Att bli skoter/småmaskinsmek?

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Om ni tidigare läst mitt inlägg "Berättelsen om en pojkdröm" så vet ni att jag var antagen till utbildning för att bli tungmekaniker.
Nu så har den utbildningen skitit i det blå skåpet, då de behövde minst 2 sökande för utbildningen och jag var tydligen den enda intresserade. Så, nu har livets stora cirkel kastat tärningen och man står nu åter på ruta ett.

Dock så var jag och svärfar på hans jobb i helgen som var.
En verkstad som egentligen tillverkar reservdelar åt större maskinerier, men vi var där för att hjälpa en av hans kollegor med hans 2 skotrar. En Freeride och en Pro RMK.
Det var nya fotsteg som skulle monteras, mattbyte på båda maskiner, boggieförstärkningar på RMK'n och så plockade vi isär motorerna för att kika på kolvar etc. Han litar inte på någon annan än sig själv när det kommer till sina 2 älsklingar, därav gör han allt själv men den här gången med våran hjälp.

Så, eftersom jag sen barnsben haft ett stort intresse för skoteråkning tyckte jag att detta var skitkul. Och jag älskar verkligen att skruva skoter, gör det med ett enormt leende på läpparna! Många lär nog tycka jag är halvt eller helt dum i huvudet när jag säger så ;)

Nu har jag insett att det är skruva skoter jag vill försörja mig på. Även om det inte är den fetaste lönen så vet jag att jag kommer stortrivas med yrket.
Har kikat lite på utbildningar för yrket, men det finns ju inte någonstans.
Letat överallt på internet efter utbildning till snöskotermekaniker och småmaskinsmekaniker som är snarlikt.
Det enda jag hittat är MC-mekaniker. Men dessa är helt och hållet förlagda till MC. Inte en enda pryl som inte har med MC att göra.

Så hur fan ska jag gå till väga?!
Har pratat med skoterverkstäderna här i trakten om eventuellt lärlingsplats eller praktik, men att gå som lärling på en verkstad verkar inte vara en möjlighet.
Och praktik måste göras via AF. Vilket innebär att man ska gå och dra fötterna efter sig utan en enda krona i 90 dagar innan det kan bli aktuellt.

Alla tips och tricks tas emot på hur jag ska gå till väga.
Känns lite som att det är en av de branscher där man ska ha kontakter. Typ farsans kusins kärrings bror som äger den verkstaden så kanske du får komma in under sommaren till att börja med.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Nackdelen med att jobba med det man har som intresse är att finns risk att man blir lite mätt på det.
Du står och skruvar hela dagarna, inte med häftiga ombyggnationer utan oljebyten och andra servicegrejer och när klockan sen slår hemgång är det inte alltid superkul att fortsätta skruva med sin egen maskin.
När högsäsongen är igång är det inte läge att ta ledigt för att åka på skoteresa med grabbarna för då är det som mest att göra.
Det blir lätt övertid eller helgjobb för kunden vill ju ha sin maskin när det det är superväder under påsk eller liknande.

Nu lät jag väldigt pessimistisk men det är väl nackdelen med det yrket, men brinner du för det så kör.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.121
113
Stora Blåsjön
Håller med man ska inte jobba med det man tycker är det roligast man vet. Har själv fått flera jobberbjudande som skotermek, men vill ej då det skulle förstöra det roliga i det. Därför jobbar jag med datorer istället :)

edit: givetvis ska man inte jobba med något man inte trivs eller inte gillar, men kanske inte det allra roligaste man kan göra.

Last edited:

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Lyssna inte på dem. Att jobba med sin hobby är en ynnest. Att gå med lätta steg till jobbet och få betalt för något som är kul är jävligt få förunnat. Jag är dock en av dem. Enda sättet att bli riktigt jävla överbra på det man jobbar på är att brinna för det. Medelmåttliga löneslavar kommer aldrig högre än avtalsenlig lön.

Ett råd: Gör inte dig själv hjälplös. Förminska dig inte. Sätt dig inte i någons annans händer. Dvs, vänta dig inte att få gratis utbildning av samhället. Sök KY eller liknande. Var beredd på att ta svindyra studielån och eventuellt plugga upp betyg. Det tar tid men är verkligen svinroligt.
Med ditt driv skulle jag inte sikta på att bli mekaniker. Satsa högre. Industridesign? Ingenjör? Handelshögskolan?
Företagsekonomi?

Det har du igen den dag du designat/tagit fram delar av eller hela den nya svenska dräparskotern. Eller den dag du blir svensk ÅF för Ski-doo, Yamaha eller Polaris.

Men: om du verkligen vill in på en verkstad, fortsätt ringa lämpliga verkstäder, besök dem, erbjud dem hjälp och sommarjobba. Kanske får du (som jag) börja på någon verkstad som skruvar gräsklippare, röjsågar och motorsågar. Men efter ett par år där är du anställningsbar för fler.

Arbetsförmedlingens praktiklöner och jobbsubventioner är till för dem som verkligen behöver dem och inte på egen hand kan ta sig in på arbetsmarknaden. Och du känns inte som en sådan.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hur mycket tar en skotermek per timme?

Det är inget svar på din fråga, men det finns inget generellt svar.
Går att tolka din fråga på två sätt.

En skotermek, (anställd), får betalt minst enligt kollektivavtal. Arbetsgivaren, det vill säga skoterverkstaden däremot tar betalt efter en kalkyl som bl.a. tar hänsyn till kostnad för arbetskraft, lokalkostnader, konkurrensläge, amorteringar på lån för verktyg och utrustning osv.

Så kollar man fem-tio verkstäder inom landet, länet eller t.o.m samma ort kan timdebiteringen skilja sig väldigt mycket åt.

Precis likadant är det med en mekaniker. Det beror ju på hur mycket arbetsgivaren är villig att betala honom, hur lätt/svårt det är att rekrytera bra folk.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Om ni tidigare läst mitt inlägg "Berättelsen om en pojkdröm" så vet ni att jag var antagen till utbildning för att bli tungmekaniker.
Nu så har den utbildningen skitit i det blå skåpet, då de behövde minst 2 sökande för utbildningen och jag var tydligen den enda intresserade. Så, nu har livets stora cirkel kastat tärningen och man står nu åter på ruta ett. + ytterligare en massa text
Ja det var ju tråkigt.

Men för att gå of topic, vilket jag ber en aning om ursäkt för.
Jag, liksom säkert många fler, undrar hur den lilla insamlingen går? Alltså den som, av andra, initierades i den tråden du nämner i denna trådstart.

Jag ställde f.ö den frågan i den tråden, men där har du inte svarat sedan 27 oktober.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Jag har suttit och dividerat en hel del kring just det ni nämner. Att man under högsäsong får jobba med andras maskiner medan man själv inte får komma iväg för att åka. Men, då jag bor ca 2 timmar från Åkersjön så anser jag det ändå vara genomförbart att själv ta sig iväg för att åka. Även om det inte alltid blir en hel vecka när säsongen är som bäst utan som bäst kanske över dagen på en söndag eller så. Bättre än ingenting.
Däremot så har följande scenario ändå vunnit överhanden i mitt huvud:
En kund har planerat en resa med polarna över helgen, men hans maskin står i verkstaden för reparation.
Man får skit och piss för att maskinen inte är klar än och det är bara si och så många dagar innan han ska iväg.
Man får sedan klart maskinen, ringa till kunden och tala om detta. Att på det viset lyckas göra hans helg genomförbar, även om han själv inte uppskattar det jobbet man som mekaniker gjort för att hans maskin ska vara körklar till resan han/dom planerat.

Sen angående det att genomföra service etc och allt annat mindre jobb på en verkstad för att sedan komma hem och skruva på sitt eget.
Det tror jag faktiskt är till min egen fördel på alla möjliga sätt. Att först lära sig och se hur saker och ting är gjorda på alla olika maskiner, för att sedan komma hem och bygga på min egen maskin, precis så som jag själv vill ha det.
Kanske hittar jag en konstruktion på en kunds maskin som jag tror skulle passa bra att göra på min.
Men då för egen vinning.

Nu kan jag visserligen ha fel, och om jag skulle komma in i det yrket kanske jag efter redan 1-2 år skulle avsky det av hela min kropp. Men den risken är jag redo att ta.
Ska fortsätta att ligga på hos alla verkstäder här omkring och hoppas det ger resultat.
Annars får jag nog överväga att hitta en utbildning motsvarande de kvalifikationer som önskas att man har för yrket i fråga.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Att hitta en utbildning inom området efter att gymnasiet är avklarat tror jag är svårt.

Jag är utbildad småmaskin mekaniker och det var via gymnasiet som lärling.

Trodde tidigare att jag inte ville jobba med detta, just pga att jag inte ville lessna på det roligaste som finns.

Har pysslat med detta i 5 år nu, och jag kan inte påstå att jag gillar det mindre för det.

I ärlighetens namn så skruvar jag procentuellt väldigt lite snöskoter, och av snöskotrarna jag skruvar i, så är det ytterligare mindre procent som är det där "riktigt roliga" (ombyggnationer osv).

större delen av året är det motorsågar, gräsklippare, röjsågar, grästrimmers, åkklippare, fyrhjulingar, mopeder osv. (där jag är nu)

På tidigare ställen har det varit 90% båtar, 8 % atv och 2% skoter (hatar båtar, så det funkade inte)

Skoter finns med på listan 4 månader / år. Och vintermånaderna är inte heller enbart skoter, utan snöslungor, atv m.m

Vet inte riktigt vad jag svarat på som TS ville egentligen, men så ligger det till för mig.

Blir ju klart mer skoter om du hamnar ex hos Edvard i Vilhelmina kan jag tro, eller som Metso på nya polaris i Sundsvall som verkar ska rikta in sig på mer skoter / atv.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Ja det var ju tråkigt.

Men för att gå of topic, vilket jag ber en aning om ursäkt för.
Jag, liksom säkert många fler, undrar hur den lilla insamlingen går? Alltså den som, av andra, initierades i den tråden du nämner i denna trådstart.

Jag ställde f.ö den frågan i den tråden, men där har du inte svarat sedan 27 oktober.

Såg precis att du undrat över det, och får be om ursäkt själv för att jag haft dålig koll på den tråden.
Det har nu i dagsläget blivit 1461:-.
Personligen trodde jag aldrig att det skulle spräcka gränsen vid 500:-.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Vilken skola sökte du tungmek på?
Det var på JGY. Tanken var att den skulle starta nu i mitten på November. Men då var det först strul med att de behövde flera sökanden, och nu när jag kikar på deras hemsida står det att nästa kurs startar i början på Januari.
Det är dock inte längre aktuellt, men såg att du tidigare nämnde att de hade en utbildning för maskinmekaniker.
Ska ringa och höra med dom om det är möjligt att skippa de delar som involverar lastbil och anläggningsmaskiner och endast rikta in sig på de mindre maskinerna.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jobbar som lastbilsmek på dagarna och jag måste säga att det är nog så roligt som att skruva personbilar .
Lastbilschaffisar är till 99.999% ruskigt trevligt folk som ofta gillar skoter och gamla jänkare så man har alltid något att surra om under mekandet .....

Hade det inte varit roligt hade jag inte jobbat med det , livet är för kort för att hålla på med något som man inte trivs med så jag rekommenderar dig att tänka igenom ordentligt vad du skulle trivas med att jobba med och sedan satsa helhjärtat på det .

AF har sällan pengar att skjuta till , deras pengar gick till coacher , direktörsfallskärmar och konsulter så det blev inget kvar till de arbetslösa ungdomarna utan de rekommenderas ta telefonlån för att bekosta utbildningarna själv......men ibland händer det att någon får hjälp .

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Starta enskild firma (kostar lite och ingenting), hyr ett garage/lokal och kör igång.
Reklam gör du på blocket, Facebook och genom kompisar. Satsa även på att renovera dämpare till skotrar, crossar och mc.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Även om jag inte har något emot att folk satsar på eget. Men den delen att renovera dämpare skulle jag skjuta upp på framtiden isf.

Kostar 300-600kr att få en dämpare renoverad (olje/gas byte). Lite mer om det ska bytas delar.

Att sätta priset så lågt att folk ska välja just dig istället för befintliga repfirmor gör det väldigt olönsamt.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Inget som helst hopp eller framtidstro. Satsar man inget vinner man inget.
Tvivlar på att grundare av framgångsrika bolag sitter och är skeptiska för att någon annan redan gör något liknande.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Jodå, nog har jag både hopp och framtidstro.

Därför jag själv startade eget för 5 år sedan, i en branch som redan var tuff.

Men notera att jag skrev, "skjuta upp på framtiden isf."

Menar med det inte att han inte ska satsa, men om man tror det är lätt så skulle fler göra det. Det mesta tycker jag man kan ta på sig.

Servar du en skoter för 1500 istället för en återförsäljare som tar 2200-3000kr, så kan du hitta en hel del kunder.

Servar du dämpare för 200kr istället för 300kr som den befintliga redan erbjuder sina tjänser för, är det svårare att få dem att "byta leverantör" för 100kr

MEN, om man lockar över kunden med saker som bra service, bra sortiment, trevligt bemötande, så lockar man tillslut över service kunderna till att vara även dämparkunder.

Det var väll lite så jag menade.

HostileNation

Välkänd medlem
20 sept 2012
456
0
16
Östersund
Tanken på att starta eget har slagit mig. Hur som helst är den kunskap jag besitter just nu inte tillräcklig för att starta eget, så jag kommer försöka ta mig in på en verkstad för att jobba som anställd i några år till en början.
Sen är det ju inte ofta man ser en verkstad som enbart är verkstad. Oftast är det en butik med eftermarknadsdelar, personlig utrustning och hela baletten. För att inte nämna nya och begagnade maskiner.
Så, där får man nog slå ihop två och två och försöka bli både handlare och driva verkstad som de flesta andra gör.
Inte nödvändigtvis så att man måste vara återförsäljare åt något märke och kränga flångnya maskiner, man kan ju faktiskt rikta in sig på den sidan av marknaden med begagnade maskiner.

Men smaken är ju som baken. Vissa skulle säga att man bara borde driva verkstad i så fall och andra att man nog borde satsa på butiksdel också.

Vem vet, kanske har man en liten butik med verkstad om några år som går bra.
Framtiden är oviss mina damer och herrar.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Några tips.
-Eget företag: Inte så svårt som man kan tro. Börja med enskild firma/f-skatt. Kostar nästan ingenting och det enda löpande "besväret" om man inte har någon verksamhet i firman är att redovisa moms (kan skötas elektroniskt över nätet månadsvis, kvartalsvis eller årsvis). Nackdelen är att skatteåterbäringen kommer i slutet av året istället för till sommaren och att deklarationen blir lite mer omständlig men revisorer kan göra det åt dig för en mindre peng. Oerhört nyttig kunskap för framtiden om inte annat. Det finns hur många gratiskurser som helst för eget företagande. ABF, kommunerna, skatteverket o.s.v. Dessutom gör ett simpelt ekonomiprogram på datorn den största delen.

-Börja smått: Risken med eget företag är att dra på sig kostnader man måste ha intäkter för. Genom att börja smått och finansiera alla investeringar i förväg så undviker man ekonomiska problem i framtiden.

-Affärsidé: Folk har blivit mer och mer bekväma och det är en trend i att köpa tjänster. Många vill ha det roliga men inte något besvär. Dessutom är det långt ifrån alla som har plats för sin skoter hemma. Kanske erbjuda komplett paket med service, reparationer och förvaring under "off-season". Den tjänsten finns redan för husbilar och husvagnar. En del turisttäta orter som Sälen kan erbjuda det i begränsad omfattning också tror jag. En strategiskt placerad lokal som kan erbjuda ovanstående och kanske t.o.m. uthyrning av släp kunde vara något att fundera på.
Jag har själv dreglat lite när försvaret har sålt ut bergrum som skulle vara perfekta för ändamålet. Stöldsäkert dessutom!

-Varför ensam?: Kolla om du kan komplettera någon annans verksamhet, t.ex. med ovanstående. Kanske en återförsäljare som inte mäktar med eller vill begränsa sig till försäljning? Då kan man dela på "know how", kundkontakter och leverantörsavtal.

Jag driver själv företag (it konsult) och har valt att leja bort sådant som jag inte är bra på eller inte vill hålla på med själv. Revisorn sköter all administration till fastpris, verkstan sköter service på bilen och förvarar mina däck, matkassen levereras till ytterdörren, en "broker" hanterar mina kontrakt, fakturor och säljer mina tjänster åt mig. Jag har dessutom städhjälp för att hålla ordning på hemmet. Både jag och min fru jobbar mycket och vill att vår fritid skall vara just fritid, ingenting annat.
Det var aldrig aktuellt för min del men kommunerna erbjuder ofta "starta eget bidrag" som underlättar för den som vill komma igång men saknar kapital. Har man en bra idé och kan presentera en realistisk affärsplan så ökar chanserna att få hjälp med att komma igång.

Rädsla är oftast största hindret och det botar man med kunskap!

Lycka till!!