Avgasportar SRX

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Måste jag byta packingarna i avgasportarna när jag ska ta lös och rengöra dom( avgasportarna alltså) eller klarar dom sej om man bara är försiktig?

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Vet inte, första gången för mig. men har hört att har man inte helsyntetisk olja så sotar avgasportarna igen. och min srx har gått 540 mil och ingen av dom förra ägarna har rengjort dom så jag tänkte att de är väl lika bra isåfall att göra de då. Sen har jag köpt helsyntetisk olja ( som luktar jordgubb :D ) som jag ska börja köra med, bara för att vara på den säkra sidan.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Beror på hur mycket man kör. Men kolla innan säsongen börjar (eller då den slutat), rengör och skrapa bort eventuellt sot/avlagringar. Dremel är underbar för sådana jobb.

Sedan så kan man ta sig en titt efter ca 100 mil och se hur det ser ut.

Det varierar mycket beroende på vilken olja man kör på.

Jag körde med Motul (den gamla modellen, kom nån ny variant på den som inte var så bra) i Vipern jag hade och behövde bara rengöra en gång per säsong, och jag körde 300-450 mil / säsong.

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
41
Pajala
En gång per säsong är minimikravet.
Hmm, eftersom den gått 540mil utan att någon rengjort dom så bör du nog dela på hela giljotinen, alltså plocka isär den upptill också där den sitter med två skruvar å kolla sen hur wireläget ser ut, skitiga giljotiner brukar innebära att dom går trögt o loppet och wiren vill äta sig igenom sitt färste. Mycke vanligt!
Sen bör du även justera in dom ordentligt så dom öppnar lika! DEtta gjorde jag varje säsong på min SRX