Arrogans bland handlare.

F.B

Aktiv medlem
6 feb 2014
50
0
1
Hagge
Handlaren har ett enda mål, det är att göra så bra affär som möjligt för sig själv. I det ligger givetvis också att vårda kunderna så de kommer tillbaka. Men åt priserna kan denne inte göra särskilt mycket, han måste kunna sälja vidare ditt inbyte med vinst och dessutom lämna garanti. På säsongsvaror som snöskotrar tillkommer stora lagerkostnader och ett starkt årsmodellstänkande samt givetvis det faktum att många maskiner är slut efter några säsonger beroende på tidigare ägares körning. Därför går det inte som handlare att ge bra priser på inbytet så länge man inte får tjäna pengar på annat i affären, tex sälja utrustning och liknande med den nya skotern. Du får bättre för din gamla skoter om du köper kläder, tillbehör och en kälke också - räkna med att handlaren har uppåt 50% marginal på tillbehör, kanske Max 15% på själva skotern.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Som det stod i min trådstart, tycker jag ändå att det är märkligt att vissa/ganska många handlare som inte hör av sig tillbaka, trots att de lovar att göra det bara de får räkna på saken. På så sätt kommer de ju inte att tjäna en endaste krona. Och varken sälja vare sig skotrar eller tillbehör. Sen fattar väl de flesta att de inte sysslar med välgörenhet. Men orkar man inte höra av sig, eller räkna på en ev affär som de kan tjäna en bra slant på, trots att man ringer och frågar flera gånger, så undrar jag vad de ska leva på när det blir lite bistrare tider, eller när folk slutar å handla på just deras firma.