BK-system har slutat!

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Någon som vet av om det finns liknande system som BK till skotern.
BK har lagt ner för Bengt har tydligen gått till dom sälla jaktmarkerna.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag tror de var de enda som tillverkade förlängningsrör. Är det ingen som skall driva företaget vidare?

Alternativet är att snickra ihop ett själv, om du har tillgång till svets. Jag gjorde det, men det var för att jag inte var nöjd med BKs konstruktion.
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Micke!
Jag såg just att du oxå var från Kalix, då kanske man kan beställa ett BK eller mickesystem av dig ;)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, var ju lite pyssligt, har liksom ingen färdig gigg så det går ju åt lite tid att få det till att passa bra, iaf till en RX. Men om du har en RX så kan du alltid slå en kik på lösningen.

BK-system var gjort så att avgaserna slog 'mot' varandra då de skulle in i kälk-röret (T-rör), vilket jag inte gillade. En Volvo 142'as främrerör (Y-rör)är en mycket bättre lösning... Även en 240 går bra...;)
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Det tråkiga är att jag varken är svetskunnig, har en rx eller ett 142:ans Y-rör. :eek:
Är dessutom alldeles färsking inom skotervärlden, var tvungen att sälja hojjen då frugan blev less på att jag åkte iväg på roligheter själv.
Så då fick det bli en skoter med pulka istället.
Desvärre en familjetouring snarare än det fartmonster som jag gått och dreglat efter.
Men alla måste vi väl börja någonstans så nu längtar jag bara till vintern så jag får ta den extremt långa svängen på 200m ner för att pimpla på djuptjärn.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En familjetouring behöver inte vara tråkig. :)
Nog brukar det bli en aning längre än 200 meter, har själv inte så långt till Djuptjärn (så du skall boka upp vindskyddet där i vinter? :D) , brukar landa på 10-20 mil då man far ut en sväng med pulkan, utan pulka så blir det längre, ofta mycket längre...
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Jo vi brukar boka in oss i vindskyddet och försöka hålla reda på småbarn och hund samtidigt som man ska pimpla och trä på maggot på hela familjens spön.
Men nu när man slipper gå så kanske man kan ta sig lite längre ut.
Vem vet man kanske flashar på och siktar in på grantjärn :p
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
haha, kan inte låta bli att garva lite.. men om min "fru" hade sagt åt mig att jag måste sälja mina leksaker för att hon inte kunde följa med, hade jag nog förklarat läget åt henne.

vi måste alla få ha våra separata intressen ifrån varandra, så är det bara, om du verkligen inte ville sälja hojjen, eller inte köpa en touring maskin så förstår jag inte varför du gjorde det?... man måste juh stå på sig, annars så kör dom över en varje gång.. hon har sina intressen, jag har mina, det är det bästa sättet att hålla gnistan vid liv då man gör nåt tillsammans som är nåt båda vill göra, istället för att en ska vara missnöjd pga att man fått försaka nåt.

lite OT där från mig ;) sorry, men det känns som att vi män ska ha dåligt samvete för att det alldeles nyligt blivit jämnställt på riktigt, och därför ge upp alla våra egna "intressen".

hoppas det löser sig med avgaset för dig och GL med frugan.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo vi brukar boka in oss i vindskyddet och försöka hålla reda på småbarn och hund samtidigt som man ska pimpla och trä på maggot på hela familjens spön.
Men nu när man slipper gå så kanske man kan ta sig lite längre ut.
Vem vet man kanske flashar på och siktar in på grantjärn :p
Eller så hänger du med oss när vi drar iväg med kälke (eller med mig då jag far en sväng själv och tömmer tanken på RXen...)
 

Videoten

Medlem
28 apr 2007
26
0
1
Det vore väldigt trevligt att hänga med på en lite rejälare sväng.
Men jag vet ju inte om en Polaris 550 sport touring hänger med en rx i svängarna :(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man får väl anpassa hastigheten lite om det blir för stressigt så ingen blir lämnad. Blir inte så kul då.

Men du kanske hinner byta maskin till hösten. Skall man dra kälke så är det bra om man har lite brum under huven :)