Böar och stannar sen?

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Hej!

Var runt åre & körde nu i helgen och fick ett lite konstigt betende på skotern. 2-5 gånger per tur så började skotern först böa & tappa kraft och sedan dog av. Jag har haft samma betende två gånger under sesongen men jag har haft lite bensin båda gångerna så jag misstänkt att jag hadt vatten i bensin. Har sen dess alltid kört med booster med kskydd i. Til saken hör att jag inte kört speciellt fort heller då ajg haft min gravida fru som passagerare. Har legat mellan 10-40km/h. Då den stannat så fick jag vänta ett par minuter så startade den som om inget hade hänt. Det var inget problem att dra runt motorn då den stannat. Jag försökte ibland starta den och startmotorn lät inge anorlunda än i vanliga fall.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Den surar ner sig..... Du har 1 skruv på vardera förgasare som ser ut som ett "T" på höger sida....
skruva in dem en kvart och testa... så ska du se att det gör skillnad....

Gjorde samma sak på farsans 600 -01 gick klockrent sen utan bludder, skruvade in dem ett halvvarv på den...

Joda

Medlem
25 sept 2008
8
0
1
Ludvika
Trådlyft...
Eastbay, har du provat skruva på skruvarna?

Jag har samma problem med min 800, när jag skutsar barnen eller kör lungt så dör den om man inte ger fullgas, då kommer den igen...

Min sambo vill inte ut och köra själv för det har hänt henne också...

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
bestycka ner maskinen en enhet istället:) går dem så pass fett så äre dags å kika på de tkr ja...har aldrig haft något sådant problem på mina motorer...

enda problem jag sett som liknar detta var på en gammal 503a..den gjorde sådär då den blev lite för varm och soppan förångades och exploderade innan de kommit in i motorn..där med resulterat till att motorn inte gått=)....

har inte ni de dära "prem only" på era maskiner? testa vrid på de.. går den bättre då så går den för fett och bestyckning rekommenderas=)

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
prem only är på dessa ja. så där hände det för mig med i februari månad, det var pudersnö över huven hela vägen hem, efter en dryg 2 mils körning vart det ett böö sen stanna maskinen, sen vare bara att vrida och köra, sen vart det så 4 gånger under 4 mils körning, låg drygt 60-80 km/h. efter ja kommit hem ringde ja åf och han sa att det var svamparna där som sitter nere på huven vid styret att dem täppt igen, så ja ruska ur dem men det var inte mkt snö där så ja gissar på att jag kanske lider av samma problem som joda?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
prem läge ökar tändningen något dåå dessa maskiner ska funka på USA soppa oxå (85otkan om ja inte minns fel)... om skotern går fett kan du använda dig av prem only så kan de eliminera de..men enligt mig hade ja börja kika på om du har nå som täpper igen luften..eller om nån luftskruv har gängats fel....

annars hade ja bytt munstycken till iaf en eller två enheter mindre..dessa maskiner är alltid fett bestyckade för att slippa nypning..

Joda

Medlem
25 sept 2008
8
0
1
Ludvika
Tack för informationen!
Får väl prova lågfartsskruvarna först och sedan gå vidare med ombestyckning. När det blir vinter...