Bilfunderingar - tjänstebil - 4wd - automagisk låda?

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är ett knappt år tills jag ska börja fundera "på riktigt". Men sitter och nöjessurfar olika bilar och märken (man kan ju inte gå ut och roa sig när det nalkas skoterkörning imorgon).

Har idag en 120dM -09 och kommer att byta bil (eller för all del köpa loss denna om inget vettigt finns) om ungefär 1 år.

Önskelistan säger mkt, men budget säger "håll i hatten".

Önskar man fritt:
-4wd (krav)
-Automat (hyggligt prio)
-Diesel (egentligen inte viktigt, bara driftsekonomin blir vettig på 4k mil/år)
-Coupé eller Kombi (inte sedan)
-Prislapp med relevant utrustning på <300.000 helst, men ABSOLUT under 400.000kr.

SAAB är helt uteslutet.

Volvo och Audi måste man gå upp på D5 och TDI170hk för att kunna få 4wd tillsammans med automat och då blir totalekonomin därefter. Audis TFSI på 211hk?

BMW 1-serie - ingen xDrive, X1 har jag provkört, känns nästan mer plastig än min nuvarande 120d och 320dAT xDrive är ju ett trist val då farsan kör den.

BMW 320d xDrive Coupe hade varit drömmen, men med vettig utrustning tänker jag att den sticker iväg ordentligt i pris!

Audi A3 får vad jag läst lite halvkass kritik, även om en A3 Sportback TFSI Q hade varit trevligt ur estetiskt prespektiv med S-line-paket.

VW har nån gasdriven historia med bra pris och lågt förmånsvärde, finns den som 4motion?

Vad har du beställt eller hämtat ut sista halvåret?

(En tanke är ju att skita i allt och sikta på en snik 2wd Audi TT och sen kan jag å farsan köra båda om vartannat, beroende på dagsbehovet...)
 

Snotrik

Välkänd medlem
4 feb 2008
200
0
16
32
Byske
Kanske en Bmw X3? Fast då sprack budgeten såg jag...
Annars ska ju tydligen Subaru ha fina boxer dieslar typ Legacy 2.0D Station startar på 287 000kr borde finnas som automatare.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Som snotrik säger, titta på subaru outback 2,0D! Bästa fyrhjulsdriften och bra körekonomi.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
VW pasat gasbil finns med 4motion(haldex) men skulle inte rekomendera den som tjänstebil, just för att man tar sig inte speciellt imponerande långt på en tank gas, då är dieseln att före dra, varför inte passat 2.0tdi 4motion? mycket populär bil dom är snål i bränsle trots sina 170hk
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men subaru är inte bättre med fyrhjulsdriften nu än va många säger, iallafall inte vad jag har hört och sett så har outbacken mot en om det kanske var en 10:as xc70. och xc70 n kom längre uppför backen, i vinterväglag
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Du har inte händelsevis C-kort? En tungregad jänkarpickis har både 4wd, automat och 0kr i förmånsvärde =)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
tror en passat hade kunnat varit något, nästan samma bil som audi fast för en billigare peng :) en som jag jobbat med beställde en passat 170hk diesel årsm -11 med fyrhjulsdrift, tror den hade ganska bra med utrustning och den gick på 300.000:- nånting :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.472
384
83
Malå/Adak
Ford F250, Dodge 2500 och Chev/GMC2500 funkar också att rega som tung lastbil och naturligtvis även dom större modellerna. Dom kostar däremot en liten bit över maxpriset allihopa på denna sidan pölen.....
 

JasGas

Aktiv medlem
9 jan 2010
76
0
6
Arvidsjaur
Kolla in audi A5 den har allt du vill ha quattro,coupe bra med hästar och så är det en mycket snygg bil automat finns men blir lite dyrare.
PS köp för hela h-vete inte 2wd audi tt...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Skoda Superb kombi 4x4 170hk diesel har ju fått bra kritik, mycket bil för "vettig" peng. Den går väl även att få med dubbelkopplings automatlådan? Prova bygg en på deras hemsida. Tror du får det mesta av allt lulllull för under 350kkr.
Kanske kan vara nått om du tycker Skoda är ok.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Annars råder jag dig att kolla på Cadillac CTS. Du borde få en rätt så ny för nånstans mellan 3-400.000kr, en lr ett par år gammal. En äkta amerikanskbyggd Cadillac och inte nån tråkig saab med Cadillac emblem (BLS). CTS inbjuder även till mkt körglädje, fattas bara annat med bra väghållning och 50/50 i viktfördelning. Bra komfort och går billigt gör dom oxå. Finns dock inte som disel..
Går dock att få med fyrhjulsdrift.
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
varför inte köpa en pickup?
tänker mest på förmånsvärde osv.

finns många fina.

nackdelen jag ser med vissa tex sprinter eller transporter är att dom känns som att köra buss.men dom är jävligt praktiska.
en 4wd sprinter med 6 bältade platser och långa flaket.går på två mtn utan problem.provat själv med m8 153" och assault 155"
går billigt också.men slöa och jävligt dålig väghållning. inge förmånsvärde....;)


eller kanske en toyota hilux, nissan navara. jävligt fina bilar. navaran går ju också att få jävligt häftig med lite större däck osv..
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Jag röstar helt klart på BMW då de har bland de lägsta drifkostnaderna. Går bäst och drar minst samt fri service etc (jämförelse liknade motorer av andra märken då). Nu är jag lite BMW förstörd men kört mycket annat också men blir aldrig rikigt nöjd först man har BMW igen:)
320d xdrive eller x3 men jag skulle nig ta 320d men det tyckte du var trist då far din hade en kanske men går ju att lägga roligare utrustning är far fin kanske så blir den fetare och roligare;)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
4 tusen mil per år borgar inte för någon form av Pickup, budgetmässigt och även detta att hålla sig runt 8,5 basbelopp är ju lite trickigt, en som passar in rätt bra dock är Subaru Outback där även den fullutrustade är rimlig i pris, ska tydligen komma med automat nästa år också=bra då den är lite felväxlad för manuell låda men suverän milätare på vintervägar.
Tyvärr drar ju alla former av Volvos D5:eek:r iväg utanför prismallarna med AWD
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har kört snart 500mil med min 520d f11 nu och den rullar på riktigt fint. Surt att man måste upp på 525 för att kunna ha xdrive på denna modellen :(
Sista tankningen drog den 0,61, gissar på under 0,6 när den fått lite mera mil, har inte kört någon långsväng med släpvagn + skoter ännu men jag gissar att den borde hålla sig under 0,8 alla gånger!
+ för smart dragkrok som fäller in sig själv med en knapptryckning!

Jag kör ca 4k mil per år och betalar soppan själv därför fick xdrive stryka på foten för min del (kör 99% europaväg)
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Tummen upp för den bilen:) Kör själv 520d tyvärr gamla karossen (2008) men är ju nästan samma motor och min ligger och dra landsväg med en skoter 0.59:) Grym,ma motorer på en grym bil! Nu har jag box i min så kanske hjälper få ner bränsleförbrukning med släp då vridet ganska markant ökat men ändå....