Arctic Cat 2016

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Jo Vipern känns supervettig och just därför jag inte förstår varför Arctic saknar en motsvarighet. Men men...lär väl bli en Viper på sikt :)

Appropå mattor. Jag har för lite erfarenhet av riktiga höga kammar och även körning i brant terräng med riktigt djup snö.

Men lite förvånad av att 44 skulle vara dåligt...141 tum och 38 mm cobramatta fungerar ganska bra här efter kusten...även vintern -11 å Härnösand hade landets snörekord :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vid kusten funkar nog en 38mm bra. Men ska du upp till fjällen och köra lössnö så är det nästan likvärdigt en kratta.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Nu kör jag ju några mil in från kusten. Men nog finns det tillfällen då över 51mm vore önskvärt.
Sen kanske det mest beror på bristande förar talang, men det är en annan femma. ;-)

Beror ju på hur man kör. Myrsurf räcker ju t.o.m. 32 gott å väl till.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Vad spelar det för roll om maskinen kommer med en 57mm matta från fabrik? Finns ju knivar så man kan kapa ner den till vilken höjd man vill.
Att AC inte tar in exakt samma maskiner som Yamaha är väll rätt smart av dom... för vem vill stå på vårkanten med osålda maskiner...
Den sämsta skoter jag provat i lössnö är en AC CF 800 141" med 57mm matta, den gick som en kort maskin med 32mm matta i djupsnön jämfört med PRO RMK 137" jag körde då, helt hopplös alltså.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Gissar att majoriteten av skoterköparna trots allt väljer en maskin där man slipper att använda sågen. Gissning som sagt :)
Viss ämnesflykt nu men det låter som en lite udda upplevelse av CFR, vi skyller på de höga kammarna ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Asker: låter inte som du gett dig tid att lära dit använda en m-serie.

Jag upplever kompisens rmk 800 -11 lika bra i snön som svågerns f7a.

Fri tolkning:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Asker: låter inte som du gett dig tid att lära dit använda en m-serie.

Jag upplever kompisens rmk 800 -11 lika bra i snön som svågerns f7a.

Fri tolkning:)
Givetvis har jag inte i närheten så många timmar på pro-climb som pro-ride chassiet... Men m800 har jag inga större problem att köra, bara att den är sämre att ta sig upp på snön än rmk, och cf var helt värdelös på detta, sämre än något annat jag kört. Då detta var den första helgen med 137an så var jag inte helt inkörd på den heller men det gick verkligen inte gämföra framkomligheten på dessa maskiner.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är inte riktigt min poäng att skapa en ny märkes***eritråd.

Min poäng var att maskiner man inte klarar av att köra självklart känns sämmre än skiten man klarar av, även fast det mam är van egentligen är sämre skit.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Notis: jag har aldrig nämnt proclimb.

Och en 4" kortare maskin från polaris nyaste (ifjol) chassie, bör rimligtvis vara bättre än arcrics gamla chassie (är ju typ 6 år skillnad på dem)

Dessutom borde du ju inte vara Spec ovan 137an då det (såvitt jag förstått) är "likadan" maskin som du kört i ett par år.

För övrigt så håller jag med om att rmkn är bättre på att kliva upp på snön. Proclimb boggiet är felkonstruerat, men förhoppningsvis har de fått till det till 2016:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Notis: jag har aldrig nämnt proclimb.

Och en 4" kortare maskin från polaris nyaste (ifjol) chassie, bör rimligtvis vara bättre än arcrics gamla chassie (är ju typ 6 år skillnad på dem)

Dessutom borde du ju inte vara Spec ovan 137an då det (såvitt jag förstått) är "likadan" maskin som du kört i ett par år.

För övrigt så håller jag med om att rmkn är bättre på att kliva upp på snön. Proclimb boggiet är felkonstruerat, men förhoppningsvis har de fått till det till 2016:)
Nu var ac jag körde en 2013 och min maskin var från 2012, hur bra det gamla chasiet är rätt ointresant i en 2016 tråd... Och vart skiljer det 6år mellan chassina? Proclimb kom 2012 och proride 2011 (eller 2010 om man nu ska räkna med missfostret rush..)
Att man inte fått till boggien på 4år är väll bara att gratulera, jag skulle inte vara lika hoppfull att det är fixat tills 2016, har man fått till mappningen på motorn rätt så får väll det ses som en nyhet! På proride har man inte ändrat en enda mm från 2011 på geometrin i chassie och boggie.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Om en CF8 är det sämsta du kört i lössnö så kan du ju inte provat speciellt många skotrar genom åren?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Okey...

Jag antog att det var gamla chassiet du menade då du skrev cf.

My bad antar jag.

Jag syftade då på 2005 mot 2011, 6 år.

Men nu halkar det in på märkestjaffs, finns en tråd för det.Vill su så skriv där så kan jag svara :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Om en CF8 är det sämsta du kört i lössnö så kan du ju inte provat speciellt många skotrar genom åren?
Har nog provat det mesta då jag kört med och hjälp massor med folk och den cf8 som jag provade var nog det sämsta jag kört, iallafall om man tänker in vad det är för mattlängd, matta och motor. Sen räknar jag bara nyare maskiner. Yamaha maskinerna räknar jag inte alls då jag inte hjälper dom :) Sen är givetvis en kort maskin med 44 matta oftast sämre, men då är den kort också och ska vara sämre så inget konstigt i det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Okey...

Jag antog att det var gamla chassiet du menade då du skrev cf.

My bad antar jag.

Jag syftade då på 2005 mot 2011, 6 år.

Men nu halkar det in på märkestjaffs, finns en tråd för det.Vill su så skriv där så kan jag svara :)
Aha jag förstår, Jag blandar nog namnen lite för vilt.. :)
Inget märkestjafs från min sida.. försöker bara få folk att inse att man ska inte ha för höga förhoppningar på xf8 med 57mm kammar vid lössnökörning då den på papperet ser ut som den borde vara rätt bra. Och sitter det en 4-takt i maskinen så lär knappast egenskaperna bli bättre precis..
Men man får väll hoppas att dom får ordning på allt tills 2016, M800 141" med 2.6" kammar blir nog en rolig maskin om den bara funkar.
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
har man fått till mappningen på motorn rätt så får väll det ses som en nyhet!
Det sämsta är ju att det är så varierande mellan olika maskiner! Vissa går bra och vissa helt uselt. Min 14 gick riktigt risigt tills tps:en fick en välbehövlig inställning "stor tolerans på vad som är rätt" och en med en tändkil på det svarar den grymt bra på gasen.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Största felet på äldre xf är att dom tjurades att ha m tunnel.
Körde min en helg innan ja förlängde den.
Nu har dom ju begripit att tunneln ska vara anpassad efter mattlängd.
 

Kekkola1

Medlem
30 okt 2008
26
0
1
Kiruna
Börjar kgk få slut på 2016 maskiner? När de byts framvagnar på 2015 och egna åf edition maskiner kommer fram.
Hur mycket bättre ska boogien vara på 16 än 15 modellerna? Nån som vet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Börjar ta slut ja, men att det erbjuds nya framvagnen till -15 har inte med det att göra skulle jag säga.

Med ny framvagn så blir -15 mer lättsåld, och enklare att "försvara " både för kund och säljare.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl snarare så att dom har ett gäng med -15 maskiner kvar som dom vill bli av med...
De blir då lättare att sälja om dom byter till nya framvagnen, precis som K-len säger...