bästa goggles just nu?

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Är ju så olika vad man vill ha olika tider på dygnet,
Men svårast tycker jag det är i skymmningen när det varken
är ljust eller mörkt. Eller när man har transparant glas, tycker man blir så snöblind då.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
IamFredrik :
Solens blåa ljus är nämligen direkt skadligt för ögonen. Väljer du då blått glas utsätter du dina ögon för maximalt mycket blått ljus, vilket leder till att gula fläcken skadas och förmågan att se skarpt försvinner – en skada som inte kan repareras. Vill du ändå ha blått solglas ska du välja ett glas med blå utsida och brun insida för att få ett bra solskydd.

googlade lite ;)
Där ser man... aldrig hört talas om.. ska bara tillägga att ja kört med blått glas sedan begynnelsens tider och jag tycker jag ser lika skarpt som förr :hmmmm2:

Låter som skrock, men visst, jorden är ju tydligen rund :rock:
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Där ser man... aldrig hört talas om.. ska bara tillägga att ja kört med blått glas sedan begynnelsens tider och jag tycker jag ser lika skarpt som förr :hmmmm2:

Låter som skrock, men visst, jorden är ju tydligen rund :rock:
Att du tycker att du ser lika skaprt kan bero på att synen försämras gradvis. Inte för att jag säger att du har fått nå sämmre syn beroende på glasen.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ääh, jag kommer fortsätta köra med blåa glas.. man får ju cancer av chips också :D

inte är de nån fara.. nog ska man allt vara bra känslig om man ska börja tänka på såntdär som KAN orsaka..man KAN ju krocka när man kör bil etc :)

/F
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ääh, jag kommer fortsätta köra med blåa glas.. man får ju cancer av chips också :D

inte är de nån fara.. nog ska man allt vara bra känslig om man ska börja tänka på såntdär som KAN orsaka..man KAN ju krocka när man kör bil etc :)

/F
Säger detsamma, fortsätter nog köra med blått glas.
Man ser ju toppenbra nu när man kör cross. Till vintern blir det gult glas igen. :D
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Fyfan vad mkt svammel de är. Shiieet snart är allt farligt, vad ska vi ta oss till? haha. Har kört med dragon dx googles med blå chrome lins i flera år. Funkar fin fint. Dock var väl inne glaset orange. Men aldrig kört med hel blå lins.

Man kan få cancer av chips/potatis,cancer snart av allt man äter iprincip. Så tror då inte att använda blåa linser är nu super farligt.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag har kört med Smith Warp (årsm 2007), Scott 89Xi(årsm 2009), och Spy Alloy(årsm 2009). Spy är det bästa som jag har testat, motverkar imma bättre än de andra två och ramen tycker jag passar bättre i min hjälm (Shoei V-moto). Persimon-linsen är kanon vid dåliga ljusförhållanden och gör att man ser konturer bra.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Hej på er, jag väcker liv i på denna tråd igen.

Jag sitter och letar efter brillor med inbyggd värmeslinga för att förrhindra isbildning. När jag använder mina Smith brillor så blir det imma och sedan is, på mina visir har jag elvärme och det är det absolut bästa mot imma och is.

Kan det vara någon här inne som har eller vet var man hittar ett par med el och batteripack eller kabel.

Det andra allternativet är lösa delar så pysslar jag ihop ett par själv, jag hittar tyvärr bara eluppvärmda plattor för 12v och 6/4watt.

Jag blir varm när jag kör aktivt och då blir imma och is ett problem i kylan.
 
M

Maaattiii

Tror inte att de finns några goggles som är bäst, de beror helt på hur ditt ansikte är format och hur liten/stor skalle du har. Jag har ett par Dragon DXS Jet Black som är likadana som DX fast lite mindre ram, på dom har jag en pink ionized lins som är klockren i alla förhållande.
Men kan nog bli ett par DX eller ett par Oakley Crowbar senare till vintern.

Så mina tips är iallafall Dragon DX/DXS eller Oakley Crowbar! :cheesy: