Billig spade på Jula

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag knäckte en sån tre delad spade ala Snowpeople eller liknande efter bara några användningar. Bortsett från när det faktiskt är kritiskt som vid laviner är det ju sjukt jävla irriterande att stå fastkörd med en trasig spade i handen. Det finns givetvis märkesspadar som inte är mycket bättre än billigare noname modeller men att dissa märkesspadar överlag är idioti även det... Jämfört med min första spade som liknade den första i tråden och den jag har nu är det en otroligt stor skillnad.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
Jag knäckte en sån tre delad spade ala Snowpeople eller liknande efter bara några användningar. Bortsett från när det faktiskt är kritiskt som vid laviner är det ju sjukt jävla irriterande att stå fastkörd med en trasig spade i handen. Det finns givetvis märkesspadar som inte är mycket bättre än billigare noname modeller men att dissa märkesspadar överlag är idioti även det... Jämfört med min första spade som liknade den första i tråden och den jag har nu är det en otroligt stor skillnad.
Den spaden du har nu är hur bra som hellst, men också helt värdelös när den ligger bakom soffan hela vintern.... :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Den spaden du har nu är hur bra som hellst, men också helt värdelös när den ligger bakom soffan hela vintern.... :)
Hahaha tänkte säga det att enda värdelösa är att den har ett fäste som gör att man måste transportera den i ryggsäck, och jag hatar att köra med ryggsäck... Det är tur att man nått en sån nivå att man aldrig kör fast längre :cool:

Eller ja, vi måste fixa den där tunnelväskan asker :bigsmile:

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
It's better to be safe than sorry, som Krister Brant skulle ha sagt det.
Enough said!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag har kört med julaspaden två säsonger och grabben har haft den i sandlådan hela sommaren, körde över den med skotern första vintern så att den blev lite krokig, men håller bra än! Har även gett bort en i födelsedagspresent till en polare som kör Yamaha.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
Tydligen kampanj just nu, den är prissänkt till 79,90:-
Japp riktigt bra pris på dom nu, köpte några när jag var dit igår. Mer prisvärd spade är svårt att hitta, får gå upp väldigt många hundra innan det blir bättre grejor.
En sak jag ska göra med mina spadar är att byta ut röret på den så det sticker in 5cm längre in i bladet, det gör den väldigt mycket stabilare om man ska lyfta och bryta lite tyngre.
Ett 40cm 30mm alurör kostar inte många kronor att skaffa och då blir den bättre än en spade för 7-800kr.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Bortsett från pris, laviner etc. etc. så kommer här några generella tips från min erfarenhet:

- Ha alltid spade med. ;) Även om du endast behöver använda den en enda gång på säsongen kommer du tacka dig själv för att du hade den med dig den gången!
- Köp inte plast, den kommer gå sönder.
- Köp en som blir "fullängd" när den är utfälld, de blir inte riktigt fullängd men ta t.ex. HMK's (som är kass på andra sätt) så blir den så pass lång så man kan hålla den som man skulle hålla en riktig skyffel. Det är en jäkla skillnad att kunna stå och skotta/gräva som att det vore en riktig skyffel med "normalt grepp" istället för att stå som en märla och jobba.

:)

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Vad ni än köper för en spade, misshandla den hårt. Använd den hemma på gården, banka den i träd, skotta grus med den. Om den ger vika, då är det bara att byta spade och se om den är bättre. För när det gäller, då skall den verkligen hålla. Går den sönder då, då skall ni vara glad att den inte gick sönder när du höll på gräva fram polaren som ligger begravd i en lavin.
Köp aldrig en plastspade. Laviner kan bli så hårt packade och då är det bara metall som gäller.

Maximarcus

Medlem
12 dec 2011
44
0
1
Stockholm
Jag impulsköpte en spade när jag beställde andra grejer för ett par år sedan, jag tror att den var av märke Sno-Pro. Rätt värdelös, plastbladet sprack första vintern utan att jag märkte när det hände. Den hade dock en riktigt bra såg i handtaget. Förra vintern köpte jag spaden från Jula som i allt väsentligt var överlägsen den tre gånger så dyra spaden från skoteraffären, aluminiumblad och allt, dock ingen såg.
Vad jag upptäckte var att det gick alldeles utmärkt att kombinera ihop de två spadarna så att man fick bladet och halva skaftet från Julaspaden och resten från Sno-Prospaden. Då fick man en spade med inbyggd såg och längre skaft som går längre in i bladet. Kanske inte lavinklassad med billig och riktigt robust!