Avgastempmätare till snopro 440

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tjenare!
Funderar på att köpa en avgastempmätare till min skoter.
Dvs en snopro 440 05 med 06ans motor!

Men nu vet jag inte vad jag ska ha för tempmätare , vad det finns för märken, vilka som är bättre än dom andra osv osv.

Så skulle gärna vilja ha lite tips om vart man kan köpa och vad man ska köpa för en vettig peng.

Sen skulle jag vilja veta om vart man kan ta strömen ifrån? :)

Tack på förhand /förvirrad kille

A

axelsson_vpg

Hmm nu är jag ju inte kunnig på något sätt och vis.. Men digatron 52sl är ju fina. Där har du ju 2 olika tempmätare per cylinder, du borrar ju ett varsitt hål per mätare i Y-röret förslagsvis.

sen så är väl själva digatron enheten batteridriven om jag inte fått allt om bakfoten..

På digatron kan du även ställa in varningtempraturer så de blinkar rött osv om de börjar barka.
Finns på ebay.com från USA är dom i rätt kurs.

Ett annat kännt märke är väl KOSO.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Öhm , hur stora är om egentligen? Tycker koso var snyggare isf ! Kanske blir att köpa den från ebay :)

A

axelsson_vpg

Hmm digatron kan ja tänka mig vara 10 x 20 på den kan du väl även se vattentemp och lagra grejer osv.. tror jag ... :S

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
ah såg att digatron hade batteri (kanske är smidigare) har redan en vatten temp på skotern, Det kanske räcker med en sån? Är inte så kunnig

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har digatron på alla maskiner men har även prövat koson , den är fin men jag gillar digatronen bättre och då dom med vattentemp , varv och minne i 2 timmar , att se varv är ochså fantastiskt bra speciellt på snopron som inte har ngn mätare , digatronen har batteri med det innebär inte att den inte behövder ström som tas från lyskabeln , de finns även en kartmodell som bara går på batterier

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Jag tycker du ska satsa på koson.
Den duger gott och väl till en stock 440.
Tycker digatronen kan bli för avancerad och dom kostar ju 4-5000kr också så.
Satsa på en koso dual layer egt mätare sen är du smart så köper du en stage6 vattentemp mätare för 3-400kr också då har du allt du behöver.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ellsworth. Jag har redan en vatten temp mätare på skotern så det ända jag behöver då är alltså en koso dual ? Finns dom att köpa i sverige eller är det billigare att beställa från staterna? :)

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har du både varvräknare och vatten temp , och bara vill se egt så kan du köpa koson

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har ingen varvräknare på skotern bara vatten temp mätare...

Öhm , var och titta på skotern idag och såg till min förvåning att det har ju suttit en avgastempmätare på den, sitter ju kablar och allt där (har inte tänkt på det tidigare) men har ingen display , vore suveränt om man kunde på nå jävla vänster ta reda på vad det är för sort :/

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
saknar du varvräknare så skulle jag aldrig fundera på en mätare utan varv , varven anser jag vara betydligt viktigare än avgastempen .. bortsett från givarkablarna är det inte många kablar man kopplar in , det är en strömmatning och en jord

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Passar på att fråga i denna tråd angående avgastemp om det är okej, annars så säg till så raderar ja detta inlägg =)

Jag undrar en sak, om man har en enkel avgastemp med mätare och givare kablar etc, vars är då det lämpligaste stället att sätta givaren på? mitt på pipan, vid "delningen" på grenröret, slutet av pipan osv? bästa är väl två givare med delad mätare men nu gäller frågan med endast 1st givare.

Sen undrar jag också en sak, vad är en okej avgastemperatur? hur vet man om den är för hög etc? borde ju va olika för olika motorer eller är ja ute o cyklar?

Haha jag är lite ny på detta med avgastemp, men det skulle vara bra att kunna hålla koll på motorn lite extra.:)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
FAN TA DIG ATT DU LÅNAR TRÅDEN!
Nä skojjar bara , klart du får låna tråden då detta kan komma till nytta för mig också =)

odysse: Finns det att köpa digatron i sverige? :)