Bocka rör kall vers. varm

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Försämrar man hållbarheten om man värmer ett rör för att kunna bocka det runt ett mothåll? Jämfört med då om man bara "kallbockar" det i en rörbock?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
HIttade lite efter en massa sökande på nätet...tydligen försämras hållbarheten eftersom t.ex. i störtburar i bilar måste rören kallbockas. Så det blir nog att köra med kallbockning vill ju inte försvaga rören :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Antar att värme gör att det härdar åtminstone?
Alltså blir hårdare, men mindra flexibelt och skörare?

Är dock ingen expert:p

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Snälla, undvik dessa skitrör.
Du kanske skall förklara varför !!! . i stället för att bara skriva skit rör .
Han har kanske lagt sig på den budgeten och hur han själv har tillgång och kunskap som jag förstått det i tidigare stadie och trådar

I andra trådar tycker du andra saker , citat : Men vid prototyp/hobbybyggen så behöver man inte krångla till det så mycket.

Vart skall man lägga sig för att det skall vara bra för dig då Asker !!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Tips på rör: Precisionsrör Svetsade stålrör SS-EN 10305-3
eller om man vill lyxa till det och behöver får det godkännt för besikning mm:
Sömlösa varmvalsade stålrör SS-EN 10210 stålsort S355J2H. Dock är dessa rör något mjukare än första förslaget och dyrare.
Har kört med precisionsrör till skoters a-armar, på quadens a-armar och dom håller verkligen kanonbra.

Edit: Varför jag inte kan rekommendera handelsrör är att dom duger bara till vattenledningar, lättbockade och är väldigt lättsvetsade men det är nog allt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Nej som sagt har jag svårt att skaffa rör men har nu hittat en affär som har lite iaf men inte allt :( Problemet är ju att jag inte har någon firma jag kan köpa det igenom...svårt här i Gbg trakten att bara klampa in på nån järnfirma och handla lite rör för fikapengar :( och dom stora firmorna handlar ju inte med privatpersoner

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Som sagt jag tar emot all info jag kan för jag är helt okunnig på detta med olika material och kvaliter :)

Jag är ju bara en simpel amatör som pular lite hemma :D

Skilljer det på om man kan varmbocka eller inte beroende på kvaliten på rören?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet är att frakten dra iväg. Det stället jag hittat dit kan jag själv åka och hämta. Men det verkar bli billigare ändå att köpa därifrån :)

Tackar för tipset!

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Får man fråga vilka dimensioner du är ute efter , diameter och godds tjocklek samt längder på dessa .
och vilket material du skulle vilja använda dig utav .
Fins ju flera olika , som nämts Konstruktion , Pressision , svetsade , sömnlösa , kalldragna , varmdragna .
Googla lite på det och fundera lite , vad du har för krav , så kanske jag kan hjälpa dig lite med det hela och fixa fram rör .
Så kan jag kolla upp det i morn och ge dig besked då . om det låter intresant

Kom i håg bara att ju starkare du gör a-armarna , desto mer skador får du i chassit om du smällar , skulle jag pulsa djupsnö o leka ospårat skulle jag inte göra dom för starka , vet en som fick en smäll på 25 000 , mycket på grund utav att a-armen var hållbar så infästningen vikte sig mm mm i stället , också saker man bör ta i beräkningen .

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dimmensionen gick jag ju lite efter vad som satt original...vet ju dock inte godstjocklek på dom.

Fick tips nu av Asker så det som jag nu siktar på är 25x3 på nedre och 20x2 på dom övre precissionsrör.

Längder är ju ca 500mm dom längsta bitarna. Men där på maskindelen fanns ju en heldel att välja på till Ok pris enligt mig. Så det blir väl att kolla vad jag behöver och göra en beställning :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Gör lite research om olika rör nu och mailade Maskindelen om deras rör och fick svar.
"Det är inga rör man ska använda där det ställs krav på hållfasthet"
annars är ett tips Hydroscand, deras sömlösa hydraulrör som är normaliserade har bra brott och sträckgräns och dom används ofta till tex Mc ramar som besiktas och godkänns av SFRO.

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Att beställa rör från maskindelen eller liknande känns ju bara dumt. Gå in hos första bästa stålhandlare så hjälper de dig garanterat att ta fram lämpliga rör för det du ska ha dem till.

För övrigt skapligt gammal tråd du drog upp, gissar på att det har löst sig för Chris nu :)