Bänkning av F7

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Vad tror du då? kan det vara felaktiga mätningar eller har jag en sk "lean stock map".
eller kass pump? efi´n kass, nå fel på statorn som strular till sensorer? .
ska ut o borra nya hål i y-röret för tempsensorn o kolla avgastempen inviduellt per cylinder.

Ska jag sätta dom på "grön" eller "blå" markering?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har aldrig sett hur bränslet ser ut på en sk "06 update" men enligt jänkarna är den bäst med mest effekt , men jag är lite skeptisk , kördes bromsningarna manuellt eller med automatventil ? viken temp höll vattentempen ? jag har mina senorer på grön och där brukar tempen hålla sig runt 1050-1150 fh på en std vill jag minnas ..

har du rätt tryck så har jag svårt att tro att ngt fel skulle göra att det , likaså att du har en så häftig "140 hk" org mappning , samtidigt har Mulle stor erfarenhet och att han borde märka om en flödesmätare visa 10% för lite helt plötsligt ....
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Han körde manuellt med nån ratt han satt o vred på, har ingen bänk hemma så jag är inte så insatt hur de funkar :) vattentempen togs inte då vi körde korta körningar med paus imellan.
Iaf så flyttades egt sensorn till markering blå (bilden inlägget ovan) började med mag sidan, körde en liten sväng runt åkern tills vatten tempen låg ungefärligt bra (avgastempen ligger vid 400 - 580 varierad gas dock ej fullt) sen drog jag mot leden med fulla spjäll i ca 10sekunder sen sneglar jag på egt tempen ser 1205ft sen dör mätarjäveln med fullspjäll ca 15 - 20sekunder, fanskapet har tydligen smält eller liknande så jag har inte en aning men sensorn ska palla 700 grader så det va nog en bit varmare än det tydligen. så en mätning på pto sidan kunde ej göras... åker hem med varierat ca 7000 rpm till fulla spjäll, flyger in på gräsmattan sen nyper jag bromsen för nu fan ska det kollas kolvspolning och stift... stiftena ser i min mening bra ut.


kollar in på kolvtoppen o det ser riktigt bra ut till och med aningen fet...???? jag fattar ingenting.....
tycker det verkar konstigt att stift och kolvtopp ser bra ut då den tydligen går så inihelvete snålt..

nåväl nu dyker en annan grej upp,, sätter i stiften och tillbaka med pipan och tar en tur nån kilometer... jag ligger på 6000 - 7000rpm och lullar sen stannar jag så går den inte ner på tomgången förrns kanske efter 5 - 7 sekunder dvs den tomgångar på ca 2500 - 2800...
aha tänker jag TJUVLUFT!, åker hem med lagom inspiredad körning och tomgången ligger på ca 2500 när jag stannar... tar fram startgasen som ligger i ladan och letar tjuvis... inte en reaktion, håller gasen vid 3500rpm stadigt sen sprayar jag som en tok ÖVERALLT, över spridare, hela magnapullen även hålet som går ner till magneten, bakom variatorn ja you name it.. inte en reaktion... jävla skitskoter =)

har nu monterat av fuelrailen med tillhörande spjällhus + gummi och korgen på mag sidan för inspektion hann inte ta lös korgen och gummit på pto sidan för det va dags att hämta den lille på dagis.. , så nu ska jag kika över spridarna så det inte är skit i dom eller liknande... ja som ni ser så griper jag efter halmstrån då jag inte har en aning var jag ska felsöka, för skotern går juh onekligen bra 135hk original är juh inte så illa, men en liten funderare,, skulle jag se den effekten om den drog tjuvluft?? har tjuvluft nån inverkan i större grad på bränsle vs luft på en insprutare?? ja det är 1000 frågon...
nåja samma sak varje säsong ett jäkla massa skruvande... kan lika gärna köpa mig en renegade 800 rev för det är ett evigt skruvande hela tiden iaf =)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
stiften ser kallare ut än vad jag är van vid :) , tjuvluft gör ingen skillnad på effekten , en insprutare är heller inte lika känslig som en förgasarmaskin i det fallet , luften behöver ju inte passera ngt venturi för att sug upp soppa , efi motorn får all soppa den ska ha ändå , och skillnaden vid eventuellt insugsgummiläkage på delgas blir bara mera luft istället för som på en förgasare mer luft och mindre soppa
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Som lite kuriosa så kunde jag hålla handen på toppen utan att bränna mig då jag "koka" egt sensorn =) .. jävla underlig skoter detta..
nåja den går juh riktigt bra men man är juh ängslig varje gång man ska en tur nu.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Lånar tråden lite. Är det nån idé att åka och göra en bänkning av min F7:a trots att det inte är en massa omgjort på den? Det mest avancerade är väl nya kolvar :)
Får man nån hjälp osv?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag bänka dels för att se hur den mådde, då en kolv och cylinder såg lite sliten ut (byttes ut), helt enkelt plus att se hur den gick med munstycket ifall man våga gå ner ett steg till på den, sen så ser jag var toppen ligger så man kan ställa variatorer därefter...
men då det är efi så kan inte inställningar göras på plats såvida du inte har en boondockerbox eller munstycken att laborera med...
nu blev juh då detta en "räddning" för mig då skotern med störst sannorlikhet hade skurit när jag hade åkt till fjälls om jag hade haft munstycket i.. (blir i slutet av februari).
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
borde den inte gå bättre i fjällen då den får mindre luft alltså mer bränsle i blandningen eller är jag helt ute å cycklar ??
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jo men det Mulle menade är att den gick så pass snålt och skotern hade i dåläget kanske då orkat varva max 7400rpm, då kommer jag allså ligga o köra på en bsfc 0.51 på fullgas = generalras =)
 
Last edited:

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
7400 varv är då helt fel,varför det blir så kan inte
jag svara på.Variatorn är ju uträknad eftersom du körde i bänken.
Ta en sväng till Vinäs Undie så har jag en extra Boondockerbox
till din maskin.Vill du ha en riktigt rolig släde så har jag två Boondockerboxar,
en med inställningar till mina D&D monstertwins. Nu kör jag Slptwins+Boondocker
57/63 utväxling plus Dalton ställbaravikter.
150km/h max men jäklar vad det går.Backshiften är inte av denna världen.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tackar för erbjudandet men jag vill ogärna låna grejer ifall olyckan e framme :), men jag kan kanske köpa en box av dig om priset är rätt =).
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
"då orkat varva max 7400rpm,"
Det var,har man klockren variat. best på Orsasjön på 7600varv och åker till fjälls med samma variator best. varvar den sannolikt 7400 vid 1500met.över havet. En 5sekunders klättring på fullgas hade slagit stopp på 0.51.

Datorn styrde din bromsning från 4000varv o uppåt, tror det var 300rpm/sek.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Wow! kolla selebert besök såhär mitt i natten =)
ja tur man inte har klockren variatorbestycking, då hade man levt farligt =)
hehe som sagt vet så lite om dessa bänkningsprylar så jag "trodde" körningen va manuellt, men skitsamma, skotern e lika snål ändå =)
ska köpa en boondocker och besöka dig igen inom en snar framtid :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Kolla bränsletrycket ifrån pumpen idag.. har exakt 41psi (ca 2,8bar), kollad med ett 12 volt batt.. korkat att inte köpa en t-koppling så man hade sett trycket över hela kurvan.

omh mätte även lite ifrån statorn (spec)
bränslepumpsspolen 2,1ohm (1,52 - 2,28)
insprutningsspolen 16,8 (15,2 - 22,8)
ignition timing sensor 89,2 (81 - 121)
laddspole 1, 15,2 (13,6 - 20,4)
laddspole 2, 15,1 (13,6 - 20,4)
så statorn ser ut att vara i god vigör ;)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Såhär kan det se ut kl 01:00 i köket när man letar fel på motorn :p



misstänkta packboxar på veven... nya beställda... dyra som helvetet,, helt sjukt 700+ moms STYCK :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
41 psi var ju lite lågt men de blir säkert 43 då man kör den på rätt sätt , varför tror du att du har defekta packboxar ? det har ju heller inget att göra med för lågt bränsleflöde , hur ser kolvtopparna ut ?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Såg att den trycker ur sig lite olja ifrån packboxen på pto sidan, kanske normalt men jag byter iaf så jag VET allt är ok... nya kolvar satt ja in oxå idag, så kan man ha de gamla i reserv =P

Är juh inte för jävla jobbigt att riva motorn heller,, tog en kväll att riva ur ock isär, och motorn är i nuläget ihopsatt förutom botten som blir hopdraget när jag får packboxarna imorgon,, har även beställt en t-koppling så jag kan ha bränsletrycksmätaren isatt medans jag kör :)

detta kanske låter onödigt i folk öron med då VET jag iaf att motorn är i nästan nyskick ;)

PTO ser sotig ut men inte farligt


MAG är F7 fet som väntat =)


tror min skoter mår ganska bra nu iaf =P
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja magsidan såg rikigt fet ut , pto mera normal , den lilla "hoppbacken" som blir mot avgasporten är normalt när dom gått ett tag
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Som lite utdate så bytte jag packboxar på båda sidorna veven och dit med nya kolvar.
skotern går 150grader kallare enligt egt mätaren så jag antar detta är förklaringen till varmgången iaf.... åkt 35mil i helgen och den går helt sjukt bra i nuläget.
dessutom så piska jag en rave800 -04 och en rmk800 -10 på 300meter (fick nästan spö av en summit 700 -04) så jag är mer än nöjd :p