Arctic Cat F7 tips och sådär

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.085
113
Stora Blåsjön
Jag skulle vilja veta kvaliten? Håller grejjerna bra och vad brukar eller har gått sönder på din.
Sedan undrar jag "nödvändiga" saker att åtgärda modda på skotern som AC missat att göra eller nå.

Den jag ska köpa behövs magneterna på drivaxel bytas då mätarn bara går till 30 ibland tydligen. Skotern har gått 600-700 mil max tydligen också? Är det okej miltal och bytta kolvar för 70-80 mil sen tror ja.

Man vill ju inte köpa nåt vrak. Nackdelen är att skotern är 90 mil uppåt för mig :p få hoppas säljarn håller vad han säger ang skick.


Skickat från min iPhone via Tapatalk
Frågan är då hur länge den har gått med trasiga magneter i drivaxeln för det påverkar väll som på andra skotrar hur "långt" den har gått.
Jag skulle då inte köpa en skoter som hastighetsmätaren är trasig på. Finns det timräknare på dessa som på skidos?
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Asker:

Aa jo det har ja tänkt på också, hur länge det vart så. Ska fråga det o sen om timmarna, om typ timräknare skulle saknas då avstår jag definitivt.

Men annars tycker jag den verkar fräsh.


Skickat från min iPhone via Tapatalk
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
830 mil tycker jag inte är så mycket, den har då gått ca 138 mil per vinter vilket kan ses som en ganska normal siffra.
Självklart förekommer det slitage på F7;or, men inte mer än någon annan skoter. Det bör i alla fall ha bytts kolvar på den plus lite annat.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
för en välskött maskin är 800 mil inte så mycket. Man bör väl byta kolvar där omkring ungefär för att vara på säkra sidan
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Inte skrivits på ett tag nu men undrar en grej till,

F6or... är det stor skillnad effektmässigt på dom mot F7or? acc och toppfart? Hittar inga F7or som passar min prisklass riktigt men F6or skulle passa bättre ekonomiskt. Antar att chassi o allt de e samma utom motor då.

Mvh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja allt är samma på f6 utom cylindrar,kolvar,apv-portar,topp,styrbox och en givare på pipan samt variatorbestyckning.

Men ja tyckte de var påtaglig skillnad i effekt mellan 600cc och 700cc. Ska ju vara ca 115-118hk i en 600 medans 700an std. ger över 130hk och vissa uppåt 140hk std. (finns lite olika mappningar osv.) så de är ju minst 15hk skillnad.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej,

Ja då kanske det blir en F6a då. Lär ju vara rappare än srxen ändå. AC kanske får ner fler hästar i backen o så¨e den ju nyare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
motorn är kanske inte rappare , men bättre acc pga av lägre vikt och mera fäste , f6:an går som en vanlig 600 , f7an som enm 800 av samma årmodell och är lätttrimmad , 2004 är min favorit bland årsmodellerna , inga float dämpare och lägre dyna än senare men ett vanligt kedjehus istället för Diamond drive ....
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej men en 04as F6a hur är dom? Menar går f7an så mycket bättre att det är "ovärt" med F6a?

Mvh
 

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Tjena ska kolla på en crossfire 8 nästa helg . Då kanske jag släpper min F7a.till ett bra pris 04 med 05ans dyna o plast. Orange. 1 kam borta nya kolvar för 110 mil sen. Bytta på Arctic älvdalen. Nya slides och lager i boggien . Nya styrstål. 820 mil 8 tums höjare och de bästa av allt BACK :) återkommer