Arctic cat 800 EFI "nästan" dör vid gas på drag, från tomgång.

Cralle-R32GTR

Medlem
14 jan 2010
10
0
1
Ö-vik
Tjena

Har en Arctic cat VR 800 EFI -02 som nästan dör när man ger gas och ska köra iväg.. "Pumpar" man upp varvet på gasen så går den bra sen.
Man kan även hålla kvar gasen så hämtar sig motorn igen och drar iväg.
Han har vid något tillfälle börjat bluddra lite vid djup snö körning och lite lägre varv men efter några sekunder kommer den tillbaka.
Har provat att byta tändstift men de hjälpte inte.

Kan det vara något med nå gasspjäll givare?
Kan inte så mycket Skoter, mest bilar =)
 

Cralle-R32GTR

Medlem
14 jan 2010
10
0
1
Ö-vik
Startgas gjorde ingen skillnad.. Men så tog jag ur stiften och knacka in dom till 0.5.. och jäklar vilken skillnad... Rapp som fasen och inte en tendens att dö, har bara provat nu i garaget när den är kall men det borde ju funka när den blir varm också.

Så knacka in stiften till 0.5 löste detta problem!
 

Cralle-R32GTR

Medlem
14 jan 2010
10
0
1
Ö-vik
Nu drar vi igång den här tråden igen. :)
Fel av mig.. Att slå ihop tändstiften till 0.5 hjälpte inte... Skotern går bra när den är kall men när den blir varm så börjar problemet med att den dör av på låga varv.
Har vart en vecka i fjälls med den och upptäckte även att den inte går att starta när han är varm.. Man måste vänta en stund eller kasta snö på motorn så den blir kall.
Måste vara något med soppa på låga varv tycker man.

Någon som har en aning?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har hört att andra som har haft liknande prioblem har haft en stator som är på väg att gå, men inget som jag har sett med egna ögon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Låter som slappa reedventiler eller rentav glappa eller trasig reed. Då går dom bättre kall pga att motorn tar för sig bränslet som sölas igenom dom slappa reedsen.

Om problemet förvärrades uppe i fjälls lutar det ännu mer mot bräslefel typ reeds.

Kolla om du har gnista när den inte vill starta! Om ej gnista ibland så låter det som statorfel.
 

Cralle-R32GTR

Medlem
14 jan 2010
10
0
1
Ö-vik
Det där med reeds har jag varit inne på själv faktiskt. När jag vart stående i fjälls kollade jag gnistan och den såg ut att vara bra. Lite svårt att säger när man står i solsken och ska avgöra men gnista såg jag.
När den sen startar så går den lixom lite halv trött i någon sekund innan den hoppar upp till tomgångs var.
Ska ta och plocka bord reedventilerna och titta över dom så får vi se. Annars kollar jag statorn.
Vart sitter statorn?
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Statorn sitter bakom svänghjulet som i sin tur sitter "bakom" magnapullen.

En polare hade precis de felsymptom du beskriver på sin ZR EFI. Visade sig vara statorn som var kass. Det knepiga var att den verkade ok enligt kontrollmätning, men med en ny på plats gick skotern som en klocka.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
plockar upp denna tråd igen då en kompis har liknande problem med sin mountain cat 800 efi -02. Citerar vad han sagt åt mig. "om man ligger på typ 3000 varv å fis kör, sen trycker ner då dör den typ fast den kommer igång sen, alltså den stannar inte men som att den tvär dör. på höga varv sticker den iväg som sjutton"

Nya reeds sitter på, inga sprickor i insugningsgummina, apv är igenomkollat och rengjort, nya stift sitter på och ny bensin i tanken... det satt nåt chip på den tydligen, men de är bortkopplat. men forfarande samma fel kvarstår...

Kan det ha med statorn att göra?!?
 

fordons k

Medlem
18 okt 2010
38
0
1
Malung
hade nyss samma problem med min zr 600 -01 och de visade sig att de va dåliga insuggummin och att wirarna till avgas-portarna som hade gått av så kolla de!! =)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
dom ska varra det, men kan inte svara säkert!

finns de risk för detta fenomen på motorn om apv portarna skulle ligga öppna även på de lägre varven!??!
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Har du kollat gasfelsbrytaren? Tändspole? eller som du säger stator?

jag hade liknande problem med min MC 800 -01 men det löste sig när jag bytte tändpole.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
börjar misstänka att det kan vara tändspole! Var å testade den igår, det händer endast när man ligger och puttrar fram i dryga 3000rpm och då gasar järnet, då dör den (bööö) men fortsätter man då att hålla fullt så kommer den som ett skott helt plötsligt. inget blödder, misständning eller så förekommer. De "roliga" är att det händer inte varje gång man gör så, men ändå för ofta.

spridarna skall rengöras, med lite tur så är de bara de...


Allt med apv verkar funka som det ska, inga sprickor i insugningsgummina, nya stift, ny soppa i tanken, gasfelsbrytaren är bortkopplad. kvar att kolla upp är väl tändspole och sen stator!??!