Back på exciter

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, det borde gå att göra det.
Dock så tycker jag att det var en fin infästning, och då vet jag dessutom att variatorerna får rätt avstånd, så jag tycker det var synd att modifiera den infästningen.
Därför funderade jag mer på att flytta drivaxellagrets infästning i chassiet ca 5mm.
M.V.H
/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Lyfter den här tråden igen då den här tanken känns väldigt lockande:) Hur gick det fick någon av er detta att fungera, eller finns det någon annan som gjort detta på en exciter?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Mitt svar blir - nej, tyvärr.
Det blev för mycket jobb, men ingen omöjlighet.
Enligt mina erfarenheter så är växellådan till en Venture 480 (VT480) den som passar bäst.
Den passar rakt av på en Phazer 480, men av någon outgrundlig anledning är avståndet lite annorlunda mellan sekundäraxel och drivaxel på en Exciter.
Så då fanns två vägar att gå, vilka båda är avhandlade här, dock en hel del precisionarbete med båda två, men som sagt var inte omöjligt.
Jag vet att det finns de som har monterat backväxel på Exciter, men ingen som gav sig till känna under den tiden jag höll på med detta projekt i alla fall.
M.V.H
/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Som jag fattade det så rörde det sig om ynka 5 mm. Jag tyckte om iden med att modda kedjehuset, var det någon av er som utvecklade detta närmare? Känns som att detta kan vara ett framtida projekt på min bastard. Har du kvar din ex ännu tobbe?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Japp, jag tror mest på att förlänga kedjehuset, då slipper du göra ingrepp i chassiet.
Dessutom kan du få problem att montera en matta med högre kammar om du flyttar upp drivaxeln.
Nej, jag har (tyvärr) inte kvar min pärla, den åkte till Luleå (tror jag) förra året, så nu har jag bara en stjärtlapp......
M.V.H
/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja men de kunde man ju ge sig fasen på... hittade ett komplett kitt från en vmax 94-96. Vad säger dina efterforskningar om det? Var det svårare att modda dit och vad skiljer?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag vet inte riktigt åt vilket håll det skiljer.
Har kikat i Yamahas reservdelskatalog, och där ser man ju bara att det är olika delar när man tittar på den inre delen av kedjehuset.
Jag har inte gjort några mätningar på V-max:en, så jag vet inte riktigt vad som skiljer.
Men en gissning är att man behöver förmodligen variatorns sekundäraxel, samt drivaxeln.
Sedan får man kika på bromsarna, för dom är säkert en separat detalj i det.
På VT-480-lådan så satt bromsoket och skivan på yttre delen, så det skulle lösa sig om man fick dit paketet.
Det är svårt att överblicka när det bara rör sig om millimetrar, jag var ganska säker på att VT-480-lådan skulle passa, men när allt var isärskruvat och den skulle provmonteras så såg jag differensen.
Men kolla om du kan få ett c-c mått mellan axlarna, om det stämmer så finns det goda förutsättningar att få dit den med en mindre arbetsinsats.
M.V.H
/Tobias
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Härligt! Berätta mer tullus:) var kommer backväxeln ifrån och vilka mods var nödvändiga för att få dit den?
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Jag är fruktansvärt dåligt insatt i den då det var en skoter som mest brukades när jag var liten, det jag vet är att när skotern köptes så skickades den iväg till Japan för att få backväxel installerad och det har aldrig strulat för mig iallafall, dock står den bara nu..