Bensin på släpet ?

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Om man bygger en 1000 liters tank på skotern så borde man komma runt paragraferna... :evil:

Bestämmelserna gäller inte för transport av:
• Bränsle som finns i fasta bränsletankar i transporterande fordon, och som är till för dettas framdrivning
eller drift av dess utrustning...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men gula snödrivor på industriområden gillar inte dom uttråkade aspiranterna, men det är en annan sak.:bootyshake:
Men "di blå" i A-plog verkar dock inte gilla vrålhungriga skoteråkare. :bootyshake:
Det var just aspiranterna jag tänkte på, de brukar ju komma ut mera nu när solen börjar lysa.
Annars gillar jag mera de gamla erfarna som med både något svart och en glimt i ögat talade om för en att åk nu hem och klistra dit skattemärket och byt halvljuslampa, visa upp det på station senast till lunch imorgon:).
Aspiranten hade viftat med blocket och talat om att nu du så skall jag bötfälla dig (för att statistiken skall visa hur duktig jag är)
Jo jag har råkat ut för en sådan aspirant för några år sedan men då jag inte erkände vid vägkanten var det ett nöje för mig att se åklagarens skrivning där det mellan raderna i målet avskrives stod att polisen inte skall hänge sig åt bötfällning av pettitesser .
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
har dom ändrat reglerna alltså? måste man ha adr för att köra värdeberäknad transport numer?
det behövde man inte förut.

Fan, nu satte du dit mej:evil:! Skämt åsido, vi hade båda rätt. Jag letade åt kursboken och efter lite bläddrande så kom jag fram till:

Att framföra en transport med värdeberäknad mängd så krävs INTE ADR bevis, MEN en utbildning som kallas 1.3 utb "Utbildning av annan förare" krävs. Det är samma utb som tex en pryo som vill åka med mig måste ha och innefattar ungefär att lära sig släcka en brand och vilket håll man ska springa om det går åt fanders. Det tar en dag att göra utb. OBS detta gäller om man har MER än 60liter med sig. Klart å betalt!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tydligen finns det nya regler från februari som inte kommunicerats ut, artikel ur dagens NSD nedan

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4537487

Måste ju säga att informationsansvarige på SNOFED dvs de som ju skall företräda oss lever i någon konstig föreställning hur verkligheten är, dessutom tagen på sängen i en uppgift som SNOFED borde bevakat och informerat om.
Hur kan kan överhuvudtaget anse att "240 liter är lite väl generöst tilltaget" utan att först tänka över det med lite enkel matematik:

:hmmmm: hmm, en vecka till fjälls med familjen, 3 skotrar och 7 dagars körning, full tank i skotrarna (40 l) o sedan 4 dunk per maskin, då har vi 120 l per maskin och då kan vi köra ca 40 mil dvs 6 mil per dag och ha lite reserv om det skulle bli tungföre någon dag:hmmmm2:

Inte så svårt och säkerligen som de flesta av oss tänker när vi planerar för en fjällvecka, men om referenserna är att ta sig ned på sjön ett par kilometer fram och tillbaka så blir ju matematiken annorlunda, då är 240 l generöst.