Gör så här i stället
För att få yamahas trecylmotor (alltså inte SRX motorn) att sluta bluddra och få ett rappt gassvar räcker det inte att flytta ned nålen ett steg. Radikalare metoder måste till !!
Det som beskrivs nedan skall bara göras om man har förmåga att bedöma färg på stift och någorlunda känsla för motorer. Om inte LÅT BLI!.
Jag har själv gjort denna modifiering på min SX 700 -97:a och är jättenöjd. Den varvar som svinet med ett sanslöst gassvar oavsett varvtal.
Inget blödder oavsett höjd över havet.
MEN ! är du det minsta osäker, LÅT BLI. Alla vet ju att en tvåtaktare alltid går som bäst sekunderna innan den skär eller en kolv smälter.
1. Flytta tillbaka nålarna till originalläget med plastbrickorna (2st) på rätta stället under nålbrickan.
Detta säkerställer att motorn får tillräckligt med bränsle vid höga varvtal.
2. Köp lågfartsmunstycken med 40:s storlek och byt ut 45
rna som sitter i som original.
Detta gör att motorn slutar blöddra på lågvarv.
3. Plocka bort toppen och tag försiktigt bort packningen. Borra bort mässingsniten som håller i hop packningen. Tag bort 1 packning (sitter 3 på varje cylinder) och montera tillbaka de två återstående på rätt cylinder åt rätt håll. Blanda ej ihop packningarna och håll reda på uppåt och nedåt.
Provkör försiktigt och håll NOGA koll på stiften!!
Avsäger mig allt ansvar för eventuella skador som skulle kunna uppstå.
Jag har provat denna uppsättning vid havsnivå och 1500 m höjd utan problem. Känner även andra som genomfört ändringen utan problem.
Lycka till !!