Bestycknings problem xc600 '97

xc600triple

Medlem
28 nov 2006
26
0
1
Är det någon som vet orginal bestyckning på dessa skotrar:xc600 triple '97?
Skotern blir otroligt lätt sur när man ska starta den kall, det räcker med ett drag med halv choke så är den tvärsur. När den är varm så är det inga bekymmer.

Förra ägaren har ställt nålbrickorna på översta läget i hopp om att få den att gå mindre fett, men den går forfarande för fett men har bra gasrespons när den väl startar. Det känns dock inte helt tryggt att ha nålarna "snålställda" och att den fortfarande får för mycket sås.

Chokarna ligger inte på så det måste vara någon form av fel bestyckning,
kan det vara lågfarts munstycke eller main jet som är problemet?

Tips på problemlösning önskas!!!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Vad har du för bestyckning i nu? Och ställ nålarna i mittersta läget!

Polaris tripplar modell äldre har en tendens att sura ihop sig lätt, men jag skulle kunna tänka mig det är nålventilerna som är slut. Går att kolla om du tar lös gasarna och bort med flottörhuset. Täpp sedan igen nålventilen med flottören och blås i soppaslangen så hör du om det pyser ut luft. Kan vara en fördel att sänka ner hela förgasarn i någon vätska så du ser om det bubblar.
 

xc600triple

Medlem
28 nov 2006
26
0
1
Jag ska ta en koll på vilken bestyckning det sitter i nu, det vore dock intressant att veta vad som ska sitta i orginal.

Förra ägaren har tydligen nyligen bytt nålmunstycken till vad som skulle vara orginal så det är förmodligen inte de munstyckena som är felet..?

Sätter man ner brickorna till mitten på nålarna så antar jag att den kommer att gå så fett att den lär sura ned sig totalt, men det går ju att prova.

Det är lite lustigt hur den beter sig mellan kall och varm, när den väl startat så är det bra gas svar och den surar inte ned sig på tomgång.

Kan dock tillägga att skotern har gått i kiruna tidigare, går nu i östersund om de kan ha med höjdskillnad mm att göra.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Det är skillnad på nålventiler och nålmunstycken. Nålventilen täpper igen och släpper igenom soppa från soppaslangen för att hålla rätt flottörnivå och nålmunstycket är egentligen emolutionsröret, den biten som trottelnålen "går" i och det som huvudmunstycket sitter fast i.

Original ska det vara 35 på lågfart och 270 huvudmunstycke.

Tycker du ska kolla upp nålventilerna i vilket skick dom är i