Den dära slangen är igentligen en vajer.
Vanliga raveportar styrs av trycket i cylindern och så funkade även arctics första, dom kom på zr440 -98. Sen kom avgasventilerna som styrs av vajer -00 på 440. Dom öppnas då av en servomotor som styrs av varvtalet. Först med den lösningen var väl srx -98.
Men dagen raveportar styrs också av servomotor och öppnas av vajrar.
Arctic har haft lite olika öppningsvarv å dyligt av ventilerna, för det mesta har dom öppnat för sent( för högt varv) och därför haft lite för dåligt mellanregister. Går att få sånt omprogramerat. Senare versioner har tvåsteg(halvöppen, öppen). Funnit även en sorts "starta upp-testa-rengöra" version, där ventilerna öppnar fram och tillbaks vid ca 1800varv.
Anledningen till reglerbara avgasventiler ska vara att få en bränslesnål, snärtig motor på låga varv och senare en högeffektsmotor på höga varv.
Sen om det lyckas kan man ju diskutera, tycker personligen att man ska skippa ventilerna överhuvudtaget, ha dom helt öppna. Man kan få motorn att gå bra på låga varv ändå och man slipper *****s med rengöring och justering.
Sen så heter det avgasventiler och inget annat. Avgasportar har alla motorer.