Bästa hel-syntetiska oljan till en 440 maskin?

J

JagLuktarGott

Tjollahopp

Nu är det så att jag har börjat söka efter en bättre olja till skotern, då den förbaskade "Hel syntetiska racing oljan" från statoil bara är skit, och lämnar massa avlagringar och klegg på rave giljotiner osv :mad:

Ska såklart vara en Hel syntetisk olja som man kan blanda direkt i tanken med, och som pallar med tuff körning utan att slita på motorn och lämna massa gegga efter sig som den satans statoil oljan gör :(

Väldigt tacksam för tips och svar om en bättre olja! :)

Mvh

R

Robin

De flesta oljor fungerar mycket bra men TORCO helsyntet olja skall vist vara skitbra och lämnar inga avlagringar.

mvh/Robin

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jag kör på OKQ8 helsyntets olja nu (20L/ca 1200kr), Körde med Shells skoterolja tidigare med gott resultat även där.
Körde med dessa i både rev 440 -04 och lynx pro800 -06 utan problem och helt utan avlagringar

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har inte förstått skillnaden mellan helsyntet, delsyntet och mineral när det gäller 2t olja..? jag har alltid kört på OK´s skoter TT.. ingen aning om det är bra eller inte men funkar det gör den...

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Lånar tråden lite...

Har kört på castrol (kommer inte ihåg namnet, fick med den när ja köpte skotern) helsytetisk olja i min edge 500 och det har funkat bra...men nu när ja kört upp 4l så ska jag köpa ny, men hittar inte sån olja nånstans!:S

Så då undrar jag om det gör nånting om man blandar oljor(båda helsyntetiska) en gång när man går över till en annan olja?

Spelar det nån roll vilken helsyntetisk olja man har?

Farsan hittade 5l mycket billig helsyntetisk olja i Finland men han kommer inte ihåg vilket märke det var(Neste nånting kanske den hette). kan jag köra på den oljan?

Kan man köra på halvsyntetisk olja eller vad det heter?

Skotern är en EDGE 500 Med VES

R

Robin

Finns inga "billiga" 2t oljor nu för tiden. Har aldrig hört någon ens klaga på den olja dom använder oavsett märke under alla år jag kört skoter.

Så köp den olja du får billigast är iaf mitt råd.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har kört med Castrol snow och Mobil 2-stroke + snowmobile i min gamm´Lynx. Nu när jag öppnade motorn för renovering så var den i princip helt ren invändigt med bara marginella sotfläckar här o där, så jag kan säga att dom där oljorna håller motorn ren o tillomed rengör en gammal motor, så jag e helnöjd.

Mest gillar jag Mobil helsynteten för den luktar nästan ingenting. Kör ändå med halvsyntet i fläktsnurran för den e billigare o funkar helt ok.

Förmodligen så är Castrolen o Mobil helsynteten bäst för en motor med separat oljepump ,för dom e mjuka även i sträng kyla.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Jag har körde 241 mil förra sesongen med statoil racing version av 2T rev oljan utan att röra portana, det så fin sint ut när jag öppnade för inspektion. Bara lite fuktigt klet inga avlagringar.

En annan olja jag kan rekomendera är Mobil helsyntet, den är också mycket bra.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Finns inga "billiga" 2t oljor nu för tiden. Har aldrig hört någon ens klaga på den olja dom använder oavsett märke under alla år jag kört skoter.

Så köp den olja du får billigast är iaf mitt råd.
Jag har kört Bombardier 2T mineralolja. Den var kass, sotade utan bara h-vete.

Nu kör jag bombardier delsyntet, hoppas jag slipper upp med raveportarna var hundrade mil nu.

Kör du en maskin med rave portar , VES eller liknande så bör man undvika mineraloljorna. Sen ska väl det mesta funka

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Har nyligen fått 4l Bombardier SDI olja...

Nog måste väl den funka till förgasare också eller?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Håller med Robin från Kiruna, brukar ha kört på Valvolines delsyntetiska då man köpt en karta (12l) för 500:-...den har funkat bra men sen fick jag två dunkar Polaris VES-olja (blå dunkar) av en bekant som sålde skotern...och jag tror det är snäppet bättre olja, RAVE:arna kleggar inte fast lika snabbt och dessutom luktar skotern lite jordgubb i avgaserna! ;) Men som sagt, när det är slut så köper jag nog där jag får mest för pengarna igen...

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Mineral olja är den sämsta oljan man kan andvända. smörjer sämst och sotar som fan..
jag kör då iallfall halv syntets olja, kommer inte ihåg vad den heter men nått med "sprint" har jag för mig.