Backa upp på släpvagn?

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har 2 st skotrar som står omlott på vagnen, dvs en
står framåt och en bakåt.
När jag ska backa på den ena slirar det en hel del på
flaket. Nån som har nått tips på hur man kan göra detta bättre, typ
nått underlag på flaket så det bli fäste.
Sedan brukar skidorna fastna i den nedfällda lämmen när man backar på, och det är det som gör att de slirar.Det är ett tippbart flak 4p inline.
 
D

Deleted member 9532

Vet att det finns som ett spårsystem att köra upp skotern, men jag minns inte vad det heter. Ska googla och se om jag hittar det
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag har inte haft något problem med ett tippbart, men det kanske blir svårare om man inte har en snöhög inärheten?
Ta bort baklämmen och täta med snö mellan snöhögen och släpis.
 
R

Robin

Lägga ut tusenlappar på att slippa lyfta på skotern på släpet som tar max 1-2minuter känns ju jäkligt "Overkill" om man inte har dålig rygg eller är allmänt slö och klen i armarna.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
gör inte som jag gjorde
det var en skiva på flaket men jag tänkte att den får väl vara där, backar upp skotern på den.
tog sats och backade upp på släpet, kom halvvägs innan det tog stopp. Hoppade av och skulle dra skotern resten av vägen, då kompisen gick och tryckte på gasen. Mattan tog då tag i skivan och skickade den ut från släpet, med skivan försvann fotfästet för mig så plötsligt tittade man på himlen. Utan skivan fick skotern fäste på släpet, vilket ledde till att man blev överkörd av sin egen backande skoter utan förare :D
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
När jag har backat upp en bit så att det mesta av skoterns tyngdpunkt är på flaket så vevar jag tillbaka flaket så att man slipper att backa i "uppförsbacke"
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Jag har en enkel båtvinsch som jag sätter fast med ett snabbmontege på framlemmen och vevar upp hustruns skoter utan back, funkar bra men får rikta om skidorna någon gång under vinschningen
 
4

426H

1. lyft upp mattan på flaket.
2. backa tills skidorna tar emot.
3. lyft upp skidorna på flaket (liite tungt).
4. hissa upp flaket.
5. backa.
Fixar man på max 2 minuter ensam.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, som dom skriver där uppe så ett par slitna skoter mattor som ligger och skräpar ger kanon fäste.. Har det i skoterbodan på gården föratt det är trägolv och det brukar bli isigt och dåligt fäste, jag spika bara fast 1 matta i varje port och problemet var löst. Borde ju funka lika bra på ett släpvagn..
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
jag har skruvat i 2st vinkelhjärn ca3dm långa i botten på kärran som mattan kan greppa emot. Funkar kanon och kostar inget.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Sedan brukar skidorna fastna i den nedfällda lämmen när man backar på, och det är det som gör att de slirar.Det är ett tippbart flak 4p inline.
Nita fast en plywoodbit på insidan baklämmen som är längre än lämmen, då blir det mindre vinkel och skidorna hakar inte fast mot kanten på vagn
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.111
940
113
Stora Blåsjön
Det är bara att ta fart så man får upp skotern så man får upp skidorna på själva flaket sen är det bara ett veva tillbaka flaket igen och backa skotern dit man vill ha den. Ett tips är att sätta en skiva av samma typ som flaket på bakre lemmen så den inte viks brukar vara rätt veka lemmar på 4p släpen.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har tipp på vagnen.

Dock så använder jag den inte då det går fortare att lyfta på skotern än att springa och veva och ha sig.
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Hur lyfter ni upp skotern på en släpvagn som inte är tippad? Kan inte riktigt list ut hur man helt själv lyfter upp hela skotern ca 50 cm.