Bilfunderingar - tjänstebil - 4wd - automagisk låda?

martinmp777

Välkänd medlem
7 apr 2010
156
0
6
Örnsköldsvik
Har kört snart 500mil med min 520d f11 nu och den rullar på riktigt fint. Surt att man måste upp på 525 för att kunna ha xdrive på denna modellen :(
Sista tankningen drog den 0,61, gissar på under 0,6 när den fått lite mera mil, har inte kört någon långsväng med släpvagn + skoter ännu men jag gissar att den borde hålla sig under 0,8 alla gånger!
+ för smart dragkrok som fäller in sig själv med en knapptryckning!

Jag kör ca 4k mil per år och betalar soppan själv därför fick xdrive stryka på foten för min del (kör 99% europaväg)
Jag är lite skeptisk till den elektriska infällbara dragkroken säg att du har haft den infälld i 2 månader på vintern ock ska dra släp får man ut den då?

Annars är 5serien mycket fina bilar :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tack för alla tips :) Man får se vad som händer - är ju för min egen del 10-11 månader tills det är skarpt läge ändå.

Kommer defintivt kolla över VAG-koncernens alternativ likväl som Volvos och BMW såklart - som ligger även mig närmast egentligen hehe.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag är lite skeptisk till den elektriska infällbara dragkroken säg att du har haft den infälld i 2 månader på vintern ock ska dra släp får man ut den då?

Annars är 5serien mycket fina bilar :)
Den har faktisk rakklat en gång när det var under 20 minus, dock funkade den andra gången man tryckte på knappen :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Försöker väcka en gammal tråd istället för att skapa en ny.

Det blev då en 320d xDrive Touring (E91) -12.

Den har nu gått knappt 12.000 och körvanorna torde inte ändra sig (åtminstone inte i någon positiv riktning) de närmsta tre åren.

Pickup är helt avskrivet och antagligen även SUV-modeller.

Audi A3 SB 184hk diesel Quattro med S-tronic
BMW 120d xDrive LCI (går att beställa med automat från 1/3 vad jag förstått)
BMW 320d xDrive (kommer facelift inom ett par månader)
Audi A4 (presenteras väl en ny snart - gillar INTE interiören i "gamla")
Audi A5 kommer någon ny?

Har provkört MB nya C-klass och GLA:n, känns inte roliga på något vis även om dom är snygga!

Volvo känns ointressant, antingen "gamla" modeller eller för stora/dyra.

4wd+diesel+automat=krav

Priset bör inte överstiga 7,5basbelopp ALLDELES för mycket för att man ska få en vettig 3årskalkyl så att säga.

Tänker mig söka en lite mindre bil då jag i jobbet bara fraktar mig själv och min 2-dagars-bag. Privat så åker man till fjällen 8-10ggr/år men då är man ju bara 2 personer+packning, ryms ju i de allra flesta bilar.

Några tankar kring detta?

Absolut närmast just nu ligger Audi A3 med S-line-pkt, dieselvärmare och BSR-chip. Samtidigt blir en 120d xDrive jäkligt läcker med nya M-paketet som kommer och estorilblå till färgen - nackdel är att det brukar dra iväg med dieselvärmaren på BMW om dom inte stoppat in den som option på fabriksmonterat. BSR har vad jag kan hitta ingen optimering klar för BMWs 184/190hk-diesel.

Sist men inte minst sägs det att Audi gör bättre ljudanläggningar i sina bilar. NÅgon som haft tillfälle jämföra en A3 med B&O-stereo kontra en BMW 1-serie med H/K-ljud?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har du inga behov att dra skotern på släp när du ska till fjälls? Har du det är väl BMW 3-serie och Audi A4 det minsta tänkbara i min värld.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Volvo XC60 . Mycket fina bilar.. Säkert bra andra handsvärde om något år...

Dieselvärmare och med Volvo On Call så kan bilen befinna sig vart som helst när man slår igång den, Jobbigare med fjärr då måste man ju vara iallafall i närheten av bilen...



En C-klass skulle Jag inte köpa med mycket utrustning det blir ju nästan samma pris som en E-klass. Skiljer inte så mycket.. Och E-klassen är ju riktigt fin.

Bmw 1 serie eller A/S3 är ju bara leksaksbilar...... :)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag kör med en A3 SB tdi quattro och är skitnöjd med den bilen. Drar ofta släp med 2 långa maskiner på och den går hur fint som helst efter vägen, efter mjukvaruoptimering så blev det bara ännu roligare att köra.

Komforten är utan tvekan i samma klass som den A4 -12 jag hade innan, endast lastutrymmet bak som skiljer upplever jag, och det är inget problem då man ska iväg, för som du säger, man är aldrig mer än 2 personer i bilen ändå på fjällresor.

Mitt tips, kör på A3:an, den är kanonfin!
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Varför inte en Passat? Har bara firman du jobbar åt ett hyfsat ramavtal får du ju lätt för under 7.5 basbelopp den senaste modellen med 190-hästars dieseln, 4motion, DSG-låda, dieselvärmare, backkamera osv.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hade en golf med DSG. Stod på verkstaden fyra av de sex månader jag ägde den. Skitväxellåda. Googla.

Körde tidigare bara bensinbilar i tron att diesel var tråkigt. Kör nu xc60 d5 (215hk). Har haft den på rullande landsväg och optimerat mjukvaran. Går nu som ett troll och billigt (nåja). Fyrhjulsdriften är magisk i motorvägsfart och snömodd. Den äter bromsbelägg och är ganska trång invändigt. Men du åker förjävligt bra.

Ett annat tips är titta på Mercedes GLK.

Båda modellerna har några år på nacken, något jag tycker är en fördel.

Gissar att båda ligger något över din budget, men kan du tänja lite på den så är båda värda att titta närmre på.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nja... det är väl en gammal sanning att dsg är skit. Köper man en ny idag funkar det. Har själv en passat 177-hästars med dsg som går riktigt bra. Mercedes glk eller xc60 har ju inte roliga förmånsvärden nån av dem, så om än det är bra bilar är det nog ett dåligt alternativ som tjänstebil.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag kör med en A3 SB tdi quattro och är skitnöjd med den bilen. Drar ofta släp med 2 långa maskiner på och den går hur fint som helst efter vägen, efter mjukvaruoptimering så blev det bara ännu roligare att köra.

Komforten är utan tvekan i samma klass som den A4 -12 jag hade innan, endast lastutrymmet bak som skiljer upplever jag, och det är inget problem då man ska iväg, för som du säger, man är aldrig mer än 2 personer i bilen ändå på fjällresor.

Mitt tips, kör på A3:an, den är kanonfin!
Visst var du i Ajaur på NTC-träffen? :) Snegla på din A3:a isåfall :p
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nja... det är väl en gammal sanning att dsg är skit. Köper man en ny idag funkar det. Har själv en passat 177-hästars med dsg som går riktigt bra. Mercedes glk eller xc60 har ju inte roliga förmånsvärden nån av dem, så om än det är bra bilar är det nog ett dåligt alternativ som tjänstebil.
Fast det är ju just dom lite nyare 7 växlade som är dom sämre. Den äldre 6 växlade höll bättre att dra med. Svänghjulet är lila dåligt på båda.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Fast det är ju just dom lite nyare 7 växlade som är dom sämre. Den äldre 6 växlade höll bättre att dra med. Svänghjulet är lila dåligt på båda.
I min Passat Alltrack årsm. 2014 så sitter den 6-växlade DSG:n, inte nån 7:a.

Aisin/toyota är det väl som tillverkar lådorna from 2013. De levererar lådor till massvis av andra bilmärken också va?!
 
K

krickus

Jag funderade länge mellan en passat och en Volvo med fyrkraffs, men efter många mil i snöoväder och div. fastkörningar i vinter med min nuvarande V70 föll valet på en Toyota Hilux 3,0 D-cab Invincible, tror den kommer göra jobbet väl.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
I min Passat Alltrack årsm. 2014 så sitter den 6-växlade DSG:n, inte nån 7:a.

Aisin/toyota är det väl som tillverkar lådorna from 2013. De levererar lådor till massvis av andra bilmärken också va?!
Ja jag har 6 växlar också i min -10. Men 11 kom 7 växlad. Måhända att dom gått ifrån det igen. Är inte så påläst så jag kan allt om vw. Före 1967 kan jag dock 99% men där hittar man inga dsg Tack och lov.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag funderade länge mellan en passat och en Volvo med fyrkraffs, men efter många mil i snöoväder och div. fastkörningar i vinter med min nuvarande V70 föll valet på en Toyota Hilux 3,0 D-cab Invincible, tror den kommer göra jobbet väl.

Hilux, det är en riktig bil, Även om Jag personligen tycker Invincibile paket är lite Epa-aktigt med allla chrome delar ser bara billigt ut.... Samt är 3liters motorn med Automatlåda lite väl dyr i skatt och drift så Jag hade nöjt mig med 144hk, X-cab och manuel låda.
Även Textil och inte skinn som det är i Invincible men det är ju bara smaksaker :)
Vad Jag förstår ska den dra lika mycket i 4H som i bara 2hjulsdriften då det är frihjulsnav fram.