Börjat lessna på att köra med ryggsäck, Vad kan man ha för tunnelväska?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Har börjat lessna på att ha ryggsäck på mig när jag kör med spade, vattenflaska, varmare kläder ifall man behöver klä på sig osv...

Hur har ni löst det ni som kör med väska på tunneln?
Finns det nån bra lösning eller ska man måsta köpa sig ett linq fäste & tillhörande ful väska?

Borde väl gå göra nån enkel lösning att man spänner fast en vanlig ryggsäck?

Gärna bilder på era lösningar, linq väskorna verkar så små och ta upp mycket plats. Är dessa inte i vägen när man kör?

Polarna jag kör med kör alla polaris assault och de har ju en smidig tunnelväska, men det är ju de märket de =)

Bifoga gärna bilder på era olika lösningar :blink1:
Jag kör en freeride 137, så tunneln är ju inte alltför lång.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
borra 2 små hål i sidan på varje sida,sätt fast en hydraulrem med en bricka och popnit,sen har du ett klockrent fäste för en helt vanlig ryggsäck,går även att lossa bågen och sätta remmen innanför den om du inte vill borra,detta är den billigaste lättaste lösningen,men kanske inte den snyggaste

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Du kan ju montera linQ fästen (860200583) och sätta fast den väska du har i den om du vill.

Annars går det ju köpa den större packboxen på 40 liter (860201100) den är inte mycket större än en ryggsäck och inte mycket högre än dynan som du kan se på den här filmen på youtube http://www.youtube.com/watch?v=Mok2U8oxAhw

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Jag körde med "Slim Tunnel Bag" hela förra året och kör den i år med. Får med 4 liter vatten, kameror (som håller batteri bättre tack vare värmen från kylaren) och verktyg mm. Har spaden och snöskor på den med.

I lavinryggan har jag bara lätta grejer som första hjälpen o lite ombyte etc.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Jag körde med "Slim Tunnel Bag" hela förra året och kör den i år med. Får med 4 liter vatten, kameror (som håller batteri bättre tack vare värmen från kylaren) och verktyg mm. Har spaden och snöskor på den med.

I lavinryggan har jag bara lätta grejer som första hjälpen o lite ombyte etc.
Har du nått brp nummer på den där väskan? Är det en väska som går ha på ryggen ifall man skulle vilja
Medföljer allt om man köper väska eller måste man sätta dit fästen å sånt själv? De som är markerat på tunneln med linQ är väl bara hålen?

En tanke bara ryggsäck eller slim tunnel bag bak på tunneln blir inte kläderna väldigt fuktiga?
Varmt / kallt, varmt kallt osv när man kör å stannar, kör fast, hjälper polare lös osv. Sen när man ska hem framåt kvällen och verkligen behöver dessa extrakläder som man inte vill ha på ryggen hela dagen så är dom blöta å fuktiga?

läste precis de här om slim tunnel bag på dootalk
"We have them on 2 sleds and they leak like crazy. Dont put anything in them you want yo keep dry. Snow gets on bag, then heat from tunnel melts its and the bag soaks it up like a sponge. We sprayed one with 2 heavy coats of Camp Dry and it helped, but still was wet inside.aslo, the heat from tunnel caused the dual pane lens to separate on the goggles I had in that storage bag inside. "

Finns det ingen tunnelväska som är vattentät?

Last edited:

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har du nått brp nummer på den där väskan? Är det en väska som går ha på ryggen ifall man skulle vilja
Medföljer allt om man köper väska eller måste man sätta dit fästen å sånt själv? De som är markerat på tunneln med linQ är väl bara hålen?

En tanke bara ryggsäck eller slim tunnel bag bak på tunneln blir inte kläderna väldigt fuktiga?
Varmt / kallt, varmt kallt osv när man kör å stannar, kör fast, hjälper polare lös osv. Sen när man ska hem framåt kvällen och verkligen behöver dessa extrakläder som man inte vill ha på ryggen hela dagen så är dom blöta å fuktiga?

läste precis de här om slim tunnel bag på dootalk
"We have them on 2 sleds and they leak like crazy. Dont put anything in them you want yo keep dry. Snow gets on bag, then heat from tunnel melts its and the bag soaks it up like a sponge. We sprayed one with 2 heavy coats of Camp Dry and it helped, but still was wet inside.aslo, the heat from tunnel caused the dual pane lens to separate on the goggles I had in that storage bag inside. "

Finns det ingen tunnelväska som är vattentät?
Kolla tillbehörskatalogen från BRP, finns där. Den där går inte att ha på ryggen, har redan lavinrygga så behövs inte och den är stabilare (lättare att plocka i och ur grejer när den sitter fast) än den som går att "konvertera" till en ryggsäck (även den finns i katalogen).

Angående Goggles så har jag dem i mitt gogglefack på variatorkåpan (även det finns i katalogen) så har inte upplevt det problemet. Jag har dock kamerorna där och de har hållt, visserligen har jag dem i sina vadderade case.

Väskan är inte vattentät, vattenresistent på sin höjd och kan bli kondens i den även om den inte släpper in vatten per se. Kläder som ligger där i har jag i vattentäta påsar (även i ryggsäcken då den inte heller är garanterat vattentät). Utöver att skydda mot väta så hjälper det till att inte trassla in sig i andra grejer, fack i facket. Jag gillar att den är liten och sitter tight på tunneln och tycker den funkar bra.

Finns från BRP även en hårdare variant (två storlekar) att ha på tunneln som jag tror är mer vattentät, har ingen egen erfarenhet av den dock.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Hittar ingen bra bild men jag kör med ski-doos ryggsäck som är anpassad både för att använda som ryggsäck och fästa på linq fästena. Även ett väl fungerande spad fack i den =)

Får med dej allt du behöver och lite till i den.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hittar ingen bra bild men jag kör med ski-doos ryggsäck som är anpassad både för att använda som ryggsäck och fästa på linq fästena. Även ett väl fungerande spad fack i den =)

Får med dej allt du behöver och lite till i den.
The best.

Den förra modellen tyckte jag dock mer om.
Den hade ju lite bättre fäste för spadskaftet (två fack på vardera sida, istället för spännare) och kändes lite, lite större. Skyffeldelen på spaden tyckte jag också satt bättre.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Ingen alls som kör med LinQ väska medium 19+3 L?
Den känns inte så rymliga som den ser ut?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ingen alls som kör med LinQ väska medium 19+3 L?
Den känns inte så rymliga som den ser ut?
Jag har en sån.
Används enbart på våren eller vid liknande korvgrillarhappenings.
Den måste ju vara full med 20 liter grejer...
Och endast ett, stort fack - inte alls som en ryggsäck med lite småfack för tändstickor, tändkuddar, spade, skaft, salt, Spork, osv.

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
För ryggsäck eller dito?
Två stycken 860200583

För dunk eller Premium bag, endast en.
Men då meföljer det fästen.

Rymms det äns 2 omgångar på en kort maskin? tyckte de var på !"#% håret på renegaden för 2 uppsättningar