Blir galen på skotern! Indy 500 trail

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Tja! jag har en polaris indy 500 trail! som inte vill gå ! nya packboxar ,bränslepump,insugsgummin, slangar osv..Men jag har ganska dåligt med kompression! 6kilo på ena och 7på andra ! skotern vägrar att starta normalt, startar endast på startgas efter många ryck i snöret, sitter nya stift monterad idag! kan det vara pga kompressionen eller har jag elfel ?

Skoter missar smäller å poffar när man väl får igång den den går bara bra på maxvarv ca 7000varv går att köra på lägre varv men går inte alls lika bra .. samma sak när man ska starta utan startgas så baktänder den så man tror att skotern ska gå upp i rök.. jag kan inte heller ha en tomgång på under 3000varv för då baktänder den å dör!!!

Va ska jag ta mej till??? att sparka på huven hjälpte inte iaf .. Det är ju en gammel skoter så jag vill inte kosta på hur mkt som helst! jag funderar på antingen kolvar elle en cdi box ....

Men just nu idag slängde jag upp den på blocket av ren ilska ! Men helst vill jag lokalisera felet å få den att funka .. Men när man tycker att man kollat allt så funka den inte ändå ,då blir man allmänt LESS,,

Hoppas att det finns nån kunnig person som kan och vill hjälpa mej .. du som tänker skriva Enbart kolvar eller cdi kan hoppa över ! ni får gärna skriva varför isf ..

Tack på förhand MVH
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

dålig komp nya kolvar är att rekommendera
Okey! glömde säga att när den blir varm går den nästan inte alls på låga varv BÖÖÖÖAR bara tills man kommer upp i varv! men kan man nästan säga till 100% att det är kolvarna? vill inte köpa kolvar sen så står man ändå där med en trasig skoter...kan dom misstända , baktända osv med dåliga kolvar då?

MVH
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

rengjort förgasarna? luftburken?

svårstartad är för att du har dåliga kolvar eller ringar
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

jepps allt sånt är bra ! men det verka som att jag byter bort skotern emot en som går.. han orkar skruva det gör inte jag :)

Men tack för visat intresse ändå..

MVH
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Nja jag tror inte att det beror på kompen. Jag hade själv ca 7kilo på min -01 som gått 390mil. Det låter mer som reedventiler eller nå knas med förgasarna.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Det låter som om ringarna är slut när kompen skiljer så mycket.
Du kan ju kolla genom insuget eller avgassidan om du ser om ringarna är dåliga.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Okey! får se hur det blir just nu verka det bli affär på en Yamaha SRV med mkt nytt och bytt! kanske inte en bättre skoter men den funkar iaf :)

Så just nu blire inge skruva ! ska vara om det inte blir nån affär ...

MVH
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

bryt ut elektroden till ca 3 mm och se om den orkar slå gnista då
gör den inte det kan det vara statorn ,gör den det prova att köra med i mm elektrodavstånd och se om den går bättre då
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Har du plockat isär förgasarna totalt? Kan du svära på att dom är 100% rena?
Det låter som bränslefel.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Hej! tack så mkt för all hjälp! men nu äger jag en Yamaha SRV som verka funka galant...

MVH
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Jag sa ju att alla dina problem skulle vara ett minne blott om du skaffade en yamaha=)
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Nu får jag *****s iställe:p ingen som vet vad kompet ska ligga på ungefär på en sådan maskin?
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

Hej!

Tycker det låter som fel på tändsystemet. Skulle själv satsa först på att byta tändspole, cdi box, (samt stator) skotrar har nämligen ganska dåliga tändssystem rent allmänt! Jag har själv också varit med om dessa konstiga symtom på både Rotax och Polaris!

Men det låter som en god idè att uppgradera till en Yamaha:D
 
Last edited:

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

då borde den gå på det kompet..får beställa lite tändelar då!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sv: Blir Galen på skoterf*n!!!!Indy 500 trail

kollat om cylinderfots packningarna är hela? Hade ungefär samma fel på en trail -90 för många år sen då hade cyl fots packn. på variatorsidan gett upp fast den grisade ganska mycket kring cylindern då också så de borde kunna synas isf.

Testat sputa startgas medans den är igång runt cylindrar ,bakom variatorn ,förgasarna mm. för att utesluta eventuella läkage?

Hänt ibland att tändhattarna kunnat börja spöka när dom blir gamla.... hade även de problemet på min Trail men då var den svårstartad gick bara på en cyl ibland och dog på en cylinder vid högre varv.