Bästa fläktkylda motor? (+ lite vätskekylt snack...)

glx 5900

Medlem
23 dec 2004
6
0
1
Fredrika
Finns det någon bättre fläktkyld motor än 503 Rotax?
Kan någon förklara hur Yamaha kunde kräma ut 50 hästar ur en fläktkyld 440 med bara en gasare?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
75hk

Jag är inte så insatt i alla fläktisar men Arctics nya 440:s ska väl ge 75hk, genom att byta cylindrar kunde dom flesta fläktkylda modeller få samma höga effekt...
Det är ganska imponerande, men 503:an har kanske andra fördelar som bättre tillförlitlighet m.m.
 

glx 5900

Medlem
23 dec 2004
6
0
1
Fredrika
503:an har väll funnits sedan stenåldern, men det visar ju att konstruktionen var bra redan från början. Jag tror att Jaguar gjorde en rak 6:a med dubbla kammar på 40-talet och att de sedan använde den hur länge som helst.
Den där Yamaha motorn jag skrev om var från en SS440 -80, så jag undrar om inte det var lite väl tilltagna siffror från Yamaha.
Gör Rotax fortfarande 503:an?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
SS440 hade ju hela 52hk enligt Yamaha... föregångaren EX440 hade 48hk i broschyren. Lynx GLS3300 tog ut 54hk ur samma motor men då med dubbla förgasare. Annars brukade nog 503:an hamna kring dryga 40 kusar med enkelförgasare. Ganska vettiga effekter och just därför håller dessa motorer länge. Rotax har nu ökat cylindervolymen till ungefär 550cm2, men det är i grunden samma motor och den tillverkas för fullt och används i tex Lynx och SkiDoo 550F som sitter i touring- och arbetsmaskiner.

Jaguar kom med sin sexa 1948 och den tillverkades ungefär ett halvt sekel, i och för sig med uppdateringar och moderniseringar men ändå.
GM:s 350" V8 har ju tillverkats i oändligt många exemplar, och tillverkas som bekant ännu. Det finns ännu fler exempel - Renaults dubbelkamsmotor med 3 ventiler/cylinder som kom 1912 vann Indy 500 så sent som på 1970-talet för att tidigare helt ha dominerat sporten under decennier. Dock är Indy 500 hårt regelstyrt men det är onekligen en bedrift ändå.
Citroën 2CV som kom 1948 hade samma motor (men olika cylindervolym) i över fyrtio års tid.

På flygsidan är det ännu värre - Cessna och Piper använder samma motorer idag som på trettiotalet: Luftkylda boxermotorer med dubbel magnettändning, enorm cylindervolym mot effekten (ca 5 liter för 160hk) och kort TBO (time between overhaul, dvs drifttid mellan renovering). Jag skulle tro att de sidventilade Briggs&Stratton som sitter i era egna gräsklippare härstammar från tidigt femtiotal och de spottas ju ut i förfärlig mängd fortfarande.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Srx 440

Sorry att jag avviker från ämnet men nu när det snackas gamla Yamaha-440:s:

Jag har för mig att jag läst att Yamahas SRX 440 (runt slutet av -70 kanske?) gav en effekt på 110hk, kan det stämma?
Den var väl vätskekyld men det är ju ändå en otrolig effekt med tanke på åldern!

Är det nån som vet något mer om den modellen, den kan ju varken varit särskilt driftsäker eller lättkörd...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
SRX440 fanns i två modeller mellan 1978 och 1981 (har jag för mig):
90hk och 110hk. Den var väl värst bland de hemska skulle jag tro med tanke på storlek, vilkt och fjädringsegenskaper.
Jag har inte kört någon men har hört "di gamle" berätta om att man inte borde köra fullgas mer än några få sekunder om man ville ha kolvarna kvar. Tändstiften hade förstås inte så lång livslängd men annars tror jag att det var en relativt hållbar skoter med tanke på effekten - det finns ju ganska många av dem kvar!

I början på 1980-talet var effektsiffror kring 110-120hk närmast ouppnåeliga. Jag minns en fartglad granne, vars Blizzard 9500 med hjälp av en mängd dunderkurer pressats upp till ca 125hk - hans bror körde en El Tigré 6000 som tydligen inte gick att få över 115hk-strecket. Tändstift byttes varje dag och jag var som tioåring med när det skulle filmas sjöracer nere på Hamstasjön. De startade i ena änden och körde järnet till den andra. På mitten stod en kille med filmkamera. Och jag. De blåste förbi med fem meter på varje sida i cirkus 160 knutar (vilket på den tiden motsvarade dubbla hastigheten vad en "normalmaskin" mäktade med - skall vi säga 260 idag?) och jag var nära att kissa i byxorna av draget, hehe.
Nåja 90% skruva och 10% köra, dessutom luktade det visst lite metanol av avgaserna...


SRX hade i alla fall betydligt bättre hållbarhetsrykte än dessa andra två "tävlingsskotrar". Minns att det rådde 60hk- gräns för snöskotrar på den tiden.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Just nu är ju ski-doo´s mxz 550 den bästa fläktkylda, den kan jämföras med många vätskekylda...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Uj, uj! 110 hästar ur 440cc det är imponerande, vet du om det stämde i verkligheten också eller om det bara var "tillverkaruppgifter"?
Det är ju värre än dom flesta nya 440:s, och då ska dom köras på racesoppa o.s.v. (SRX:en gick väl på vanlig 98oktan?)

Synd att Yamaha gått in på den driftsäkra linjen, tänk om dom skulle göra en motor i samma kaliber som SRX:ens med dagens teknik! Då skulle dom nog kunna plocka (fler) platser på tävlingsbanorna igen!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har "hört" samma...där sades att det fanns tre varianter...en 76hk, en 90hk och en 110hk.
Det finns ju faktiskt en del riktiga SRX 440-entusiaster i vårt avlånga land, bl.a. en man från Lövångerstrakten säkert har svaren om man bara kommer åt att fråga :)

Är det ngn som vet om det finns nån -81 (eller va det -82?) SRX 440 i Sverige?
Den är inte alls som de gamla SRX'arna utan ser ut som en V-Max 540 (dvs. med TSS-framvagn osv.) fast andra dekaler o. motor då.
Bild har funnits på denna länk: http://vintagevmax.8k.com/cgi-bin/framed/2272/81.htm
Men verkar inte fungera nu? Tror det är URL'en som "gått ut", nåt datageni kanske kan nosa fram sidan ändå?

Enl. Yamaha själva så har -83:ans SS440 51hk @ 7000rpm (taget ur verkstadshandbok), vad det "beror" på vet jag inte men de var väl "tidiga" med mkt...den har ju reedventiler iaf, andra skotrar har ju fått sådant på senare år.
 
E

Ej medlem/Inloggad

srx 440

Jag hade en srx 440 -80 kring 91-92 och den gick fasligt fort... :/ Tyvärr så var det med meka än köra... den åt remmar och tändstift på löpande band.

Körde ifrån dom flesta nya maskiner från början av nittotalet. Den gick ruggigt snabbt på en fin is men kom det lite snö så gick det ju inte lika bra... :)

För övrigt var det en jävligt kul maskin!

Vad säger ni om spirit 500 motorn då? Det är ju en rätt fin fläktkyld 500cc are som sätt i många arctic modeller...
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
keihin skrev:
Har "hört" samma...där sades att det fanns tre varianter...en 76hk, en 90hk och en 110hk.
Det finns ju faktiskt en del riktiga SRX 440-entusiaster i vårt avlånga land, bl.a. en man från Lövångerstrakten säkert har svaren om man bara kommer åt att fråga :)

Är det ngn som vet om det finns nån -81 (eller va det -82?) SRX 440 i Sverige?
Den är inte alls som de gamla SRX'arna utan ser ut som en V-Max 540 (dvs. med TSS-framvagn osv.) fast andra dekaler o. motor då.
Bild har funnits på denna länk: http://vintagevmax.8k.com/cgi-bin/framed/2272/81.htm
Men verkar inte fungera nu? Tror det är URL'en som "gått ut", nåt datageni kanske kan nosa fram sidan ändå?

Enl. Yamaha själva så har -83:ans SS440 51hk @ 7000rpm (taget ur verkstadshandbok), vad det "beror" på vet jag inte men de var väl "tidiga" med mkt...den har ju reedventiler iaf, andra skotrar har ju fått sådant på senare år.
Yamaha har ju länge varit duktiga på att tillverka motorer, hade själv en ex440-78 för länge sedan som gick som en skållad råtta.
Föregångaren till ex440 var ju stx440 och jag känner en som hade en sådan som han hade kört över 3000 mil med. Chassiet var helt slut men motorn gick som en klocka och blev senare flyttad till en dubbelbandare och vad jag vet så är den flyttad ännu en gång och lever nu vidare på en älgdragare.
Så jag skulle tro att det är inte bara 503:an som är långlivad.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Provade en SRX440 för tio år sedan. Den gick att köra på rullen med! Komplett livsfarlig, man kom upp i fart på en gång och knappt någon broms, man fick "studsa" ner hastigheten...

Apropå motorer som går långt då, hur många har inte startat sin bana med en SW 440? Kommer ihåg att det exemplar jag körde runt på hade haft 24 eller var det 34? ägare innan mig. Motorn var bevisligen inte öppnad och den bör ju ha gjort några mil på dessa ägare... Bytte man bara packningarna i förgasaren titt som tätt gick den som en klocka jämt!
Innan den såldes bytte jag till de tändstift som rekommenderades av handlaren istället för de b9es som jag alltid kört på innan, vill minnas att de stift som rekommenderades hade värmetal 6... med uppenbart resultat att den nya ägaren brände hål i kolvarna direkt. :(
 
E

Ej medlem/Inloggad

ski-doo´s 550f står det i papprerna att den har 68hk men dom har bänkat dom till 74hk...vilken gör den till den bästa fläktkylda just nu!