Attityd...

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Jag börjar att förstå varför det pratas om skoterförbud här och där i vårt avlånga land, Jag sitter just nu i stugan i Funäsfjällen och blir otroligt förvånad när det kommer 9 skotrar farande över tomten. När vissa inte har mer respekt än att köra över andras tomter så får förbudsivrarna vatten på sin kvarn. Och det med all rätt!!! Vad som verkligen förvånar mig är denna brist på respekt när vissa hamnar på en skoter. att leka på förbudsområde, köra över tomter osv......

Med ett sådant beteende så kommer garanterat flera förbudsområden .

Jag är skoterdåre själv, men väljer mina ställen när jag vill leka!

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Jag håller fullständigt med dej

Conrod skrev:
Jag börjar att förstå varför det pratas om skoterförbud här och där i vårt avlånga land, Jag sitter just nu i stugan i Funäsfjällen och blir otroligt förvånad när det kommer 9 skotrar farande över tomten. När vissa inte har mer respekt än att köra över andras tomter så får förbudsivrarna vatten på sin kvarn. Och det med all rätt!!! Vad som verkligen förvånar mig är denna brist på respekt när vissa hamnar på en skoter. att leka på förbudsområde, köra över tomter osv......

Med ett sådant beteende så kommer garanterat flera förbudsområden .

Jag är skoterdåre själv, men väljer mina ställen när jag vill leka!

Här Där jag bor så kör småungar med skotarna efter vägarna! Jag kan bli så FÖRB##*¤"!!! Och att föräldrarna släpper såna småungar att köra var dom vill ?! Ibland genar dom över gården också! Får jag se de nån gång så åker dom på riktigt mycke STRYK!! OBS även jag är skoter dåre...

E

ejwbegysv

Jag kör som en galning också.. dock ej bland hus och folk osv :)

Har dock hänt att man har kommit vilse efter nån dåligt skyltat led i nån by och man har kommit in på gårdar osv.. (många har ju egna leder till och från huset) Då kör man väldigt lugnt och försöker hitta därifrån snarast....

De flesta som kör på ställen i Gördalen där man ej får köra gör nog det av okunsap tror jag..

Finns många oskrivna regler i småbyarna tyvärr.. Så skoterklubbar osv.. hjälp oss att hitta bättre till mackar osv. när vi är på besök i era byar..

artic

Medlem
10 jan 2006
10
0
1
60
Bålsta
Attityd

Hur kan man vara så dum som förälder att skicka sitt barn på
en tung och motorstark skoter? vad tror ni händer om den som
kör maskinen kör fast? han får ju aldrig loss maskinen och
föräldrarna som har lovat vet ingenting vad som händer.Det
vore väl bättre att föräldern följer med på skotern så att inget händer det vore väl onödigt.

E

Ej medlem/Inloggad

Ang skoterdårar

Ja det blir nog fint om ni skulle ge nån unge stryk... Kan nog gissa att ni får sitta av skotersäsongen bakom låsta dörrar. Där hör elaka typer hemma. Annars kan ni ju ringa vederbörandens föräldrar... Det fungerar nog bättre.
/skoterförare med men inte lika ilsk.

G

gäst

artic skrev:
vore väl bättre att föräldern följer med på skotern så att inget händer det vore väl onödigt.

du tror inte att glinen har kompisar med sig? Klart 2 glin får loss en skoter, bara trampa lite

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Regler är till för de som följer o respekterar dessa ,Tyvärr men föräldrar har ett stort ansvar
att se till att deras kids sköter sig

Men det är definitivt inte ungarna som e värst
skoter galning jag också ,på rätt platser :D

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Jag har då aldrig sett nått barn på en stark maskin.. dom brukar komma på 340. Och de tycker jag dom kan göra och en sån orkar dom dra loss.

artic skrev:

Hrd

Aktiv medlem
28 dec 2005
90
0
6
Gävle
Med förälder med så tycker jag att en ungen kan få köra skotern lite men själv? Brukar man släppa ut ungen med bilen också eller? Även om det oftast är mer trafik när man kör bil så betyder inte det att skotertrafiken är mindre viktig och inte behöver respekteras.

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Quethec skrev:
Va snackar vi för ålder när vi snackar "barn"?
Det är en högst relevant fråga, särskilt med tanke på att jag mer och mer upptäcker att många på detta forum är mycket unga, ända ner till 12 år! Jag anser att det är under 16 år(saknar körkort/förarbevis). Allt enligt lagarna som gäller för skoteråkning. Jag anser även att om föraren är under 16 år skall en vuxen sitta bak på samma skoter. Nödstoppsnöret skall vara fungerande och fästas i den vuxne.

Och i enlighet med vad lagen föreskriver så gäller inte heller några försäkringar om det är ett barn som kör. Tredje man brukar dock gå skadefri, men det finns undantag även där.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Alla under 18 är att räkna som BARN.

sedan kan ju omdömmet hos ett barn vara mycket moget ,men det hjälper inte så mycket om olyckan e framme och föraren saknar f bevis eller e under årig.

Vuxna är ju oftast de som sätter nivån för vad som är ok och där kan det ju brista en hel del i omdömmet ,många tycker det e lite halv ok att ta en grogg vid skoter/båt körning men absolut inte vid bilkörning.

Lite dubbel moral å det ser kanske en del kids och börjar tumma på reglerna de också

en åsikt

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Gränsen mellan barn/vuxen är ju lite flytande beroende på vad man diskuterar. Sen går det ju inte att diskutera på en generell individnivå då variationerna är så stora mellan olika personer. En del blir ju aldrig vuxna.:rolleyes:

Om det är ok att t.ex. dricka alkohol och köra bil, båt eller skoter tror jag många avgör genom att bedöma risken för att åka fast. Det är inte ok att köra bil påverkad eftersom risken är stor att åka fast. Snöskoter alokoholpåverkad i skogen är lugnt för där finns inga poliser. Tyvärr så tror jag många resonerar så.:mad:

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Det är ett svårt ämne det här.
Men vissa saknar helt och hållet omdömme. Ja, jag kör skoter efterväg men det är till störta delen transsport sträcka i ca 60km/h och till eventuella polare i stan. :)
men tar man det relativt lungt i trafiken och hejjar åt fotgängare så har jag inte uppfattat nått negativt. vårat hus ligger väl 3m från en inofficiel skoterled men inte stör det oss fördet.
kör själv sällan under 70märket....;)

och sen förstår jag inte folk som har skoter men alldrig kör i terrängen, Köp en fyrhjuling iställer då ! :confused:

Tror snarare att problemet ligger hos folk, både skoter och andra trafikanter som inte visar hänsyn.