel wirar eller så mäter du fel eller har fel mått

Pata11

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Borlänge
jag mäter vid servomotorn drar ut och släpper tillbaka , sträcker ut slacket och mäter synlig wire är det så man ska eller? är lite förvirrad då det är så långt bort i justeringen

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
jag mäter vid servomotorn drar ut och släpper tillbaka , sträcker ut slacket och mäter synlig wire är det så man ska eller? är lite förvirrad då det är så långt bort i justeringen
Du mäter i fel ände av vajern.

Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Men vad spelar det för roll om du kapar höljet? Måttet är ju beräknat på vajern med höljet på plats. Du ska justera såpass att 34.5 mm kommer ut vid apvmotorn. Om du har 22 mm utstick så beror det på att du har för mycket vajer i andra änden. Skalar du bort höljet så gäller ju inte måttet längre.
Det är ju inte apvmotorn som behöver exakt 34.5 mm fri vajer att arbeta med. Det är att 34.5 mm friliggande vajer vid apvmotorn innebär rätt spänn i andra änden.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Har du verkligen kollat allt?
Du fick rätt svar i inlägg nr.2
Har du vart ur med och gjort rent APV ventilerna glider de lätt när du drar i wiren

du gör bort dig , nånting måste ju vara fel , fel wirar eller så mäter du fel eller har fel mått

Pata11

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Borlänge
jo jag är med på att det inte står rätt till, jag har inte tagit ur ventilerna men dom går lätt och fjädrar tebax , hur många olika trippelwirar kan det finnas?

Pata11

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Borlänge
nä köpt skotern nyligen och fick för mig att den tveka lite på låga varv och såg apv guiden och tänkte kolla upp lite och det var då jag inte fick till det

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
apv har INGENTING med låga varv att göra.. de öppnar på HÖGA varv.
vad ska det vara för mått på wirarna??
är det samma som layback motorn?? (34.5mm)

Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
jo jag är med på att det inte står rätt till, jag har inte tagit ur ventilerna men dom går lätt och fjädrar tebax , hur många olika trippelwirar kan det finnas?
ja en trippel med förgasare kanske har 3 wirar till gasarna :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
läste just på att 600 trippel ska ha 30 mm justering (inte 34.5 mm) , då borde de stämma bättre

Pata11

Medlem
30 dec 2009
30
0
1
Borlänge
apv har INGENTING med låga varv att göra.. de öppnar på HÖGA varv.
vad ska det vara för mått på wirarna??
är det samma som layback motorn?? (34.5mm)

Jag trodde att det var de lägre varven som var hela grejen med apv:n , då fullt öppna ventiler borde ha samma skillnad som inga ventiler? eller? fått för mig att apv:n ska ge lite mer ork på lägre varv och öppna för fullt flås på höga varv, rätta gärna mig.