artccat panther 5000-tändningsproblem

chev

Ny medlem
12 apr 2008
4
0
1
umeå
nån som har ett elschema till en 1979 panther 5000 eller vet hur man mäter upp tändningen ,motorn är en spirit 500 :hmmmm:
 

chev

Ny medlem
12 apr 2008
4
0
1
umeå
fick svag gnista med en annan cdi ,sen köpte jag en ny och med den blev jag utan gnista helt och hållet sen provade jag den andra igen och hade inte gnista med den heller :( .kan man mäta upp en cdi box på nåt enkelt sätt
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Du borde ha en AG44A2 Motor i din pantera
Cdi bytte jag själv i fjol pga blödder och dyligt
Jag kunde inte begripa vad felet var för någonting.
Det sitter bla annat en kondensator inne i cdi boxen som brukar gå ner sig i värde efter ett tag
kolla tändspolen först på primärsidan vit/blå kabel och svart kabel
Där ska du ha ca 0,33 ohm +- 15%
kolla tändspolen på sekundärsidan gänga av tändhattarna
annars blir värdet fel eftersom tändhattarna har motstånd i sig.
mät mellan tändkabel till tändkabel där ska du ha 3500 ohm +- 15%
sedan kan du ta isär kontaktstycket som kommer från motorn / tändplatta
mät mellan röd och svart där ska du ha 148 ohm +- 10%
mät sedan mellan vit och röd 1.9 ohm +- 10%
mät sedan mellan grön och jord på motorn där ska du ha 31.2 ohm +-10%
det är tändlägesgivaren som ger cdi puls när den ska skicka gnista



fick svag gnista med en annan cdi ,sen köpte jag en ny och med den blev jag utan gnista helt och hållet sen provade jag den andra igen och hade inte gnista med den heller :( .kan man mäta upp en cdi box på nåt enkelt sätt
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Du borde ha en AG44A2 Motor i din pantera
Cdi bytte jag själv i fjol pga blödder och dyligt
Jag kunde inte begripa vad felet var för någonting.
Det sitter bla annat en kondensator inne i cdi boxen som brukar gå ner sig i värde efter ett tag
kolla tändspolen först på primärsidan vit/blå kabel och svart kabel
Där ska du ha ca 0,33 ohm +- 15%
kolla tändspolen på sekundärsidan gänga av tändhattarna
annars blir värdet fel eftersom tändhattarna har motstånd i sig.
mät mellan tändkabel till tändkabel där ska du ha 3500 ohm +- 15%
sedan kan du ta isär kontaktstycket som kommer från motorn / tändplatta
mät mellan röd och svart där ska du ha 148 ohm +- 10%
mät sedan mellan vit och röd 1.9 ohm +- 10%
mät sedan mellan grön och jord på motorn där ska du ha 31.2 ohm +-10%
det är tändlägesgivaren som ger cdi puls när den ska skicka gnista
det sitter en 500 och ingen 440 i en panther 79
 

fgh

Ny medlem
22 feb 2011
4
0
1
Hej!

Lyfter denna tråden då den är högaktuell för min del.

Köpte en Panther 5000 -79 för ett tag sedan och nu har den börjat bete sig konstigt.
Var ute på en 2h tur i makligt tempo över stock och sten när den plötsligt började skjuta (puffa) i förgasaren och strax efter dog den.
Kollade stiften, peta runt bland kablarna och efter flera startförsök hoppa den igång men gick väldigt illa en kort bit, tills jag fick göra om samma procedur igen och igen. Till slut kom jag ut till plogad väg där jag kunde bogsera hem den.

Läste i boken att man kunde koppla bort all el förutom tändningen till motorn, gjorde detta men gnistan på stiften verkar fortfarande komma och gå som den vill. När jag väl får gnista hoppar den lätt igång.

Har även mätt upp CDI samt tändspole enligt inlägget ovan och enda mätpunkterna jag övht får mätresultat på är kolla tändspolen först på primärsidan vit/blå kabel och svart kabel. Där jag får 0.5ohm, alltså i överkant.

Jag har nya tändstift och förra ägaren ska ha bytt tändspole.
Enligt mätvärdena har ju både tändspole och cdi packat ihop, är det troligt och vad kan det bero på? Vill ju inte köpa nya grejer för att köra sönder dem också.