Bestyckning 800 VES?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Tänkte höra om någon vet vad det ska vara för bestyckning i förgasarna på nyare 800 VES (Pro X2 -04 i mitt fall) för att den ska gå optimalt?

Min har rensad luftburk och 450 MJ, PJ vet jag inte men såg på nån sprängskiss att det ska vara 55, så jag antar att det sitter i. Luftskruvarna på 1.5 varv

Ni som har denna motor kan ju skriva hur ni har bestyckat era som på både MJ, PJ och övriga modifikationer.

Tacksam för svar!

EDIT: Juste, skriv vad ni har luftskruvarna på också.
 
Last edited:

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
kikade lite på några bromsningar på en rmk 800-03
450mj = 118,0hp/7900rpm = 0,82bsfc
410mj = 126,4hp/7800rpm = 0,71bsfc
390mj = 128,6hp/7700rpm = 0,68bsfc
så om din motor e lika så skulle de inebära att du med enkla medel kunna lirka fram 10hp extra + lägre soppa kostnad
0,68bsfc e inte specielt lågt
en rotax800 med dpm har lägre bsfc när dom e standard bestyckade (ca 0,65)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Sedärja, men 390 MJ är väl lite halvklent redan i en 600? Det rekommenderas 400 i den och möjligtvis lite mindre på högre höjd.

Antar att den är bromsad i rumstemperatur (?) vilket gör en del. Annars ska det vara i princip samma motor..

Det jag är mest orolig för nu är PJ, som verkar vara lite för stora. Det märks redan nu, för när den blir varm måste man hålla gas för att den ska gå igång vilket är ett tecken på för stora PJ vad jag har förstått? Visserligen kan det gå att skruva ut luftskruven mer, kan prova det först.. Men 55 låter lite mkt enligt mig, kan iofs vara bra efter en fullgasrepa på en sjö men ändå ;D
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Kör till en lämplig Polarishandlare, berättar hur läget är. Sen ger handlaren dig 5 munstycken till att börja med, då prövar du dig fram på åkern där tills du får bäst resultat sen köper du det munstycket...

Lågfarten, testa skruva ut luftskruvarna 2.25 varv.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kör till en lämplig Polarishandlare, berättar hur läget är. (1)Sen ger handlaren dig 5 munstycken till att börja med, då prövar du dig fram på åkern där tills du får bäst resultat sen köper du det munstycket...

Lågfarten, testa skruva ut luftskruvarna 2.25 varv.

1. Inte min handlare :) Får åka till långtbortistan så kanske det ordnar sig..

Ska skruva ut skruvarna sen om jag orkar och kolla om det blir skillnad.
 

pervedin

Medlem
23 feb 2006
30
0
6
SUNDSVALL
www.vedin.pp.se
Jag har oxå problem med bestyckningen.

Jag har en XC SP 800 -03. I den ska det vara PTO/MAG 430/430 enlig senaste service boulentinen. Original är det 480/470 vilket är "way to fat"

Dock så funkar det inge bra med 430/430 heller, vill inte varva ut på full gas. Finns ett visst motstånd vid ca 7000 rpm, gasar man succesivt funkar det. Dock inte om man trycker full direkt.

Har monterat PTO/MAG 410/400 inför denna vinter för att se hur det funkar.

http://www.m-performance.com har intressant bromsdata om detta. Där är det 390 som ger mest effekt. Jag törs dock inte gå så lågt ännu, ska prova 410/400 först innan jag går ner mer...
 

pollis

Medlem
22 okt 2004
24
0
1
kirrrunaaa
hur ser era stift ut?
då menar jag inte efter en vardagsrepa!

leta reda på närmaste raksträcka på 400-500 meter , hårdpackad snö. kör igenom registren 5000, 7000v/min samt full gas VAR FÖR SIG! kör alltså konstant gas och tryck sedan på nödstoppen(släpp gasen EFTER att du tryckt på nödstoppen) skruva ut stiften(obs båda) efter varje repa och kolla färgen på stiften.
Jämför med stiften längs ner på denna sida http://pages.cthome.net/barts/Tech Tips.htm#jetting

ställ in nålen och huvudmunstycket tills du får "rätt" färg på stiften OBS!!! kolla utetempen!!!!
När det är/blir kallt så ska ju skotern ha mer soppa, annars är det risk för skärningar och då blir det ju dyrt. Lägg dig någonstans mitt i mellan eller kör lite fetare kalla perioden och bestycka ner till våren.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
OBS! Tänk på vilken höjd ni åker, skiljer ca: en storlek/300möh Så alla kan ju inte ha samma. Jag åkte 430 på 600möh med singelpipa, då tändes Det-lampan ibland om det var tungt före
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Lyfter upp tråden igen pga funderationer. Var i fjälls nu i en vecka och jäklar vad fett den gick på lågfart! Märktes dels på att man fick hålla gas när man skulle starta den och om man bara körde halvgas när man precis hade startat den tog det en ***** lång tid att få upp rätt temp på motorn.

Så hur har ni bestyckat era på lågfarten?

Bränsleskruvarna, justerar dom flödet till lågfartsmunstycket så det är tänkt man kan finjustera det, eller är det till huvudmunstycket också?