Bästa touringskotern 2010

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Funderar på att köpa en skoter(ny) till vintern och tänkte höra med expertisen vilka fabrikat som rekommenderas nu för tiden? Det var några år sedan så det har hänt en del jag inte hängt med på kan tänkas.

Kravspecen lyder väl ungefär:
Ska köras 75% led 25% utanför
Ska dyna med plats för 2
Ej för klumpig
Kul att köra dvs inte ren transport

Touring ligger väl närmast tillhands men hur ligger det till med crossovermodellerna?
Jag hör både här och där att Artic Cat suger kvalitetsmässigt, gäller detta fortfarande?
Lynx verkar ha bredare matta än Polaris, Skidoo och Arctic, fördelar/nackdelar med detta?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Lynx X-trim och Ski-doos Renegade har båda 408mm bred matta vad jag vet.
Är säker att på skidoon har det men inte helt 100% på lynx.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Funderar på att köpa en skoter(ny) till vintern och tänkte höra med expertisen vilka fabrikat som rekommenderas nu för tiden? Det var några år sedan så det har hänt en del jag inte hängt med på kan tänkas.

Kravspecen lyder väl ungefär:
Ska köras 75% led 25% utanför
Ska dyna med plats för 2
Ej för klumpig
Kul att köra dvs inte ren transport

Touring ligger väl närmast tillhands men hur ligger det till med crossovermodellerna?
Jag hör både här och där att Artic Cat suger kvalitetsmässigt, gäller detta fortfarande?
Lynx verkar ha bredare matta än Polaris, Skidoo och Arctic, fördelar/nackdelar med detta?
Att Arctic har dålig kvallite är skitsnack! Dom har inte nå sämmre kvallite än dom andra märkena. En Arctic Cat TZ1 är en mkt bra maskin som med sin 4Takts motor på 177hk är ett riktigt bra köp och den starkare motorn gör att den tar sig riktigt bra i djupare snö (har kört en i över 150cm otroligt lätt lössnö och de var inga problem att ta sig fram bara man höll gas och hade lite fart.) På led är den grymt skön att köra.

lite of topic men kan inte alls förstå varför alla ska hacka på Arctic Cat? Är de för att dom är svundsjuka på Arctic lr vad e de?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Inge märkes tjafs nu.

Kvaliteten på Arctic Cat håller lika hög nivå som hos dom andra märkena.
Som night_stalker sa så har ju Arctic Cat TZ1an som går förvånansvärt bra i lössnö.

Yamaha har ju sin RSVenture GT och TF. Vad jag förstår så är GTn lite spotigare än vad TFn är. Men med en 38as matta på dom två så nog tar dom sig lika bra i lössnö som nån annan touring. Med dom slipper du 2T lukten, röken och mycket lägre ljud nivå.
Sen känns det som att det är lite högra kvalitet på Yamahas skotrar än på dom andra.( Tycker JAG )
Tyvärr så har ju Yamaha stigit hiskeligt i pris till i vinter.

Sen kan man ju sätta dubbeldyna på en crossover och få en riktigt rolig "touring" skoter.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Ontopic:

Jag hade personligen satsat på en crossover med dubbeldyna själv, vilket märke lämnar jag osagt, skulle försökt provköra alla och sen bestämma mig.

Offtopic: Alla skoterfabrikat har sina egna problem och bekymmer, de flesta skoterägare verkar dock blunda för sitt eget märkes brister.

Sluta gnäll på varandras märken, det gjorde man i 12 års ålder i samma veva som "min pappa kan spöa din pappa"..... tröttsamt na jävulskt...

Själv föredrar jag Arctic, skulle mer än gärna köpa en CF8 eller en M8 om jag hade råd.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Renegede från Ski Doo är fina Crossover maskiner.

Provkör när du får tillfälle.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
TZ1an funkar bra det jag har kört den, testade med passagerare också. Bra med krut i motorn och med den längre mattan tar du dig dit du vill, komforten var hög i mitt tycke. Bra vindskydd vill jag minnas. Touringskoter med krut helt enkelt!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tycker att du ska välja en Lynx X-trim.. där har du en skoter som har en av dom bästa boggie på marknaden.. dvs bekväm.. bra längd o höjd på mattan! Tar dig vars du vill!

Dock så kanske Polaris nya RUSH blir extrem! Kanske värt och vänta å känna o klämma på den?

Jag kan ge er en till nöt att knäcka om ni ändå är på den linjen... i snowmobile så var det Lynx som sålde mest skotrar i sverige.. 26.3% Sedan följer Skidoo med 23%, Yamaha med 20.1%, Polaris med 19.6%.. och sist och minst.. Artic, 11%!

Varför är det så? Jadu.. Svenska folket har talat :laugh:

Så nu tar vi till ett bra citat.. "10000 flugor kan inte ha fel, ät skit" :D
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
eller om du nu ska ha en bredbandare så finns ju alltid lynx commandern.
Otroligt smidig och roligt trots sina 50cm bandbredd. Annars så skulle även jag rekommendera x-trim gärna 800r också;-)
otroligt rolig skoter med kraft, finns klick-on dyna till den dragkrok finns även. Samt att den har PPS-boggin = perfekt leddragare.
Annars finns en uppsjö med touringskotrar, bara åka och klämma på allt du kommer över. Bara din egen smak som kommer att avgöra vilken du köper.
 

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Tackar för svar!

Har laddad ned alla broschyrer samt prislistor, saknar dock fortfarande prislistor for Arctic och Yamaha i .pdf, någon som har en länk till dessa?

Sen undra rman ju om inte priserna borde kunna gå ned lite nu är dollarn stpr under 7kr, 129900 för Dragon Switchback känns ju t.ex. lite dyrt med tanke på att den kostar 10 799$ i USA(75000 plus moms dagens växelkurs).
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Angående priserna så r dom väl så höga pga att generalagenterna köpte in maskinerna när dollarn va hög och att dom då måste ha dom här priserna för att tjäna något på maskinerna.
 

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Fråga: vilken av 2010 års modeller motsvara bäst Polaris FST IQ Dragon -08?
Dragon Switchback?
 
4

426H

Fråga: vilken av 2010 års modeller motsvara bäst Polaris FST IQ Dragon -08?
Dragon Switchback?
Ehh, det borde väl vara FSTurbo IQ Dragon -10? IQ är kort, switchback är halvlång (hybrid).
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag röstar fortfarande på X-trim! Den kommer bli en extrem maskin.. jag tror fortfarande att den kommer ha den bästa dämpningen på marknaden..

PS! Akta dig för Z1 Turbo... jag citerar snowmobile ORDAGRANT! "Äkta power cruiser men med allvarliga fel"

"Maskinen skickade däremot en välriktad stråle av lös snö från skidorna rakt in i luftintaget vid variatorn så att ermmen obönhörligen slirade"

"summerar vi och tittar på vågskålen så väger den stenstumt över till minussidan"

Summan av kardemumman? fungerar säkert skitbra på led, den har ändå 177 hästar men fungerar inte för 5 öre i lössnö pga detta enorma misstag som förmodligen framgick när dom tog fram denna maskin? Återgärdat? Jo tjena..... bra jobbat AC! Bra jobbat...:mad:

Oväntat att folk tycker som te.x Syst3m gör ? Nä...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tackar för svar!

Har laddad ned alla broschyrer samt prislistor, saknar dock fortfarande prislistor for Arctic och Yamaha i .pdf, någon som har en länk till dessa?

Sen undra rman ju om inte priserna borde kunna gå ned lite nu är dollarn stpr under 7kr, 129900 för Dragon Switchback känns ju t.ex. lite dyrt med tanke på att den kostar 10 799$ i USA(75000 plus moms dagens växelkurs).
Priserna går aldrig ner pga svag dollar, de kan däremot öka pga stark dollar, lustigt det där med företags ekonomi :rolleyes:
Har givetvis inget belägg för detta påstående men det verkar stämma...
De kan däremot reas ut billigt i slutet av säsongen om ÅF har ett lager kvar... Angående vad du ska köpa så har jag själv ingen större erfarenhet av touring maskiner men vilket priosspann pratar vi om? Spontant skulle jag själv kika på någon crossover från BRP då det är det modernaste chassit med bra motorer och bra byggkvalitet, av de jag sett då. Men BRP ligger ju väldigt högt i pris i år vilket är en stor nackdel...
De touring maskiner jag faktiskt sett och testa själv så kan man ju säga att samtliga överlag har varit väldigt bekväm på led men sjukt tung och inget man direkt leker med utanför led. Du verkar ju mest ska köra på led och bäst komfort är ju då en dedikerad touring men de blir ju klumpigare så jag tycker nog att de flesta är inne på rätt spår med t.ex en x-trim med dubbeldyna och antagligen dragkrok...
 

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Ehh, det borde väl vara FSTurbo IQ Dragon -10? IQ är kort, switchback är halvlång (hybrid).
Det stämmer nog ja. Hmm... 08-an går att få ny för 89900 medans -10an kostar 129000..., men det borde å andra sidan vara lite prutmån på det priset.
Hur som verkar dock crossover vara det jag söker, å frågan är väl om inte Lynx x-trim är modellen. Måste erkänna att jag tycker Polaris och Cats modeller ser bättre ut, men det är iofs mer regel än undantag att amrisarnas grejer ser bra ut men kvaliten är skit, så är det iaf med bilar och 4-hjulingar. Erfarenheten från Arctic 4-hjuling förskräcker... Å min bror får allergiska reaktioner när man nämner Arctic pga en gammal EXT han hade...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det stämmer nog ja. Hmm... 08-an går att få ny för 89900 medans -10an kostar 129000..., men det borde å andra sidan vara lite prutmån på det priset.
Hur som verkar dock crossover vara det jag söker, å frågan är väl om inte Lynx x-trim är modellen. Måste erkänna att jag tycker Polaris och Cats modeller ser bättre ut, men det är iofs mer regel än undantag att amrisarnas grejer ser bra ut men kvaliten är skit, så är det iaf med bilar och 4-hjulingar. Erfarenheten från Arctic 4-hjuling förskräcker... Å min bror får allergiska reaktioner när man nämner Arctic pga en gammal EXT han hade...
Jo Arctic har ju alltid varit det senaste när det gäller kvalitet, men det verkar ju som att de fått ordning på detta de senaste åren och främst M & CF maskinerna är säkert helt ok. Men om det är Polaris du kikar på så skulle jag iaf provköra FST och t.ex en Switchback med 700/800 Cleanfire motorn. Polaris 4taktare väger iaf för mycket för att jag ska se något nöje i dom iaf, men de är säker helt för touring. Men detta är ju väldigt individuellt s¨jag hade jämfört mot t.ex ovan nämnd och känt hur stor skillnad är... Och som du märker är 09orna betydligt mer prisvärda och skillnaderna ofta väldigt små...
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Svårt att bara säga vilken touring skoter som är bäst eftersom det är helt och hållet beror på vad man prioriterar. Gillar man snabba som jag hyfsat snabba ledmaskiner som även fixar lössnö (dock med fart) så rekommenderar jag verkligen Artcic Cat TZ1 turbo LXR. Jag har en -09 som jag köpte i mars. Jag hann med en 70-mila tur på 2 dagar och det var utan att kroppen tog slut. Kommande vinter blir det 140-150 mil på 4 dagar. :D Trots att den väger dryga 300 kilo upplever man inte alls att den som klumpig utan tvärt om så är den nog ett av de rappaste alternativen. Plockar man borta baksätet + packväskorna är den i princip en Z1 turbo EXT.

För den som gillar mycket lössnö åkning och vill ha en lättare maskin tror jag att det är bättre att satsa på någon av rotax-tvåtaktarna. Både Lynx och Ski-Doo har riktigt trevliga maskiner.

Jag byter dock inte bort min eftersom jag är grymt beroende av kraften från 177hk motorn och det komfortabla chassiet. :beer:
 

balha

Medlem
14 sept 2009
48
0
1
Så där ja.

Blev en Lynx X-Trim 600 e-tec, -09, dubbeldyna

Så nu hoppas vi bara på snö och på att försäkringsbolagen inte fått fnatt.-)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om jag inte minns fel så har du hamnat i den åldern att du fått barn. Rätta mig om jag har fel. Killen är i 15-årsåldern om jag minns rätt så att anklaga honom för mognad vore fel, något jag mycket hellre förväntar mig av dig. Vill inte vara moraltant på något vis men allt blir så mycket trevligare om vi anslår en vänlig ton mot varandra. Och det inte sagt enbart till dig.
du har så rätt så rätt.

Kan nog hålla med om att man bör förvänta sig mer utav "Mig". Men om det är tillåtet att bete sig hur som helst på forumet, varför ska man "sköta sig" bara för att man är äldre.