arctic cat pantera 1000 -00

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Hjälp mig, skotern startar inte!

Hjälp mig:ciao:
Min Arctic cat pantera 1000 -00 startar ej.
Motorn går runt men den tänder inte, stiften är nya o rengjorda.

Några tips var jag ska börja
 
Last edited:

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
tack för svar!
"Gillar snö" Ska testa dödarknappen!
"Tokerik" Soppa finns , gnistan ska jag kolla i möra,det är kallt i garaget nu -19c.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Sv: Hjälp mig, skotern startar inte!

Som farbröderna säger så är dödaren känslig . Min Tc 98 dummade sig också vid första start i år och det var dödaren. Jag sprutade in lättflyktig olja i hela dödare och tokdrog i den xxx ant ggr. Nu funkar den ta i trä.

Om du inte får gnista så kan man på äldre 98" THundercat dra isär första plint ut från motor stator. På det sättet frilägger man motorns elsystem från chassits alla dödare o plintar.

Nu vet inte jag om 00an har samma plint och om det funkar med isärdragning eller om den måste byglas som på äldre catter.

På 98 är det kopplingsplint som har 4 stift och gula/bruna/svarta kablar ut från stator som man drar isär.

Om ingen vet mer exakt hur man tjuvkopplar Tc 00 så goggla eller sök på stator Thundercat youtube så kan det även finnas video för nyare Tc .
 

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Sv: Hjälp mig, skotern startar inte!

Jag är tjej, ni får inte skratta nu, men vad är stator? Man kanske bör veta det:)),
 

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Sv: Hjälp mig, skotern startar inte!

Stator är en kopparlinning som sitter innanför svänghjulet och alstrar ström med hjälp av magneter på svänghjulet för elen till slädens elsystem som är uppdelad i två eller flera spolar beroende på konstruktion. Och nej man ska inte skratta, för det är bättre och be om hjälp när man inte förstår hur det hänger ihop. Här på forumet finns det ju många kompetenta mekare med stor erfarenhet av just din modell av skoter.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Statorn är ett känt fel som Boost skriver, men det är framförallt det gamla tändsystemet som spökar. Du har det nya och kan inte påstå att jag tycker det är vanligt att statorn går sönder på dem.

Du behöver inte veta vad en stator är, folk utan socialt liv ska veta vad det är.

Innan jag ger mig in helt i diskussionen skulle jag vilja ha lite mer info.

Har du haft den länge? Nyas köpt? Vad hände sist du körde den? Har sen haft tendenser att "hacka" vid gaspådrag? Har du fått byta stift mycket på slutet? Vilka stift har du? Har du någon som hjälper dig meka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Sv: Hjälp mig, skotern startar inte!

Här har du länken till youtube. Den beskriver och visar vilken kontakt du ska dra isär det går inte göra fel sedan du sett filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=iwwl4LPyOCY

Jag kollade in filmen och du har tur att endast behöva dra isär plinten för att få full gnista (Tjuvkoppla utan att tjuvkoppla så att säga.

Det är bra att lära sig denna tjuvkoppling för elfel kan bli när som helst på tumvärmare/hantag/lyse/stoppknapp/nyckel mm och då kan man åka hem med kopplingen isärdragen.

Det kan vara lite trångt till att dra isär kopplingen/plint men du hittar den lågt ner på höger sida motor mellan yttre förgasare och dragstarkåpa.

Om den startar med kopplingen isärdragen går motorn inte stanna på vanligt sätt . Ge full choke så stannar den.

OBS om det är första starten för året kan det bara vara soppabrist till förgasarnas flotörhus som gör den svårstartad.

Blås upp ett övertryck i tanken med munnen i några sek typ 20sek. Då fylls flotörhusen och blir såklart lättstarad. Så bör man göra varje gång dem stått någon månad7månader
 

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Tack för alla svar och tips, nu vet jag vad en stator är! Ska testa era olika förslag, får jag inte start på den återkommer jag till forumet om mer hjälp. Fortsättning följer..........
 

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
nu är jag här igen, har mekat lite i veckan, gnista finns, provat supat lite, då startade den och gick fint tills soppan tog slut, supade igen och då startade den inte, det bara small till. Är det en eller två förgasare? Eller är det inte förgasare utan efi, eller vad det heter? Jag har tyvärr ingen instruktionsbok, finns kanske nån som kan sälja kopior till mig, eller ge tips om var man kan köpa en sån?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Det är tre cylindrar och 3 förgasare. Att den startar på en sup lät bra, men att den inte startar nästa gång kan vara bara surning pga av för stor sup eller blöta stift. Dem knäcker lätt stift! Köp bara NGK eya 9 för dem är billiga (55kr) och håller bäst. Om det sitter andra stift i nu typ NGK br9es eller andra så är det stor changs att dem är väck nu trots gnista. Det är nästan omöjligt att se om gnistan är felande.

Gör såhär så är du säker ppå att du gjort rätt.

1. Kontrolera att du har minst 5 liter i tanken.

2. Blås ner i tanken med munnen i flera omgångar och håll ett övertryck sålänge du orkar hålla andan (för att fylla flotörhus) Flotörhusen fylls på ca 20-30 sek övertryck i tank.

3. Byt tänstift till NGK eya 9,. Byt tändstift även om det sitter eya stift i !!. Första starten för året dödar 70% av alla stift och den här maskinen kan äta stift kan jag lova.

4. om du inte är stor o stark ,leta då åt en stor kraftig farbror eller kvinna för dem här motorerna vill ha bra snurr. Om du har fungerande elstart är det bet enklare he he.

5. innan ny provstart lossa alla stift och håll full gas och tryck ner dödaren på styret (slippa gnista) kör på elstarten eller dra i dragstart för att rensa ur vevhusen från soppa.

6. Starta med full choke ca 3-5 drag och startar den inte då slå av choke och håll "lite" gas samtidigt som du drar/elstartar. Om du bara har dragstart ta hjälp av någon som kan hålla lite gas.

Funkar den inte då måste man flesöka förgasare och tändsystem mer noga.
 
Last edited:

mikemik1

Välkänd medlem
29 jan 2009
136
0
6
Domsjö
Hadde misständning på min pantera 1000 drog isär plinten som på filmen sen fungerar den men har en undran kan man köra utan den eller är det andra saker som den går till
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Hadde misständning på min pantera 1000 drog isär plinten som på filmen sen fungerar den men har en undran kan man köra utan den eller är det andra saker som den går till
Ja du kan köra så men tappar då alla dödarfungtioner = livsfarligt för hälsan om gasen hänger sig. Stopp knappen brukar jävlas på dessa maskiner så prova spruta i sprayolja i den och tryck xxxx ant ggr på den.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Se till att batteriet är i bra skick och fullladdat.

Kolla så chokevajern är ok och inte sönderbränd som dem kan vara ibland.

Har du provat med startgas?


För att du ska kunna få mer hjälp behöver du beskriva problemet mer, har du ägt den länge? Har den gått bra i din ägo? Har den gått i andra höjd/temperatur förhållanden tidigare? Har den gått rent tidigare? Är det första starten den här säsongen eller har den gått innan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
har köpt en Säkerhetskontakt med lina undrar om man sätter den på kontakten som man drog ur.
Jag kopplade in min säkerhetslina till tändningslåset. Men det funkar från stopp knapp också.

Det gäller att du köpt rätt dödare. På äldre Tc/arcticat typ 94-96 är det öppet system för dödning och på nyare 98- ska den sluta för att döda.