Behöver hjälp med RXL utan gnista!

Kim_King

Medlem
28 sept 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
Hej!

Jag har en polaris rxl650.
Jag hade igång den för nån timme sen, sen så fraktade jag den en halv mil på släpvagn.
När jag efter de skulle prova starta den igen så gick den inte igång, jag tog upp tändstifterna och tänkte att den kanske hade blivit sur, medans jag gjorde de så kollade jag gnista, men de va de ingen gnista så jag tog några andra tändstift som jag vet funkar men gav ingen gnista på dom häller, bara för att prova så stoppade jag in ett finger i ena tändhatten och drog lite försiktigt i snöret och jag fick ström i mig, men får ingen gnista. Vad kan de vara för fel?

MYCKET tacksam för svar!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Behöver hjälp!

svårt att säga men på en sådan skulle jag onekligen börja med att kolla batteriet, startkabla med t.ex. ett bilbatteri och se om det blir bättre annars kan du utesluta det iaf!
 

Kim_King

Medlem
28 sept 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
Sv: Behöver hjälp!

Okej tack för tippset! Men ändå så har jag svårt att tänka mig batteriet, för de blev laddat igår.
Och den startade och gick en timme innan jag skulle starta den igen. Och man hör ju EFI´n iaf när man vrider på nyckeln. Men de är som du säger den kanske får för lite ström änndå
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sv: Behöver hjälp!

ja det är iaf nånstans att börja! prova även koppla ur batteriet ett tag, kanske tom. över natten så du vet att systemet verkligen är nollställt ifall något har "hängt sig" (vet inte hur pass "smarta" de där insprutningarna är men det skadar ju inte!).

Edit: Förtydligade topicen lite så det kanske kommer tips från fler!
 
Last edited:

Kim_King

Medlem
28 sept 2007
32
0
1
Örnsköldsvik
Okej! Tack så hemskt mycke!!=)
Men är EFI´n kopplad till gnistan också, jag tänkte är e inte bara för insprutningen? Jag vet som sagt inte riktigt hur EFI´n fungerar på skotrar..
Men jag tycker också att de inte kan va nå stort problem efter som att den va igång bara en stund före.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Sv: RXL utan gnista, HJÄLP ?

Väldigt stor del av all fel som har med efi att göra kommer från batteriet, efi är extremt kännslig mot dåligt batteri, batteriet måste vara i bra skick.
Vet ej om efi styr gnistan men prova med ett annat batteri.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Om jag inte minns helt fel så finns det en hel del trådar i detta Forum om Polaris EFI modeller ( RXL & 500 EFI ) och problem som de hade...
Prova att använda "SÖK" funktionen.


.