Batteriet i RX1:or

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Är det ett vanligt blybatteri liknande MC-batteri eller är det något modernare batteri typ litiumjon eller högeffekts gel blybatteri?

Om skotern står uppställd under ett halvår, har ni behövt ladda batteriet eller har det funkat att starta ändå?

Hur fungerar batteriet i extrem kyla, typ -40 grader?

Vad kostar batteriet att köpa?

Är det samma batteri från 2003-2008?

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
det är ett vanligt blybatteri.
man bör ju underhållsladda för det är inte bra om det står för länge.
har du bara laddat det så borde det väl gå i extrem kyla men ingen aning.
kostar nog kring en tusenlapp skulle jag tro.
samma från 03-08?bör du nog kolla med en yamaha ÅF eller nån som kränger batterier.

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Nja.... lika som biltemas batterier är de inte riktigt, inte för att dom har dåliga batterier men om du köper de som sitter orginal hos en yamaha ÅF så ska de batterierna laddas med en speciell laddare då densiteten skiljer sig på dessa batterier gentemot vanliga, jag e ingen expert på området men vet att de värdena man pratar om är högre på ett batteri som är orginal, därför är det direkt avgörande för batteriets framtida effekt på vilket sätt man vid första gången laddar ett sånt batteri, med en vanlig laddare så kommer inte batteriet att ge full effekt. Som tidigare sagts.. kolla med yamaha ÅF så ska de kunna beskriva bättre vad jag här försökt beskriva.

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Har aldrig bytit batteri i en skoter, men i många traktorer och där måste man ha förstärkta batterier för att dom inte ska skaka sönder, vibbrerar en hel del om en snöskoter så det behövs säkert där med.