Hej, jag har nyligen blåst en o-ring på en av topparna, bytt alla 6 och skulle fylla på kylarvatten (motul glykol 40% + resterande vatten), men döm min förvåning att det mesta läckte ut från baljans bakre kant, min fråga är, kan vevhuset (blocket) ha spruckit utan att ge några symtom?
Det är troligen vattenpumpen som är otät men jag vet bara att maskinen var tom på kylarvatten efter ca 1 minut åkning sist jag körde den.
Några tips?, skall gå och riva bukplasten och se under, motorgången var jämn o fin sist jag startade den.
Jag är mera bevandrad i bilmotorer och 4 taktare, 2 takt är nytt för mig så jag undrar hur kylningen är byggd på dessa maskiner, är vevhuset sprucket så borde jag få kass motorgång?
Kolvarna var oljiga och svarta, inte vad jag var van vid där det borde vara blankt o fint vid kylvattenläckage på 4 taktare.
Någon som har förslag på tänkbara haveriorsaker?
Det är troligen vattenpumpen som är otät men jag vet bara att maskinen var tom på kylarvatten efter ca 1 minut åkning sist jag körde den.
Några tips?, skall gå och riva bukplasten och se under, motorgången var jämn o fin sist jag startade den.
Jag är mera bevandrad i bilmotorer och 4 taktare, 2 takt är nytt för mig så jag undrar hur kylningen är byggd på dessa maskiner, är vevhuset sprucket så borde jag få kass motorgång?
Kolvarna var oljiga och svarta, inte vad jag var van vid där det borde vara blankt o fint vid kylvattenläckage på 4 taktare.
Någon som har förslag på tänkbara haveriorsaker?