Att köpa beg. (gammal) skoter !

hövding

Ny medlem
7 aug 2006
4
0
1
Gävleborg
Hej !

Nu behöver jag er hjälp !! Jag har tänkt att jag ska köpa skoter till vintern..
Är inte så bra på att veta vad jag ska titta på för fel och brister när det gäller ett beg. skoter köp.
Tanken är att det ska vara en billig skoter typ. 10-15 000:- Jag vet att man inte får någon snabb maskin för dom pengarna men det är inte det jag är ute efter.. Jag vill bara prova att glida runt med ungarna och försöka få vintern lite roligare =)
Hjälp mig ni som kan.. vad ska jag kolla på... Är det möjligt att köpa en skapligt felfri skoter för dom pengarna ??

Med Vänliga Hälsningar: Erik
 

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
För det första vad är det för skoter du tänkt dig? finns många kategorier att välja mellan, sport, touring, arbetshäst osv.

I alla kategorier finns det skotrar för 10-15k i fint skick.

Det som man bör kolla efter vid ett köp är mycket för att riktigt garantera sig om att göra rätt.
men grunder finns ju.

Att kolla hur bandtunneln är ett bra sätt att se om skotern gått under snörika/snöfattiga förhållanden, där rispor och mycket repor tyder på att skoter körts mycket under annat underlag än snö.
Alla nitförband skall kollas, om några är borta osv.
Glapp i styret bör det helst inte heller vara.
Ta bort variator remmen på skotern och se om skivorna verkar hela och fina, samt om det kanske glappar lite i dom.
Starta motorn för att se så den går jämt och helst bör en testkörning göras då det säger mycket om skoter.

Sen finns det ju sånt som hur mattan ser ut och hur dämparna är, är dessa i sämre skick är det ett bra tillfälle att pruta på.

Sen är det mestadels skotern i helhelt som bör se fin ut om du inte tänkt fixa upp den allt för mycket.

Och fråga säljaren allt möljigt, saker som du helt bör får reda på är hur långt skotern gått, hur ofta den servats, när han smörjde senarst, om han tidigare haft några problem med skotern samt vad... sen finns det ton vis mer du kan fråga.

men tyvärr så är det så att näst intill alla skotrar under 15000 bör ses som ett mer eller mindre renoverings objekt där det ofta kan bli så att reparations kostnaderna kan bli högre än man väntat sig.

sen kan ju massa folk här lägga till mycket mer saker att tänka på...

mvh
 

The_man

Aktiv medlem
6 mar 2006
78
0
6
Tjena.. jag vart sugen på att skaffa mig en skoter förr vintern. jag tänkte mig en skoter för ca 10.000.. jag hittade en yamaha srv 540 -85. Fint skick men mattan var totalt slut. Den var till salu för 10.000 men jag fick ner den till 9.000 pga mattan. jag åkte ca 10 mil sen bytta jag matta. Fick tag på nästan en ny med 25 mm kammar för 1000 kr, det ända som gått sönder är att jag fick byta tänndplatta och svänghjul till en kostnad av ca 1000 kr. Sen har den gått som en dröm. ca 100 nästan problemfria mil. Så en skoter under 15.000 kr är inte skit:D

Mvh Fredde
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
skoter du bör kolla efter är phazer kanske då en lång i ditt fall om du ska ha familjen ut på den

eller kanske en lynx 5900


du bör kanske undvika typiska "ungdomsskotrar" vilket iofs phazer är men inte den långa versionen

dom brukar ju ha fått en del stryk under sinda år och är förmodligen inte underhållna som dom borde
 

fille

Välkänd medlem
28 sept 2006
128
0
6
Töre
köp en yamaha srv jag köpte min för bara 7500 å på den var det ny matta + mycket andra grejor och det ända som jag har behövt byta är en dämpare i boggien för att den gick av när jag hoppade i ett för stort hopp
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag skall kanske köpa en John Deere Spitfire av en kompis som har haft den ute på gården de senaste 3 åren för han hade tydligen tankat den mastadels med olja så kolvarna eller ringarna har tydligen gått på den. Han har inte bestämt sig för ett pris än men den kan inte vara värd mycket. Även att mattan med stålkammarna är kvar på den och den lär väl ha växt fast 1 dm ner i jordskorpan :D
 

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
leta efter en tvåcylindrig skoter om du ska köpa en äldre, i den prisklassen, äldre trecylindriga skotrar brukar de bli mycket krångel med!