Arctic Cat Alpha One 154” -19

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
7
0
1
Vilhelmina
Funderar och klurar på att kanske köpa en 19ons alpha. Har aldrig ägt eller kört en sådan tidigare och min första fundering blir ju på boggie skenan, hur pass hållbar är den, spricker dom lätt eller håller dom för lite tuffare lössnö åkning? Och den andra funderingen är hur åtgången på slides är? Får man byta ofta eller håller dom sig hyfsade ett tag? Finns det några andra nackdelar eller vanliga ”fel” man ska kolla efter innan köp?
Maskinen i fråga har gått ca 300mil

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.978
909
113
Kramfors
Undvik hellst 18-19 motorn för kolvarna spricker närsom på dem. De har stora hål i kolven på insugssida för att kunna dra in ut soppa och de är där de spricker. Vissa går 100-300 mil innan de är godnatt men de finns även långmilare som klarat sig näramre 800 ev över 1000 mil på led ivf. De beror nog på hur hårt de körts. 2020- flyttade Arcticat spridarna ut i sidan på cylinder och har vanliga hela kolvar på insugssidan. Men om maskinena har bytta kolvar till Smidda wössner eller Wiseco så tror jag de håller för de är segare material. Kör man en cetec 2 18-19 800a så blanda i 1% olja i bränslet för då spolas inte kolven med ren soppa och oljan dämpare klapret som tar ut kolvarna! Jag kör även alla Polarisar 600 800-850 med 0,5% olja i bränslet mest för att smörja kolv cylinder bakåt sett för de har också spridarna rakt in bakifrån. Polaris har dock inte hål i kolvkjolar så de spricker inte. De är typ 2008-2025 som har den insprutningen med torrt vevhus.

Reactions: Sebbe25

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.630
475
83
Malå/Adak
Alpha-skenorna är definitivt ömtåliga. Sett skenor som ägts/körts av tämligen försiktiga människor, och till råga på allt inte så många mil, som spruckit sönder. Materialet ser dessutom ut som att det är något grovkornigt gjut-skräp när man kikar på brottytorna.

Kikar man på boggikonstruktionen som helhet så är det förvånande att dom håller ihop alls, "småskruv" som axlar osv.

Sammanfattning: Trevliga maskiner att köra, tveksam konstruktion.

Det är som jag alltid har sagt, Arctic är skotervärldens SAAB, enstaka fullständigt briljanta idéer omgivna av tio vansinniga.

Reactions: Sebbe25

Sebbe25

Medlem
12 okt 2025
7
0
1
Vilhelmina
har även lite extra koll på en 16ons Hardcore, Dom har ju den vanliga traditionella boggien, Kanske man skulle satsa mer på en sådan då, Man blir ju lite skraj när man får läsa om kolvbekymmer och klena alpha skenan.
den har ju dock gått lite längre snart 600mil.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.630
475
83
Malå/Adak
Nu vet jag inte hur de lite senare HC är men de tidigare var känsliga för varmgång då de hade jättesmå kylare.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.978
909
113
Kramfors
Ja en AC 16 har bästa hållbaraste 800an av alla de är bara lite klumpiga och sisodär i elen men helt klart godkänd ändå. Just HC har taskig kylning på led liknande alla Polaris lössnömaskiner. M8000 tds har däremot långa kylatren som funkar på led. Kolla även den modell du funderar på att den inte har härrejölsse bred franvagn de kan va uppimot 43" så undvik dem om de inte är bytt till smalare. En 2016 M 8000 Limited 153" har riktigt bra framvagn ställbara från typ 38 ner till 34,5 " Jag är osäker på om TDS m8000 finns 2016 men den kan ha elstart dessutom. Ett drygt problem med Suzuki motorn 12-17 är att de är extremt tunga att dra igång och placeringen av dragstarten gör de ännu jobbigare att dra. Man bör va över medelstark man för att dra igång en som stått utomhus. Alla m800 och 8000 från 12-17 har lika bra motor de är variator som är problemet de spricker hela tiden och kedjespännaren är värdelös. Kedjespännare går att bygga om till manuell skruvjustering från Yamaha fyrtaktare eller nyare AC kostar runt 2000kr grov gissning.