arctic cat pantera 1000 -00

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
undra om jag har köpt fel då det stog att den passade på De flesta modeller (Ej Kitty Kat) 84-03
Det stog öppen krets på dödaren . Om dem menar öppen krets med ej urdragen gummiplugg så passar den alla Arcticat 98- ev redan från 97-. 96 och äldre ska ha sluten krets med gummiplugg i tryckt för att motorn ska gå.

Provmät den vilken väg den funkar så du kan skicka tillbaka om den går fel väg. Det är ytterst lätt att blanda ihop öppen o sluten så du har 50% changs du köpt rätt.

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Glömde tacka för alla bra tips!
Men jag har fortfarande bekymmer.......
Det verkar som panteran inte får soppa, jag har blåst fram soppa till förgasarna, då startar den o går felfritt, när den har stått avstängd en stund så tänder den inte igen, det verkar som den inte orkar suga fram bränsle vid start.
Kan det vara bränslepumpen? Tips? Råd? Hjälp mig! Vill ut o åka nu

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Glömde tacka för alla bra tips!
Men jag har fortfarande bekymmer.......
Det verkar som panteran inte får soppa, jag har blåst fram soppa till förgasarna, då startar den o går felfritt, när den har stått avstängd en stund så tänder den inte igen, det verkar som den inte orkar suga fram bränsle vid start.
Kan det vara bränslepumpen? Tips? Råd? Hjälp mig! Vill ut o åka nu
Ok då låter det som endera pupmens membran är hål i, eller att vacumslangen som går mellan pumpen och motorns vevhus. Under vänster förgasare djupt nere på blocket sitter en nippel med en slang som går till pumpen. Ta lös den från blocket och sug fast tungan i slangen.

Tungan ska sitta fastsugen länge dvs får inte läka! Om det är hål i denna slang eller hål i membranet i pumpen så har du problemet där. Om du får fulla käften med soppa är pumpmembranen väck också (inte gott).

Finns att köpa membransatser från Arctic och om du har tur Duells återförsäljare www.locknersbilochmc.se . Om lockner har piratmembra blir det billigt.

Alt köp ny beg pump från blocket eller skrot. passar från alla zrt och thundercat pantera 1000 och även från zrt 600cc serien.

Jag ska kolla om jag har en fungerande pump ,inte otroligt.

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Boost III:
Där var det trångt vill ja lova! Inte lätt att få bort den slangen från blocket, men jag provar vidare. Det kan inte vara nått tok med förgasarna?

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
nu har jag testat att suga, tungan satt fast länge, ingen soppa i munnen, bra eller dåligt?
Vad ska jag göra sen? Hjälp!!

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Har nu konstaterat att bränslepumpen fungerar och det kommer bränsle till förgasarna.
Men bränslet kommer inte ut i cylindrarna. Har plockat bort förgasarna och det verkar inte vara täppt någonstans. Har jag missat något? Tacksam för fler tips

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Om ingen nämt det , gör rena ALLA munstycken , vilket innebär att ta ur nålen ur sätet (nålventilen) så inget sitter där .

Kolla även så flotören i den förgasaren löper lätt och allt ligger som det skall .

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ja det fungerar med tryckluft , brukar använda det , även bräcklen .
Nålventilen MÅSTE du skruva lös och dela på så du får ren och koll på den

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Gör en total dem av förgasarna och rengör som Hurricane säger med tryckluft eller bräklen "finns med citrus lukt He He He." så du är säker på att förgasarna är just.Glöm ej att kolla att nålventilerna som styr mängden bränsle som flödar in i huset.

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Hej på er alla, nu är jag här igen! har blåst rent och rengjort förgasarna, upptäckte att huvudmunstycket på förgasare 2 var sprucken. Skoterdelen.se har sådana, men det hjälper inte mig nu, ska åka bort till helgen och skulle vilja ha med mig skotern. Min fråga till er nu är: Passar munstycket från andra förgasare eller måste det vara till Mikuniförgasare? M5 gänga, längd 11,5mm och sexkant huvud 6mm. Tacksam för svar!

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Alla mikuni VM förgasare har likadana huvudmunstycken .
En väl sorterad skoter försäljare bör ha sådana hemma , eller en MC Butik .

suss

Medlem
27 nov 2012
34
0
1
Kristinehamn
Jag bryter ihop snart.... får ingen ordning på panteran.
Har bytt huvudmunstycke , men det vart inte okey ändå.
Det sitter ju några avluftnings slangar till förgasarna, när jag blåser i dessa tre startar motorn på engång. Går okey en stund sedan börjar den att misstända, fick tips om att prova tripak om det
skulle vara någon skit i förgasarna som jag missat, men det hjälpte inte heller.
Har läst lite på forumet här om kylningen som också är ett problem på dessa maskiner, kan det vara något samband eller? Den har kokat några gånger, ska man behöva lufta kylsystemet? Hur gör man då? Vilken soppa bör man ha 95 eller 98 alla säger ju olika...
Tacksam för fler tips