Bocka rör kall vers. varm

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Rotade i lite rör-val på jobbet för ett tag sen och snavade över rör med hållfasthet jag dittills aldrig sett. Fick grubbla lite innan jag kom ihåg vart jag hittade det.
Men här är det i alla fall, rör med ordentligt hög sträckgräns, med dessa går det bygga lätt om man vet vad man gör, och begriper sej på att svetsa ihop det utan att förstöra stålet.
http://www.ruukki.se/Produkter-och-losningar/Stal/Precisionsror

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag försökte hitta en affär/handlare här i mina trakter då jag var på jakt efter rör. Men kunde inte hitta nån som sålde till privatpersoner. Dom butiker som jag skulle kunnat köpa från hade ingen kunskap och där var man tvungen att beställa större kvantiter och veta exakt vad man ville ha. Så jag var "tvungen" att beställa från maskindelen. Så jag hoppas dom funkar annars är ju hela mitt bygge "förgäves" :(

Det är säkert lättare på mindre orter eller om man har kontakter men det har inte jag.

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Till nästa gång du ska ha material så åk några mil norrut till Trollhättan och knalla in på Stålhandlarna http://www.stalhandlarna.se/

Köper själv allt mitt material där och de har hjälpt mig ta fram rätt rör till ett mc-bygge m.m. Var heller inga problem för dem att beställa hem så lite som en längd (6m).
De verkar nästan bli glada när det kommer in privatpersoner som omväxling, även fast man bara handlar för kaffepengar i deras ögon :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Till nästa gång du ska ha material så åk några mil norrut till Trollhättan och knalla in på Stålhandlarna http://www.stalhandlarna.se/

Köper själv allt mitt material där och de har hjälpt mig ta fram rätt rör till ett mc-bygge m.m. Var heller inga problem för dem att beställa hem så lite som en längd (6m).
De verkar nästan bli glada när det kommer in privatpersoner som omväxling, även fast man bara handlar för kaffepengar i deras ögon :)
Jag skickade ett mail till dom och fick till svar att dom inte handlade med privatpersoner? Kanske var fel person som fick mailet :)

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Jag skickade ett mail till dom och fick till svar att dom inte handlade med privatpersoner? Kanske var fel person som fick mailet :)
Låter konstigt för det är inga problem att få köpa när man går in där och jag har även kompisar som handlat av dem utan problem.

Kan nog ha vart fel person som svarade på mailet ja.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja nu är ju alla rör redan inhandlade till mitt projekt...och förhoppningsvis kommer dom att hålla...lite surt om jag måste göra om allt :(

Men då vet jag ju vart jag kan åka och få "rätt" rör.

Perra.S

Aktiv medlem
2 nov 2010
50
0
1
Asker skriver ju att de hållt för honom så det lär ju knappast vara några problem :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja det var Asker som hjälpte mig dimenssioner så jag utgår ifrån att det skall hålla :)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fotsteg och liknande är det nog inget problem med det är väl i framvagnen det är lite mer krafter men du har ju rätt hyggliga dimensioner på rören.
Det är nog mest kritiskt om man skall börja jaga gram och bygga så lätt som möjligt.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja jag har ju tagit till lite i dimenssion för att få lite mera marginal :)

Om inte annat så får jag väl bygga nytt :D