Arctic Cat 2014

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Dom -14 vi fick provköra i skell idag kändes mer som till piffade -13 iaf när man talar om xf och M, yamacatten hade ju annan mätare å såg betydligt annars ut än -13! Tex så satt de kylare hela vägen på proclimb vilket ja inte tror de kommer göra på -14!
Angående skidreset så kändes boggien ställd på de sättet kanske för att skotern i mångas syn anses roligare om den står på rullen då man kör (av någon outgrundlig anledning)
Kylsystemen kommer se i pricip likadant som på -13. Ej i usa dock..
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
Idiot skidres botar man ganska lätt genom att sjustera fjädringen och vad ni än gör så tryck den där jä*la styr höjaren i botten för annars blir den omöjlig inne bland träden, den reser bara änjävligare och ni får tyngdpunkten så långt ifrån maskinen annars !
Ps jag är 191 cm lång.

Knacket om det blir som du säger så är ju hcr det enda alternativet nästa gång då jag anser att korta kylaren är rätt spår för arcticcat!
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Kylsystemen kommer se i pricip likadant som på -13. Ej i usa dock..

Alla M modeller utom standard M800 kommer med den mindre hcr kylaren i år som jag förstått det iaf.. Vet du något annat än vad arcticcat sidan säger?
Provkörningsmaskinerna är säkert 2013 modeller som är uppdaterade lite som JRO skrev..
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Alla M modeller utom standard M800 kommer med den mindre hcr kylaren i år som jag förstått det iaf.. Vet du något annat än vad arcticcat sidan säger?
Provkörningsmaskinerna är säkert 2013 modeller som är uppdaterade lite som JRO skrev..
Enligt min åf så blir alla svensksålda m-modeller (utom hcr) utrustade med kylare i "hela" tunneln, likadant som fjolårets modeller.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Enligt min åf så blir alla svensksålda m-modeller (utom hcr) utrustade med kylare i "hela" tunneln, likadant som fjolårets modeller.
hmm tåls att kolla upp.. En stor anledning varför man skulle vilja uppdatera sin -13 till -14 är ju kylaren..

Men är väl inte första gången KGK ska förstöra..
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
fick klart för mig i dag att alla M utom Hcr kommer med den "svenska Kylaren" därav inga större skillnader mellan 13 och 14 maskiner !

Det Enda som man kan ta i beaktning är att Vanliga M8000 endast kommer tas in i sverige som Limited modell med eller utan elstart.
 

Shockee

Aktiv medlem
14 feb 2012
62
0
6
Luleå
Är de värt att byta till en ny 14 i år eller vänta till årmodell 15. Har en 12 idag som jag är super nöjd med ?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Skildnanden är bättre styrutslag,högre kammar, andra dämpare, annan färg i det stora hela. Så anser du att det är värt det så tycker jag att du ska byta, anledning till att jag byter är för att jag vill ha en längre maskin :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Skildnanden är bättre styrutslag,högre kammar, andra dämpare, annan färg i det stora hela. Så anser du att det är värt det så tycker jag att du ska byta, anledning till att jag byter är för att jag vill ha en längre maskin :)
Annan modellbeteckning, smalare framvagn, större tank, kortare/lägre dyna, förvaring i dynan, rätvinklad tunnel, ny huvudbromscylinder (inkl. bromsskiva å belägg, om det hittar till Sverige...), lättare/snyggare spindlar, förbättrade fotsteg, ny sekundär med större kylvingar, stadigare bromssköld och variatorskydd, expansionskärl, frontmonterad kylare (inte här dock...)

Oj, såg nu att du har en XF. Ovan gäller M.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De va ju pga den lilla kylaren å den fina dynan som jag lät ac räkna på en -14 åt mig och nu visar de sig att man får kylare hela vägen pluss all snö som ska hänga där, då lutar de åt att fortsätta kitta på -12an i stället
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Är ni säkra att det blir stora kylaren? Isf blir det ingen 14 från arctic för mig iaf då jag va grymt nöjd med min gamla hcr-12a när det gällde kylning och minde snö på tunneln.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Är ni säkra att det blir stora kylaren? Isf blir det ingen 14 från arctic för mig iaf då jag va grymt nöjd med min gamla hcr-12a när det gällde kylning och minde snö på tunneln.
Vad var du då onöjd med?
Jag är/var faktiskt själv inne på en HCR. Framvagnsbredden har jag inget problem med, men är väldigt kluven angående mattan... Och priset! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Vad var du då onöjd med?
Jag är/var faktiskt själv inne på en HCR. Framvagnsbredden har jag inget problem med, men är väldigt kluven angående mattan... Och priset! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Det var just framvagnen jag inte gillade men om man inte stör sig på den så är det inget negativt med en hcr. Känns rätt bra att den är förstärkt i boggien, bättre dämpare och mattan skottade på rätt bra ändå tycker jag. På dom nyare sitter det ju 66 kammar på och det lär ju göra skillnad det också.
Egentligen skulle jag väl byggt om framvagnen och haft kvar den men jag ville prova något nytt och ville inte kosta på med nya dämpare osv.
 

A-Cat

Medlem
8 nov 2012
44
0
1
Umeå
Ingen som har tänkt köpa en 600? :) skulle vara trevligt om dom är så bränslesnåla som e-tec.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Några andra förändringar i fjädringen annat än nya dämpare och spindlar? Samma fjädringsväg? Attackvinkel? ect..? :)