behöver hjälp!

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Tjenare, har en snabb fråga, Vad passar det för matta på den? alltså vad får jag in utan att modda om, tror ni att jag kan trycka in en 44mm matta utan att det tar i?

Mvh Sundström
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Ja det är jag... Du måste plocka bort dubbskydden från kylaren eventuellt men en 38:a passar.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Okej, brukar det vara nå kända fel på skotern allmänt? allt förutom motorn? för jag vet att motorn brukar rackla men brukar det typ vara sprickor elr nå sånt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Motorn är ju inget rackel... Motorn är ju en riktig rova som går stenhårt!!!!

Kända problem med en 98:an är att kabelhärvan som ligger under motorn brukar skavas av och ge skumma symtom.

Boggien är inge vidare men är ju lätt att byta. framdämpare från zx chassi passar bolt on och ger dig längre fjädringsväg fram.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Motorn är ju inget rackel... Motorn är ju en riktig rova som går stenhårt!!!!

Kända problem med en 98:an är att kabelhärvan som ligger under motorn brukar skavas av och ge skumma symtom.

Boggien är inge vidare men är ju lätt att byta. framdämpare från zx chassi passar bolt on och ger dig längre fjädringsväg fram.
Dom flesta säger att dom där 800:a motorerna rasar i princip hela tiden (Vad jag har hört iaf) okej :D har nämligen just köpt en =)
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Har för mig att 98:a så gjorde inte Rotax Serie III motorerna, kan dock ha fel.
Får hoppas att det inte är en sådan.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Nej trippel 800 är inte någon "serie 3" motor. Nu tror jag inte att problemen med dom motorerna är riktigt så allvarliga som dom framstår här i forumet ... Men problemen med dom finns förstås..

Alla motorer kan skära, har dom gjort det 1 gång så måste sannolikheten att dom gör det igen öka. (Ex: körstil, slarv, dålig på att underhålla samt att man kanske inte åtgärdar orsaken till haveriet)

Rotax 800 trippel är en riktigt grym motor som spöar det mesta på isen.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Nej trippel 800 är inte någon "serie 3" motor. Nu tror jag inte att problemen med dom motorerna är riktigt så allvarliga som dom framstår här i forumet ... Men problemen med dom finns förstås..

Alla motorer kan skära, har dom gjort det 1 gång så måste sannolikheten att dom gör det igen öka. (Ex: körstil, slarv, dålig på att underhålla samt att man kanske inte åtgärdar orsaken till haveriet)

Rotax 800 trippel är en riktigt grym motor som spöar det mesta på isen.
Killen jag köpte den sa att den hade nypt 1 gång, då böt han kolvar, nästa gång skar den, då böt han kolvar och cyllar och sen åkte glykolen in i motorn. han sa att han hade bara kört 10 mil med dom nya kolvarna.... tog lös cyllarna idag och så var 2 kolvar total förstörda...Trodde jag hade gjort en sån bra affär, han sa att det var cylinderfotspackningen som hade åkt, men ikke, haveri (IGEN) tror ni att lagrerna kan ha åkt dåligt till när det har varit Vatten/glykol i motorn?' Den ser fräsch ut!

 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Det hjälper inte att du bumpar 3 gånger varje dag. Ger folk mindre lust att hjälpa dig...
har du inget vettigt att skriva, skriv det då inte! vill inte veta nå sånt, vill ha svar på min fråga/frågor sen är jag nöjd!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Att det varit vatten i motorn är nog inte lika allvarligt som det faktum att den skurit på 2 cyllar. Aluminumrester från kolvarna samt krafterna som blir när den faktiskt skär kan göra veven krokig.

Men plocka lös allt och klyv motorn så kan du ju rengöra vevhuset och kolla upp veven.

Kan oljepumpen lagt av ?
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Att det varit vatten i motorn är nog inte lika allvarligt som det faktum att den skurit på 2 cyllar. Aluminumrester från kolvarna samt krafterna som blir när den faktiskt skär kan göra veven krokig.

Men plocka lös allt och klyv motorn så kan du ju rengöra vevhuset och kolla upp veven.

Kan oljepumpen lagt av ?
okej, jo det är nog bara att lyfta ur motorn, sen kan man ju lägga den i ett diesel bad, sitter och väntar på en avdragare nu som är i stan, får hem den senare :D ska gå och ta en magnet och trycka in vid veven
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Killen jag köpte den sa att den hade nypt 1 gång, då böt han kolvar, nästa gång skar den, då böt han kolvar och cyllar och sen åkte glykolen in i motorn. han sa att han hade bara kört 10 mil med dom nya kolvarna.... tog lös cyllarna idag och så var 2 kolvar total förstörda...Trodde jag hade gjort en sån bra affär, han sa att det var cylinderfotspackningen som hade åkt, men ikke, haveri (IGEN) tror ni att lagrerna kan ha åkt dåligt till när det har varit Vatten/glykol i motorn?' Den ser fräsch ut!

Ajaj, det är lika du byter vevlagren på en gång, för dom kommer ge upp ganska fort när det varit glykol i motorn. Lagren tar mycket mer stryk av om man kört med glykol i motorn än om man bara sänkt den. Och jag säger det av egen erfaranhet, en packning gick sönder till vattenpumpen i edgen min, jag körde bara några få mil med det så och bytte kolvar och det blev totalhaveri efter 20mil. Var inget fel på lagren när jag bytte kolvarna och packningen, men blev dock snabbt helt slut. Billigare byta nu än och göra det sen.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Sv: Ski-doo Mach z 800 - 98

Ajaj, det är lika du byter vevlagren på en gång, för dom kommer ge upp ganska fort när det varit glykol i motorn. Lagren tar mycket mer stryk av om man kört med glykol i motorn än om man bara sänkt den. Och jag säger det av egen erfaranhet, en packning gick sönder till vattenpumpen i edgen min, jag körde bara några få mil med det så och bytte kolvar och det blev totalhaveri efter 20mil. Var inget fel på lagren när jag bytte kolvarna och packningen, men blev dock snabbt helt slut. Billigare byta nu än och göra det sen.
okej, jo började undra om lagrerna skulle ge upp efter typ 10 mil elr nå, tänkte då är det lika att byta dom, när jag ska köpa 2 nya kolvar vars ska jag köpa? och är det lika med att köpa 1 tredje kolv så jag har bytt i alla 3 cyllar?:hmmmm: det sägs att det inte är bra att hona sånna cyllar som sitter på dom där motorerna? skit snack? kan mycket väl ha fel